Test în premieră cu Dacia Sandero 1.0 SCe 75 CP

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Am venit în Croaţia să facem cunoştinţă cu noua gamă Dacia. Adică cu Sandero, Logan, Logan MCV şi Sandero Stepway. Plus... Duster 1.5 dCi de 109 CP şi cutie automată EDC cu dublu ambreiaj. Din tot cocktailul de noutăţi, am fost interesat de noul propulsor aspirat de 1 litru cu trei cilindri care dezvoltă 75 CP şi de Dacia Duster cu EDC. În acest material despre noul propulsor al alianţei care a debutat pe gama Dacia.

Pentru a da puţină greutate materialului, şi pentru a încerca să vă convingem că Dacia este o marcă din ce în ce mai importantă, chiar la nivel mondial, hai să vă ofer şi nişte cifre.

Modelele Dacia sunt comercializate acum în 44 de ţări, iar la finele lunii octombrie erau livrate deja peste 448.000 modele. O creştere de 6% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2015, şi la fel de important, o creştere de 11% pe piaţa europeană.

Pentru a înţelege mai bine, Sandero este pe locul trei la vânzări în segmentul său în Europa. S-a auzit? Locul 3. Deşi nu este subiectul acestui articol, să vă spun de Duster că este pe locul 2 la vânzări în segmentul compact în Europa. În faţa lui fiind o compactă produsă în Germania.

Pentru amatorii de procente, Dacia are o cotă de piaţă de 18,5% în zona magrebiană, şi de 8,2% în Eurasia. În România şi Bulgaria se află pe prima poziţie.

Şi gata cu detalii din astea plictisitoare, sper că am reuşit cât de cât să vă conving că Dacia nu este ceva ce se vinde doar în România...

Dacia a venit cu un upgrade destul de amplu pentru gama Logan/ Sandero. Un facelift care a exterior marchează o evoluţie estetică matură. Avem o nouă identitate a părţii frontale, una dată de grupurile optice faţă cu lumini de rulare pe timp de zi cu LED ce reprezintă echipare de serie pentru toată gama. Gama afişează un calandru nou cu o linie cromată mediană ce încadrează sigla, o bară faţă nouă, redesenată ce încadrează farurile de ceaţă. Pentru Sandero şi Logan vorbim despre o redesenare a lămpilor spate, de o nouă bară spate care integrează şi lampa de ceaţă. Logan MCV se laudă cu modificări estetice doar la partea frontală, iar Sandero Stepway vine cu un calandru nou, inspirat de cel de la Duster, cu cele 4 dreptunghiuri grupate în stânga şi dreapta siglei.

La interior sunt destule modificări, dar de detaliu. Avem evident un nou volan, unul cu patru spiţe uşor mai gros lucru care conduce la o priză mai bună. Gama a adoptat şi semnalizarea cu impuls, avem o nouă cheie de contact, mai elegantă, cameră pentru marşarier în funcţie de nivelul de echipare, geamuri electrice cu impuls pentru şofer, un mic buzunar lateral pe spătarul scaunului faţă pentru depozitarea unui telefon, o plasă amplasată în partea dreaptă faţă la baza tunelului median pentru a depozita mici obiecte, cotieră pentru scaunul şoferului integrată în spătar, priză de 12V pentru locurile spate – mutarea comenzilor pentru geamuri pe panourile portierelor a permis acest lucru, torpeou iluminat, dopuri care acoperă şuruburile din suporturile de băuturi faţă plus asistare la pornirea în rampă. Şi să nu uit, guri de ventilaţie noi.

Şi acum să revin la una dintre marile noutăţi – propulsorul aspirat de 1 litru.

O motorizare nouă, una care va fi folosită din plin în cadrul alianţei, nu este un motor doar pentru modelele Dacia. Acest propulsor SCe 75 în înlocuieşte pe cel aspirat de 1.2 litri cu patru cilindri în linie care dezvolta 75 CP la 5.500 rpm şi 107 Nm la 4.250 rpm. Vorbim despre un motor cu trei cilindri în linie cu injecţie directă, distribuţie variabilă cu antrenare prin lanţ. Un motor care dezvoltă 75 CP la 6.250 rpm şi un cuplu motor de 97 Nm la 3.500 rpm. Un plus este acela că motorizarea are emisii mai mici, de la 130 g CO2 s-a ajuns la 117 g CO2, iar consumul mediu declarat a coborât de la 5,8 litri la 5,2 litri. Un motor cu blocul realizat din aluminiu, fapt ce a condus la o reducere a masei cu 20 kg, comparativ cu vechea motorizare de 1.2 litri.

Cum este noua motorizare?

La rece, motorizarea este o idee mai zgomotoasă şi parcă vine şi cu ceva vibraţii. Odată ce ai pornit, descoperi un propulsor surprinzător de viu, unul ajutat şi de o etajare scurtă a cutiei de viteze. Chiar dacă este un propulsor care are cu 10 Nm mai puţin decât motorul de 1.2 litri, faptul că cei 97 Nm, valoarea maximă a cuplului motor este disponibilă cu 750 rpm mai devreme se simte. Apoi vorbim despre un propulsor de generaţie nouă, cu piese interne optimizate atât din punct de vedere a maselor cât şi a frecărilor, ceea ce conduce la un răspuns mult mai prompt al motorului la acceleraţie. Ciudat, dar după ce am dat o tură şi cu un Sandero Stepway cu propulsor 0.9 TCe de 90 CP, aşa mari diferenţe nu am găsit. Iar acestea sunt uşor trecute cu vedere când iei în calcul consumul. Deşi maşina de test avea doar 500 km, adică vorbim despre un propulsor nou, pe un traseu montan virajat în uşoară urcare cu un stil de condus normal, după 50 km aveam un consum mediu de 5,4 litri, iar pe traseul de întoarcere, tot pe 50 km am avut un consum mediu de 4,4 litri. Cu două persoane la bord maşina a oferit reprize corecte. Eventualele depăşiri sunt momente pe care trebuie să le calculaţi cu ceva mai multă atenţie. Dacă luăm în calcul patru persoane la bord şi un portbagaj plin de bagaje, atunci motorizarea SCe se transformă într-un de deplasare liniştită din punctul A în B, pe undeva cam ce se doreşte de la o motorizare de debut în gamă.

Pentru Sandero 1.0 SCe 75 CP în echiparea Acces, cea de bază, preţul este de 7.150 euro. Logan cu aceeaşi motorizare şi echipare are un preţ de 6.950 euro, iar Logan MCV de 7.900 euro. Trecerea de la nivelul de echipare Acces la Ambiance este sinonim cu un plus de 900 euro, de la Ambiance la Laureate de plus 1.050 euro.

Merită această nouă motorizare?

Este un propulsor corect de debut în gamă. Un motor de generaţie nouă. Nu am putut acuza o senzaţie de submotorizare, deşi pe alocuri, unele pante ne-au obligat la retrogradări, din 5 în 4. Consumul este unul dintre marile sale atuuri. Dacă ar fi să alegem între unitatea 0.9 TCe de 90 CP şi 1.0 SCe de 75 CP, am alege versiunea aspirată.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite