Cât te costă să ai maşină în 2010

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Chiar dacă este relativ ieftină la cumpărare, maşina ajunge un produs costisitor, în condiţiile în care întreţinerea anuală poate depăşi suma de 7.000 de lei . De anul acesta, proprietarii de autoturisme plătesc mai mult pentru taxa auto, parcare şi rovinietă. Unele preţuri sunt influenţate şi de cursul valutar.

Pe lângă costul unui autoturism, trebuie luate în calcul şi costurile necesare întreţinerii acestuia. Factori precum combustibilul, reparaţiile, dar şi asigurările şi impozitul fac din maşină un obiect exclusivist pe care puţini şi-l mai permit în condiţiile nesiguranţei economice actuale.

Citiţi şi:

Câştigă boiereşte din comerţul cu maşini vechi, din Occident
A câştigat procesul cu Poliţia, dar nu şi-a primit banii după ce i-a fost ridicată abuziv maşina

Dana Popescu (42 de ani), proprietara unui Ford Fiesta, spune că anul acesta a plătit pentru taxa auto circa 50 de lei, cu 10% mai mult faţă de 2009. Nu doar acest impozit s-a scumpit în 2010. Şi poliţa anuală pentru asigurarea obligatorie RCA s-a majorat.

„Anul trecut am plătit 357 de lei, în timp ce anul acesta costul poliţei este de 476 de lei", spune femeia. Şi rovinieta, necesară pentru drumurile naţionale şi judeţene, pe care mulţi şoferi nu şi-o cumpără însă, este mai scumpă cu circa 11% de anul acesta. Dana P. a plătit 119 lei faţă de 108 lei în 2009. Astfel, influenţa cursului valutar este decisivă, pentru că taxele şi impozitele sunt calculate în funcţie de cursul euro.

Revizia tehnică, necesară

La achiziţionarea unei maşini, cumpărătorul este obligat să efectueze anual revizia tehnică pentru garanţia maşinii sale. Pe Dana P. aceasta a costat-o 1.000 de lei în 2009, iar pentru anul acesta femeia se aşteaptă să scoată cu 10% mai mult din portofel. „Se scumpesc consumabilele, uleiul şi filtrele, ceea ce ridică preţul total", mai spune ea.

În cazul lui Mihnea Ionescu, proprietarul unui Chevrolet Spark, costurile sunt de 500-600 de lei anual, pentru că, după cum spune, „maşina mea e mică, ieftină şi consumă puţin". Reviziile se fac fie anual, fie la un anumit număr de kilometri, în general 15.000 de km sau 20.000 de km.

În cazul unui automobil Dacia Logan, costul reviziilor înseamnă aproximativ 190 de euro pentru 30.000 km, iar pentru un vehicul Sandero, costul reviziilor într-un an, în aceleaşi condiţii, este de 90 de euro.

„Durata unei revizii porneşte de la aproximativ 90 de minute la 1,5 ore şi se poate prelungi dacă în urma inspecţiei este necesară înlocuirea altor piese în afara celor standard, prevăzute de revizie", declară Dorian Basamac, coordonator service la Mazda România.
Specialistul spune că, în general, costurile sunt influenţate de motorizare, precum şi de operaţiunile sau de piesele schimbate.

În cazul unui autoturism ceva mai scump, Cayenne Diesel de la Porsche, schimbul de ulei şi de filtru se face tot la 15.000 km sau la un an, dar costul estimativ al acestei operaţiuni de întreţinere este de 1.050 de lei fără TVA.

„La fiecare doi ani se face înlocuirea lichidului de frână şi verificarea performanţelor de frânare pe stand, care costă 310 lei fără TVA", spune Cristian Mainescu, Service Manager la Porsche România.

Combustibil mai scump

Carburanţii suportă, de la începutul anului, o corecţie a preţurilor de 5% - 7%.

„Consum cam 150 de lei lunar cu motorina şi merg doar de la serviciu acasă şi invers. De câteva ori pe an merg la Galaţi, la părinţi. Fac cam 500 de km pe lună şi în jur de 9.000 anual. În loc de 3,6 lei plătesc acum 3,8 lei pe litrul de motorină", spune Dana P. Femeia va plăti, astfel, în fiecare lună cu circa 9 lei mai mult în 2010. Anual, majorarea se va simţi: în loc de 1.800 de lei va plăti 1.908 lei.

Şi Gheorghe Marin (58 de ani), proprietarul unei Skoda Fabia, spune că nu îndrăzneşte să mai scoată maşina din parcare în fiecare zi din cauza costurilor mari. „Dacă m-aş duce la serviciu şi m-aş întoarce cu maşina în fiecare zi mi-ar trebui 140 de litri de benzină pe lună", spune bărbatul. Astfel, el preferă să consume cam jumătate din această cantitate de benzină.

ITP-ul, mai scump în 2010

Legislaţia rutieră prevede obligativitatea inspecţiei tehnice periodice (I.T.P.), control care se face în service o dată la doi ani de către firmele autorizate şi care durează aproximativ 30 de minute.

„Costul la autoturisme este de 140,90 de lei, începând cu decembrie 2009. Până la această dată, costul la Registrul Auto Român era de 138,10 de lei. Preţul nu a fost majorat, ci doar actualizat cu rata inflaţiei comunicată oficial", declară Iza Tache-Gherheş, purtător de cuvânt la Registrul Auto Român. Totuşi, preţurile practicate de staţiile autorizate pentru activitatea de ITP sunt stabilite şi, eventual, majorate, de către agenţii economici.

„Verificarea pe care o faci pentru garanţie costă şi ea, iar dacă sunt multe reparaţii de făcut, costurile pot ajunge şi la 3.000 de lei", afirmă Roxana Avram (31 de ani), care are o Toyota Auris.

În schimb, dacă nu are nimic de reparat, femeia spune că această revizie costă în jur de 800 de lei.

Ce taxe nu suferă majorări în acest an

Poliţa de asigurare facultativă Casco nu a suferit schimbări. Gheorghe M. plăteşte trimestrial, iar taxa este de 109 euro, ceea ce înseamnă circa 463 de lei. Şi Dana P. spune că anul acesta poliţa Casco a fost chiar mai ieftină decât anul trecut.

„Pentru tot anul 2009 am plătit 328 de euro, adică 1.360 de lei în câteva rate. Trimestrial, am plătit în jur de 82 de euro. Pentru că nu am avut accidente, anul acesta am de plătit 300 de euro, deci mai puţin ca anul trecut, ", spune femeia.

Parcări puţine şi costisitoare

Gheorghe M. spune că a mers la începutul anului să plătească taxa pentru parcare şi a constatat că preţul acesteia a fost mărit cu aproape 300%. Practic, omul a scos din buzunar nu 59 de lei, ca în 2009, ci 146 de lei pentru un loc de parcare.

Vestea bună este că, potrivit unui comunicat al Primăriei, „în urma sesizărilor primite de la bucureşteni şi de la reprezentanţii mass-media, conducerea Primăriei Capitalei a reanalizat Hotărârea nr. 405/16.12.2009 privind stabilirea nivelurilor impozitelor şi taxelor locale din municipiul Bucureşti, pentru 2010, capitolul referitor la taxele pentru parcările de reşedinţă".

Comunicatul precizează că aceste taxe au fost majorate la propunerea primăriilor de sector, însă, la următoarea şedinţă a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care va avea loc la mijlocul lunii ianuarie, se va propune revenirea la vechea valoare a taxelor pentru parcările de reşedinţă.

Există însă şi proprietari care nu se declară afectaţi de o eventuală majorare a taxei de parcare, fiind mulţumiţi doar cu simplul fapt că au reuşit să dobândească un spaţiu.

„Pentru anul trecut am plătit cam 60 de lei, dar aş plăti şi 200 de lei anul acesta. Mi se pare o nimica toată având în vedere că am locul de parcare asigurat", spune Dana Popescu.

Costuri suplimentare

Pentru micile reparaţii sau pentru spălătorie, maşina Roxanei Avram (31 de ani), o Toyota Auris, consumă în jur de 40 de lei. Ea merge cu autoturismul la spălătorie de două ori pe lună, unde plăteşte de fiecare dată 25-30 de lei.

Proprietara duce sezonier maşina şi la vulcanizare, unde, o dată la trei luni, plăteşte circa 20 de lei, iar pentru centrarea roţilor scoate din buzunar de fiecare dată câte 30 de lei.

Roxana A. declară că se aşteaptă ca, per total, reparaţiile, întreţinerea şi toate celelalte costuri să fie cu 20% mai mari, „mai ales pentru că se scumpesc taxele şi impozitele". „Te omoară benzina şi reparaţiile pe care le ai de făcut", spune ea.

Credit sau leasing

Brokerii de credite bancare susţin că cei care doresc să achiziţioneze o maşină pot întâmpina probleme dacă aleg să apeleze la finanţarea prin leasing.

"Motivul principal este că sunt din ce în ce mai puţine companii de leasing care mai acordă finanţare. În schimb, creditul se obţine mai uşor deoarece s-a dat liber la creditare, iar dobânzile sunt aproximativ similare cu cele de la leasing, DAE ajungând undeva la 10% - 12%", spune Ruxandra Andrei, managerul portalului financiar FinZoom.ro. Pentru achiziţia unei maşini, specialistul recomandă creditul de nevoi cu ipotecă, „care are
DAE de sub 10%", şi nu creditul auto.

Ea spune că, dacă totuşi se optează pentru varianta achiziţiei prin leasing, recomandarea sa merge către leasingul pe firmă pentru a putea măcar deduce toate aceste cheltuieli în contabilitate. „Dealerul auto, de cele mai multe ori, va avea o ofertă preferenţială pentru compania de leasing agreată şi va practica preţuri mai mici faţă de cele din oferta standard", mai spune Andrei.

Economii la sânge

Mihnea Ionescu (29 de ani) deţine un Chevrolet Spark, pe care preferă să nu-l ducă la spălătorie decât de maximum cinci ori pe an. Şi tot din cauza banilor, el nu a schimbat niciodată în trei ani cauciucurile. Bărbatul spune că doar schimbarea plăcuţelor de frână l-a costat 400 de lei la un service autorizat.

Cheltuieli anuale cu intretinearea autoturismului
Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite