Stabilitatea la locul de muncă, teama că nu se pricep să îngrijească un bebeluş, dar şi birocraţia sunt câteva dintre motivele pentru care numărul taţilor din România, care îşi iau concediu de creştere a copilului, este redus. Acestea sunt concluziile unui chestionar realizat online de postul de radio Itsy Bitsy pe site-ul www.itsybitsy.ro. IKEA a făcut un pas important pentru încurajarea taţilor să aleagă concediul paternal: o lună plătită de concediu paternal pentru taţii din IKEA România. Decizia face parte din abordarea mai amplă a organizaţiei IKEA South East Europe de promovare a Egalităţii de Gen în societate.

La masa rotundă cu tema “Rolul taţilor în viaţa bebeluşilor”, organizată astăzi de Itsy Bitsy FM şi IKEA, s-au pus în discuţie modalităţi de încurajare a taţilor din România să opteze pentru concediul de îngrijire a bebeluşului pentru a crea o relaţie mai apropiată tată-copil. Pentru dezvoltarea egalităţii de gen acasă şi la muncă este nevoie şi de implicarea angajatorilor, care pot încuraja taţii să stea acasă cu copilul prin politici de HR.

IKEA: o lună plătită de concediu parental pentru taţi

IKEA South East Europe a înţeles nevoia şi a introdus un nou beneficiu pentru a veni în sprijinul angajaţilor săi care au devenit recent părinţi, arătându-le astfel că IKEA apreciază echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională. Toţi angajaţii IKEA România care au devenit taţi pot beneficia de o lună plătită de concediu paternal pentru a sta acasă cu copilul, de îndată ce partenerele se întorc la muncă.

„La IKEA, credem că timpul petrecut alături de familie este important pentru a avea un echilibru între muncă şi viaţa personală, dar şi angajaţi mai mulţumiţi şi mai productivi. Beneficiul care se aplică tuturor taţilor din IKEA SEE va da angajaţilor ocazia de a petrece mai mult timp împreună cu familiile lor, va creşte nivelul de înţelegere a angajaţilor cu privire la importanţa împărţirii muncii acasă şi va facilita reîntoarcerea partenerelor la locul de muncă. Prin această măsură vrem să le arătăm angajaţilor noştri că îi apreciem atât în rolul pe care îl au la locul de muncă, cât şi în cel de acasă”, spune Violeta Neniţă – manager de magazin IKEA Bucureşti

Este un beneficiu suplimentar oferit de IKEA România angajaţilor săi, în completarea a ceea ce oferă statul prin lege.

Psihologii spun că, pe termen lung, rezultatele sunt benefice de ambele părţi.

“Implicarea taţilor în creşterea copiilor încă de la început este cel mai bun lucru care se poate întâmpla atât copilului, cât şi părintelui. Tatăl pune o bază pentru satisfacţia conectării la viaţa de familie şi la o relaţie împlinitoare cu copilul (şi mama!) la orice vârstă ulterioară. Copiii sunt mai echilibraţi, mai deschişi la experienţe, mai rezilienţi şi mai creativi. Dacă am avea o generaţie, două de taţi prezenţi şi implicaţi la scară largă am vedea schimbări sociale. Ca proces însă, implicarea tatălui încă de la naşterea copilului este dificilă şi are nevoie de suport, iar angajatorii îl pot oferi cu beneficii certe şi pentru instituţie,” este de părere Bogdan Ion, psihoterapeut şi psiholog.

Potrivit chestionarului realizat online, pe site-ul www.itsybitsy.ro, taţii care au beneficiat de o lună de concediu de creştere a copilului spun că această experienţă a adus multe schimbări bune în viaţa lor.
„Este un început de responsabilizare în rolul de tată şi apropiere de copil. M-a ajutat să înţeleg eforturile pe care le face mama şi nu doar să consider că <<stă acasă cu copilul>>. Creşterea unui copil înseamnă efort, dedicare, răbdare”, declară un tată care a apreciat şansa de a construi o relaţie bună cu copilul său, încă din primii ani de viaţă. 

Alţi taţi au fost încântaţi să ia o pauză de la responsabilităţile de serviciu şi să se bucure de familie. Motivele şi beneficiile sunt diverse, dar toate susţin concluzia specialiştilor care recomandă ca acest drept legal să devină o normalitate în viaţa oricărui tată din România.

„Din chestionarul pe care l-am aplicat în mediul online Itsy Bitsy, cei 271 de respondenţi -părinţii cu copii de până în 7 ani, au menţionat că principalele 5 motive pentru care taţii nu îşi iau luna de concediu de creştere a copilului sunt că: nu le permite angajatorul (deşi e un drept legal), consideră că nu se pricep să crească copii sau fac referire la birocraţia mare cu “dosarul”, indemnizaţia mai mică decât salariul, credinţa că doar femeiile se ocupă de copii. Alte motive secundare sunt că: taţii nu vor să amâne problemele de serviciu, nu cunosc legislaţia, credinţa că societatea îi judecă sau sunt freelanceri şi nu îşi permit luxul de a renunţa la muncă”, ne-a spus Nadia Tătaru, directoare şi cofondatoare a Itsy Bitsy FM.

La masa rotundă despre „Rolul taţilor în viaţa bebeluşilor” au participat: reprezentanţi ai IKEA SEE, Itsy Bitsy FM, Autoritaţii Naţionale pentru Protecţia Copiilor şi Adopţie, specialişti implicaţi din partea ONG-urilor: UNICEF, Organizaţia Salvaţi Copiii, World Vision, Edulier, Fundaţia Comunitară Bucureşti, Asociaţia Step by Step, Asociaţia KinetoBebe, SOS Satele Copiilor, Asociaţia Parinţilor Isteţi, Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi - Învăţământ Preuniversitar, deputatul Nicolae Andrei, psihologi, influenceri şi bloggeri de parenting, presă, manageri de resurse umane din mari companii. 

Mai multe informaţii despre rolul taţilor în viaţa bebeluşilor şi drepturile lor legale care oferă şi posibilitatea de a sta în concediu plătit, pot fi găsite pe www.itsybitsy.ro. 

***

Despre IKEA România

IKEA este o companie de retail mobilier şi decoraţiuni, de origine suedeză, fondată în 1943 de Ingvar Kamprad. Marca IKEA a fost înregistrată în 1943, în Suedia. Magazinul IKEA din Zona Comercială Băneasa a fost al 253-lea deschis în a 35-a ţară, pe 21 martie 2007. Până în luna martie 2010 a fost operat în sistem de franciză locală, iar după aceea IKEA România a devenit parte din INGKA Group. Detalii pe www.IKEA.ro.

Viziunea IKEA: Să creăm o viaţă de zi cu zi mai bună pentru cât mai mulţi oameni.

Misiunea IKEA: Să oferim o gamă largă de produse de mobilier, accesorii şi decoraţiuni pentru casă - funcţionale şi cu un design de calitate, la preţuri atât de scăzute încât cei mai mulţi oameni să şi le poată permite.

Despre ITSY BITSY

Brandul ITSY BITSY include singurul post de radio din România pentru părinţi şi copii, www.itsybitsy.ro, ateliere pentru părinţi şi copii şi evenimente pentru timpul liber în familie. Itsy Bitsy FM emite în eter în Bucuresti şi în peste jumătate din teritoriul României. Il puteti asculta oriunde si oricand online, prin intermediul aplicatiei gratuite ITSY BITSY FM, disponibila in GooglePlay si AppStore. Itsy Bitsy a iniţiat şi obţinut, împreună cu partenerii săi, ca 1 Iunie să fie zi liberă naţională pentru toţi românii si are in derulare initiativa strategica nationala de preventie a bullying-ului.