Vehiculele electrice emit mai puţin CO2 decât dieselurile

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un studiu al Universităţii Libere din Bruxelles demontează un mit: indubitabil, orice vehiciul electric emite mult mai puţin CO2 decât un automobil diesel. Pare o afirmaţie de simţ comun, însă industria auto pretindea că EV-urile ar avea un impact climatic mai mare decât dieselurile.

Vehiculele electrice (EV) emit mai puţine emisii de gaze cu efect de seră decât autovehiculele cu motor diesel – chiar şi atunci când sunt alimentate cu energie electrică din cele mai „murdare“ surse, arată un nou studiu independent. Estimările vor fi lansate pe reţea, conform unei analize a emisiilor pe durata ciclului de viaţă a vehiculelor efectuată de Universitatea Liberă din Bruxelles pentru grupul Transport & Environment (T&E).

Chiar şi în ţările cu cea mai mare intensitate a emisiilor de gaze cu efect de seră – Polonia şi Germania – EV funcţionează mai bine pe ciclul lor de viaţă decât cele pe motorina. Folosind media poloneză, un vehicul electric emite cu 25% mai puţin CO2 pe durata vieţii, în timp ce în Suedia un EV emite cu 85% mai puţin. Între timp, durabilitatea vehiculelor electrice va continua să se îmbunătăţească odată cu avansurile tehnologiei acumulatorilor, dar şi datorită faptului că tot mai multe baterii vor putea fi reutilizate pentru stocarea energiei electrice sau reciclate uşor.

Yoann Le Petit de la T&E declară: „Astăzi, un vehicul electric care e condus Polonia – cel mai intensiv grid energetic din UE – are un impact mai redus asupra climei decât o maşină diesel nouă. Odată cu decarbonizarea rapidă a mixului energetic al UE, în medie, vehiculele electrice vor emite jumătate din emisiile de CO2 ale unui motor diesel până în 2030, inclusiv emisiile din producţie“.

Unde e România?

Impactul climatic al generării de energie electrică în România este, conform scenariului UE de referinţă, de 300 gCO2eq / kWh (linia de producţie a energiei electrice şi a căldurii pentru anul 2015, p.187).

Acest lucru pune România între Italia (310) şi Spania (290), după cum se poate observa în infografic. Astfel, putem estima că un vehicul electric condus în România emite de-a lungul duratei de viaţă cu 55 până la 60% mai puţin decât un vehicul diesel standard.

Litiu şi cobalt, disponibile pentru două veacuri

Cercetările suplimentare efectuate de T&E arată că disponibilitatea metalelor critice pentru baterii, precum cobaltul şi litiul, nu va fi constrânsă în deceniile următoare şi nu se va opri tranziţia EV, după cum afirmă unii. În cazul litiului, rezervele ar putea dura aproximativ 185 de ani. T&E a declarat că extracţia acestor materiale ar trebui să fie certificată conform unor standarde ridicate pentru a gestiona impactul social şi de mediu. Cu toate acestea, pe termen lung, inovarea va ajuta la reducerea cantităţii de metale critice utilizate în bateriile EV.

Vehiculele electrice reprezintă doar 1,7% din maşinile noi vândute în Europa. Comisia Europeană intenţionează să includă o cotă de vânzări a vehiculelor cu emisii zero în propunerea sa privind reglementarea emisiilor de CO2 pe autoturisme şi autoutilitare, prevăzută la începutul lunii noiembrie 2017.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite