ADMITERE LICEU 2013 Cât de importantă este părerea copilului în alegerea liceului?

ADMITERE LICEU 2013 Cât de importantă este părerea copilului în alegerea liceului?

Alegerea liceului trebuie să fie o decizie comună, ca urmare a discuţiilor între părinţi şi copii

Există cale de mijloc când vine vorba de împăcarea dorinţelor părinţilor şi ale copiilor, în procesul de alegere al liceului? Este decizia părinţilor, care „ştiu ce este mai bine”, sau a copiilor influenţaţi de colegi şi alte criterii deloc durabile?

Ştiri pe aceeaşi temă

Psihologul Hanibal Dumitraşcu a explicat, pentru adevarul.ro, care sunt riscurile majore la care se supun părinţii, şi la care îşi supun copiii, când nu ascultă părerea propriei odrasle legată de viitorul acestora.

De pe 5 iulie, elevii care au susţinut examenul de Capacitate 2013 vor trece apoi prin Admiterea la liceu 2013. Mai exact, vor trebui să aleagă liceul şi profilul pe care îl vor urma în următorii patru ani, elemente care vor stabili, în mare parte, cursul viitorului lor. Decizia nu ar trebui să fie una de moment, ci discutată îndelung, în funcţie de pasiunile, dar şi de abilităţile reale ale elevului. La fel de bine, decizia trebuie să fie comună, să echilibreze maturitatea şi experienţa părinţilor cu dorinţele copilului lor.

În realitate, balanţa tinde să încline mai mult de partea părinţilor, care „ştiu ce este mai bine” pentru copil. Psihologul Hanibal Dumitraşcu vorbeşte despre un „fenomen” în ceea ce priveşte impunerea părinţilor când vine vorba de deciziile copiilor. „Niciun caz nu seamănă cu celălalt. Depinde de familie, depinde de tipul de educaţie al părinţilor, depinde de climatul relaţiilor dintre părinte şi copil, sunt mai multe variabile pe care ar trebui să le luăm în discuţie. Este foarte greu să faci generalizări. Dar, fără îndoială, există un fenomen al dorinţelor pe care le au mulţi dintre părinţi, de a-şi impune punctul de vedere în ceea ce-i priveşte pe copii”, spune acesta.

Ce se întâmplă când părinţii le impun visele copiilor

Psihologul spune că în acest caz intervin „ambiţiile personale, frustrările, foarte multe lucruri care ţin de istoria personală a părinţilor”. Genul de atitudine „Dacă n-am reuşit eu într-un domeniu, este musai atunci ca el să reuşească!” conduce comportamentul părinţilor spre decizii greşite în privinţa propriilor copii. Spaima de eşec a odraslei trage după sine rateuri garantate prin impunerea unor visuri care nu aparţin, de fapt, copilului.

„Este păcat, însă, când voinţa copilului este zdrobită, când dorinţele lui sunt puse între paranteze de către ambiţiile pe care le au exclusiv părinţii. Ar trebui, ca în orice relaţie interumană, să existe un acord. Psihologii vorbesc, în general, din perspectiva psihologiei tranzacţionale, de acordul permanent de negociere care trebuie să existe între părinte şi copil. Pentru că, dacă i-ai zdrobit capacitatea deciziei, i-ai pus la îndoială autonomia, cu siguranţă el, la un moment dat, va suferi un eşec. Ce te faci cu un copil pe care îl trimiţi să cânte la vioară şi el nu are niciun fel de înclinaţie aici? Între atitudini şi aptitudini trebuie să existe un acord permanent”, explică Hanibal Dumitraşcu.

Riscul unei alegeri nepotrivite, bazată pe ambiţii personale, chiar şi în ceea ce priveşte profilul liceului pe care copilul îl va urma, are consecinţe clare în viitorul acestuia.

„Eşecul nu numai profesional, e şi un eşec uman. Dacă nu te simţi bine în pielea ta profesională, nu ai cum să fii un om fericit, împlinit. Vei fi toată viaţa ta un doctor blazat, un pictor ratat şi aşa mai departe”, exemplifică psihologul.

”Copilul trebuie totuşi vegheat, îndrumat”

Pe de altă parte, nici cealaltă extremă, în care copilul are parte de libertate deplină, nu este de dorit. Echilibrul trebuie să fie constant între ambele părţi. „Copilul trebuie vegheat, supravegheat, îndrumat. Arta negocierii este arta iubirii. Îl respecţi pe cel cu care vorbeşti. Dacă nu faci asta, se îndreaptă către dezastru”, spune Hanibal Dumitraşcu. Psihologul susţine că trebuie să fie „este o decizie negociată, care aparţine de ambele părţi”, începând de la alegerea liceului pe care îl va urma. 

Examenele la Capacitate 2013 vor avea loc în perioada 25-27 iunie (limba română, limba maternă şi matematică).

În ceea ce priveşte calendarul admiterii la liceu în 2013, completarea şi depunerea fişelor elevilor pentru repartizarea computerizată sunt programate pentru perioada 5-9 iulie 2013, pe 17 iulie are loc înscrierea candidaţilor la liceele care organizează probe de aptitudini sau probe de verificare a cunoştinţelor de limbă modernă sau maternă, urmată de susţinerea acestora, în următoarele două zile. Rezultatele finale se afişează după data de 9 septembrie 2013.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările