Adevărul despre femeile din Biblie: de ce Maria Magdalena a fost portretizată ca prostituată de Biserică şi care este adevărata faţă a Evei

Adevărul despre femeile din Biblie: de ce Maria Magdalena a fost portretizată ca prostituată de Biserică şi care este adevărata faţă a Evei

Tabloul păcatului strămoşesc FOTO The Independent

Figuri feminine biblice precum Eva, Maria Magdalena şi Fecioara Maria au ajuns să facă parte din cultura populară, devenind personaje extrem de cunoscute, interpretate în diverse forme în filme, videoclipuri muzicale, colecţii de modă, publicitate şi aşa mai departe. În ciuda imaginii portretizate în societate, Biblia spune cu totul şi cu totul alte poveşti despre aceste femei.

Ştiri pe aceeaşi temă

În ciuda faptului că personaje biblice precum Eva, Maria Magdalena şi Fecioara Maria sunt atât de faimoase în zilele noastre, fiind adânc întipărite în cultură prin reprezentările diverse de care s-au bucurat, de-a lungul vremii, în diverse opere, literale, muzicale, cinematografice, dar şi în media, adevărul spus de Biblie nu este atât de cunoscut pe cât s-ar crede.

Eva nu a fost, de fapt, o ispită 

Eva, prima femeie din Biblie, este o muză persistentă în cultura populară, imaginea ei fiind folosită constant în diverse domenii culturale şi profesionale.

După ce vreme de secole întregi a fost prezentată drept reprezentarea femeii fatale malefice, aceasta a rămas cunoscută ca ispita care l-a ademenit pe Adam şi a blestemat întreaga umanitate cu căderea lor în păcatul strămoşesc. Textele biblice, însă, sunt mult mai puţin concrete când vine vorba de „mama tuturor celor vii” (Geneza 3, 20).
 
Eva este prezentată în Geneza 2 drept o creatură fără voce, opinie şi alegere, în timp ce Adam este personajul zgomotos, cu întrebări constante privitoare la micul lui „ajutor”, pe care şi-l însuşeşte: „Iată acum os din oasele mele şi carne din carnea mea; aceasta se va chema femeie, pentru că din bărbatul său s-a luat”. (Geneza 2, 23-24)
 
Gândurile Evei şi întrebările acesteia în legătură cu noul ei partener sunt necunoscute. Abia câteva versete mai târziu, Eva prinde glas şi vorbeşte cu şarpele, convingându-l pe Adam să muşte din fructul interzis. Dintr-o dată, Eva se transformă într-un personaj voios şi vorbăreţ, în timp ce Adam ia rolul companionului mut. Deşi textul Bibliei nu conţine foarte multe detalii, este clar că Eva nu îl ispiteşte cu parşivitate pe Adam, ci doar „îi dă puţin şi soţului ei, care era cu ea” (Geneza 3, 6). 
 
Deşi feminiştii o prezintă pe Eva ca pe un exemplu de emancipare feminină, naratorul biblic încearcă să o facă vinovată de păcatul strămoşesc. Eva merită, însă, să fie absolvită de vină, potrivit publicaţiei „The Independent”. 
 

Maria Magdalena a fost un pion în jocul clericilor

La fel ca Eva, personajul Mariei Magdalena din Noul Testament a fost victima calomniei. Despre aceasta, mulţi susţin că a fost prostituată, deşi Biblia nu sugerează în niciun fel că s-ar face vinovată de acest păcat. Academicienii sunt de părere că Biserica a portretizat-o drept prostituata penitentă din dorinţa de a le nega femeilor dreptul de a face parte din ierarhia bisericească.  
 
Maria Magdalena, pictată Guido Reni FOTO aliexpress.com
 
De altfel, reabilitarea reputaţiei Mariei Magdalena a reprezentat mult timp un interes pentru academcieni, însă în ciuda mediatizării de care s-a bucurat acest subiect, oamenii însă sunt fascinaţi de imaginea „păcătoasei penitente”. Discuţiile despre Maria Magdalena spun însă mai multe despre atitudinea culturală vizavi de sexualitatea feminină decât în cazul oricărui alt personaj biblic. 
 
Ideea recurentă potrivit căreia prostituatele sunt femei „decăzute” pline de regret sau care ar trebui reabilitate a fost abia recent supusă dezbaterii, în timp ce, de secole, controversa din jurul Mariei Magdalena vorbeşte despre ideologia dominantă care modelează valorile sexualităţii feminine şi stigmatizează femeile care lucrează în industria secolului într-o manieră moralizatoare.
 

Fecioara Maria, considerată „femeia ideală”

Dacă Maria Magdalena este, la fel ca Eva, calomiată de Biserică, Maria, Mama lui Iisus Hristos, este considerată de mulţi creştini „femeia ideală”. Mamă virgină, Maria este definiţia femeii respectabile în care se regăsesc numeroase trăsături culturale ale femeii, considerate valoroase de societate. Însă chiar şi în cazul idealului feminin personificat de Fecioara Maria întâlnim aceleaşi atitudini de control asupra sexualităţii feminine regăsite şi în prezentarea Mariei Magdalena. 
 
 
 
 
 
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările