Ce au în comun părinţii copiilor de succes: Cercetările ştiinţifice scot la iveală lucrurile care contribuie la dezvoltarea celor mici

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Părinţii care au un nivel superior de educaţie, îşi învaţă copiii abilităţi sociale şi îi pun la treburi casnice au cele mai mari şanse să crească un copil de succes
Părinţii care au un nivel superior de educaţie, îşi învaţă copiii abilităţi sociale şi îi pun la treburi casnice au cele mai mari şanse să crească un copil de succes

Părinţii vor ca cei mici să stea departe de probleme, să înveţe bine la şcoală şi, mai târziu, să aibă succes ca adulţi. Chiar dacă nu există o reţetă exactă pentru a creşte un copil excepţional, studiile psihologice punctează câţiva factori care prevestesc succesul său, o mare parte a acestui fapt datorându-se părinţilor. Iată ce au în comun părinţii copiilor de succes.

Îi pun pe copii la treburile casnice

Julie Lythcott-Haims, fost decan la Universitatea Standord, este de părere că „în cazul în care copiii nu spală vasele, înseamnă că altcineva face asta pentru ei“, în felul acesta cei mici nu vor învăţa că munca este necesară şi că fiecare dintre ei trebuie să contribuie la binele întregului. Lythcott-Haims consideră că acei copii care sunt puşi la treburile casnice vor deveni angajaţi care colaborează bine cu colegii lor, vor fi mai empatici şi vor fi capabili să rezolve sarcinile fără ajutor, potrivit The Independent.

„Făcându-i să contibuie la treburile casnice – ducând gunoiul, spălându-şi rufele şi vasele – cei mici îşi dau seama că trebuie să facă muncile de zi cu zi pentru a fi parte din viaţă“, a declarat Julie pentru Tech Insider. 

Îi învaţă abilităţi sociale

Cercetătorii de la Universitatea Statului Pennsylvania şi Universitate din Durham au urmărit parcursul a 700 de copii din Statele Unite ale Americii de la grădiniţă până la 25 de ani şi au descoperit o legătură semnificativă între abilităţile sociale de la grădiniţă şi succesul lor ca adulţi, două decenii mai târziu. Studiul desfăşurat pe cei 20 de ani arată că acei copii care puteau coopera cu colegii lor, îi ajutau pe cei din jur, le înţelegeau sentimentele şi rezolvau problemele de unii singuri, au avut mult mai multe şanse să absolve o facultate şi să se angajeze full-time până la 25 de ani, decât cei cu abilităţi sociale limitate, care au avut şanse mai mari să fie arestaţi, să devină alcoolici şi să aplice pentru obţinerea unei locuinţe publice.

„Acest studiu arată că ajutându-i pe copii să-şi dezvolte abilităţile sociale şi emoţionale este unul dintre cele mai importante lucruri pe care le putem face pentru a-i pregăti pentru un viitor sănătos. Încă de la vârste fragede, aceste abilităţi pot determina dacă un copil merge la facultate sau la închisoare şi dacă sfârşesc prin a fi angajaţi sau dependenţi“, a spus Kristin Schubert, director de program la Fundaţia Robert Wood Johnson, care a finanţat cercetarea.

Au aşteptări mari de la ei

Utilizând datele a 6,600 de copii născuţi în 2001, Universitatea din California şi Neal Halfon, profesor la Los Angeles, împreună cu colegii săi, au descoperit că aşteptările pe care părinţii le-au avut pentru copiii lor au avut un efect mare în realizarea lor. 

„Părinţii care au văzut urmarea facultăţii în viitorul copilului lor, au reuşit să-şi îndrume copilul spre atingerea acestui obiectiv, indiferent de venitul lor“, a spus Halfon.

Au relaţii sănătoase între ei

Copii proveniţi din familii conflictuale, fie că este vorba de cele unite sau divorţate, tind să o ducă mai rău decât copii cu părinţi care se înţeleg, potrivit unui studiu al Universităţi din Illinois. De asemenea, copii din familii monoparentale nonconflictuale au şanse mai mari decât copiii proveniţi din familii conflictuale cu ambii părinţi. Conflictul dintre părinţi dinainte de divorţ afectează copiii în mod negativ, în timp ce conflictul post-divorţ are o mare influenţă în evoluţia copiilor. Un alt studiu a arătat că persoanele de peste 20 de ani care au trecut prin divorţul părinţilor în copilărie resimt suferinţa chiar şi 10 ani mai târziu. Persoanele tinere care au avut de-a face cu conflicte majore între părinţi au fost mai predispuşi la sentimente de pierdere şi regret.

Au urmat niveluri superioare de educaţie

Un studiu din 2014, realizat de psihologul Sandra Tang de la Universitatea din Michingan, a scos la iveală că mamele care au terminat liceul sau facultatea au cele mai mari şanse să crească copii care să facă la fel. Studiul realizat pe un grup de 14.000 de copii care au intrat la grădiniţă din 1998 până în 2007, a arătat că cei născuţi de mame de 18 ani sau mai tinere au avut şanse mai mici să termine liceul sau să meargă la facultate decât ceilalţi copii.

Dezvoltă o relaţie cu copiii lor

Un studiu din 2014, realizat pe 243 de copii născuţi în sărăcie, a constatat că cei care au primit îngrijiri şi atenţie în primii trei ani, nu numai că s-au descurcat mai bine la testele şcolare din copilărie, dar au avut şi relaţii mai sănătoase şi realizări academice mai mari în jurul vârstei de 30 de ani. Părinţii care sunt sensibili în îngrijirea copiilor „răspund prompt şi adecvat la semnalele copiilor“ şi „oferă o bază de siguranţă“ copiilor pentru a explora lumea.

Sunt mai puţin stresaţi

„Stresul mamelor, mai ales când mamele sunt stresate din cauza muncii, încercând să-şi facă timp pentru copii, poate afecta copii“, spune sociologul Kei Nomaguchi de la Bowling Green State University. Contagiunea emoţională sau fenomenul psihologic în care oamenii „preiau“ sentimente de la alţii precum o răceală – poate explica de ce se întâmplă acest lucu. Cercetările arată că dacă un prieten de-al tău e fericit, starea lui te va influenţa şi pe tine, iar dacă este trist, acea stare se va transfera către tine, de asemenea. Prin urmare, dacă un părinte este epuizat sau frustrat, starea lui emoţională s-ar putea transmite la copii.

Mamele copiilor lucrează

Potrivit unui studiu realizat de Harvard Business School, copiii ale căror mame lucrează au şanse mai mari de reuşită decât cei crescuţi de mame casnice.

„Modelul comportamental este o modalitate de semnalare ce este adecvat în ceea ce priveşte modul în care te porţi, ceea ce faci, activităţile în care te implici şi lucrurile în care crezi. Din câte ştim, sunt foarte puţine lucruri care au efect clar asupra inegalităţii de gen ca o mamă care lucrează“, a spus profesoara Kathleen L. McGinn, autoarea studiului.

Au un statut socio-economic mai bun

Potrivit cercetătorului Sean Reardon de la Universittea Stanford, diferenţa de reuşită dintre familiile cu venituri mici şi cele cu venituri mari este de aproximativ 30% până la 40% mai mare printre copiii născuţi în 2001 decât printre cei născuţi cu 25 de ani mai devreme. Aşa cum autorul cărţii „Drive“, Dan Pink, a remarcat, cu cât venitul părinţilor este mai mare, cu atât mai mari sunt notele copiilor la testul SAT (test standard american pentru admiterea la liceu). „Statutul socio-economic este ceea ce împinge mult nivelul de educaţie şi de performanţă“, a mai spus acesta.

Viață de cuplu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite