Tot mai multi romani vor sa-si ia carnet auto

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Femeile - mai stresate in trafic, dar mai prudente decat barbatii * Cel mai in varsta candidat are 74 de ani

In Bucuresti, in registrele Politiei Rutiere sunt inregistrati 800 de mii de conducatori auto, adica o treime din locuitorii Capitalei. Zilnic, alte 450 de persoane dau examen pentru obtinerea permisului de conducere. Dintre acestea, doar jumatate trec de proba teoretica si, apoi, mai putin de 50 la suta dintre cei din urma trec de proba practica, in traseu. Un calcul simplu arata ca, in fiecare zi, peste 100 de noi soferi se adauga celor 800 de mii din Capitala. Potrivit sefului Brigazii de Politie Rutiera Bucuresti, comisarul-sef Dumitru Jianu, numarul candidatilor este in continua crestere. In Capitala si in judetul Ilfov sunt 103 scoli de soferi. Cele mai cunoscut sunt Autogeneral, Ilioara si Rodell. Politistii de la circulatie spun ca numarul femeilor care dau examen de obtinere a permisului auto este mai mare decat cel al barbatilor. "Sunt mai stresate in trafic, dar mai prudente decat barbatii. Femeile nu produc foarte multe accidente, dar, uneori, sunt neindemanatice, principala cauza a evenimentelor rutiere in care sunt implicate", mai spun politistii. Cei mai multi candidati sunt tineri, insa au fost si cazuri de persoane cu varste respectabile. Unul dintre ei, in varsta de 74 de ani, s-a prezentat la examen in urma cu cateva zile. A picat testul. Unii au cazut de zeci de ori la examen. Au renuntat dupa vreo cinci ani", isi amintesc agentii de circulatie. Lipsa cartilor de specialitate, in urma schimbarilor din legislatia rutiera, a condus la necunoasterea regulilor de catre candidati, desi fiecare scoala simuleaza examenul cu elevii sai, inainte de testarea la politie. Cele mai frecvente greseli facute la traseu sunt: neindemanarea la parcare, neacordarea de prioritate la pietoni, la schimbarea directiei de mers, oprirea motorului, nesincronizarea sau schimbarea incorecta a vitezelor. Cumulate, punctele de penalitate pentru astfel de greseli nu trebuie sa depaseasca cota 21. Sunt o serie de greseli grave, care, singure, aduc 21 de puncte de penalizare: necunoasterea aparaturii de bord, depasirea neregulamentara, neacordarea de prioritate, nerespectarea culorii rosii a semaforului, implicarea in accidente rutiere in timpul examenului sau necesitatea interventiei examinatorului pentru evitarea unor astfel de evenimente si nerespectarea regulilor de traversare a caii ferate. Restul greselilor sunt cotate cu 6-9 puncte de penalizare. Politistii dau asigurari ca nu exista o norma pentru numarul celor care trebuie sa ia examenul. Mai mult, examinatorul nu are dreptul de a-i cere candidatului comenzi pentru efectuarea de manevre interzise. Anul trecut, toata echipa de zece examinatori, in frunte cu seful lor, a fost schimbata. Periodic, politistii sunt rotiti, pentru a nu exista suspiciunea unor aranjamente. De altfel, politistii spun ca ar trebui urmat exemplul majoritatii tarilor europene, unde examenele auto sunt efectuate de functionari ai ministerelor transporturilor ori ai unor agentii specializate. "Daca societatea civila poate pregati medici, aviatori, de ce nu ar face si soferi?", se intreaba agentii. In asteptarea unor solutii legislative, politistii bucuresteni intentioneaza sa doteze cu calculatoare salile de testare teoretica, pentru simplificarea procedurilor de testare. In ceea ce priveste taxele si documentele necesare pentru obtinerea permisului de conducere categoria B, acestea sunt urmatoarele: taxa de examinare de 40 mii lei pentru primele trei incercari si 120 mii lei pentru cea de-a patra, 4,5 milioane lei - plata scolii de soferi, 700 mii lei - analizele medicale, 150 mii lei - testul psihologic, 50 mii lei - cazierul judiciar, 425 mii lei - taxa pentru eliberarea permisului. Un calcul simplu arata ca un sofer plateste intre 6 si 7 milioane de lei pentru obtinerea permisului auto.

Auto



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite