Test Drive Ford Focus ST 2.0 EcoBlue

Test Drive Ford Focus ST 2.0 EcoBlue

Test Drive Ford Focus ST 2.0 EcoBlue

Ideea unui hot hatch diesel nu este nouă. Undeva prin 1993 Citroen lansa ZX Volcane Turbo Diesel, un model care avea la bază platforma lui Peugeot 306, şi care este considerat cam primul hot hatch cu propulsor diesel.

Ştiri pe aceeaşi temă

Odată cu evoluţia tehnologiei, ideea unui hot hatch diesel nu a mai fost atât de bizară. Megane, Golf, Octavia, Auris, 308 şi Focus sunt nume care declinat acest concept.

Ford Focus ST, în cazul de faţă - versiunea diesel. Până acum versiunea ST era penultimul pas în epopeea modelelor compact semnate de Ford Performance. Dar odată cu renunţarea la dezvoltarea unei versiuni RS, ST rămâne portdrapelul diviziei sportive. Probabil, Ford va arunca în arenă o versiune ST ceva mai virilă în anii următori, dar până atunci avem o benzină de 280 CP şi un diesel de 190 CP.

Putem vorbi de a doua generaţie ST diesel, model care este disponibil în versiunea hatch cu 5 uşi sau estate. Noi am testat versiunea hatch, cu propulsor de 2 litri EcoBlue care dezvoltă 190 CP la 3.500 rpm, 400 Nm între 2.000 şi 3.000 rpm, dar 360 Nm sunt disponibili de la 1.500 rpm.

GALERIE FOTO

Cu versiunea pe benzină v-am dat întâlnire în paginile Adevărul Auto în toamnă, şi am adus la acea vreme şi doi arbitri pentru a nota performanţele modelului Ford, un Megane RS Trophy şi o Honda Civic Type R.

Estetic, între versiunea pe benzină şi cea diesel nu există nicio diferenţă... sau aproape nici una. Versiunea diesel are evacuarea cu două finale pe o parte(cea dreaptă), în timp ce versiunea EcoBoost are o evacuare dublă care ”îmbrăţişează” difuzorul spate. Şi faptul că zona roşie la diesel începe la 5.100 rpm, şi nu 6.500 rpm în cazul propulsorului 2.3 EcoBoost.

Un alt detaliu legat de exclusivitate este faptul că acest propulsor nu este disponibil decât pe versiunea ST.

Dacă în cazul versiunii de EcoBoost, este justificat apelativul hot hatch, aici putem vorbi despre un warm hatch. Şi dacă tot am făcut această afirmaţie.. să o justificăm.

Focus are nativ un şasiu care face cu ochiul celor care iubesc condusul, acel condus cu accente sportive, care vor o maşină mai riguroasă când vine vorba de a comunica cu cel de la volan. Având această fundaţie, dezvoltarea versiunii ST a fost facilă. Au fost păstrate aceleaşi arcuri, doar amortizoarele controlate electronic sunt mai tari cu 20% pe faţă şi 13% pe spate, în timp ce garda la sol a fost redusă cu 1 cm. Dacă versiunea EcoBoost se poate lăuda cu un eLSD, în cazul versiunii diesel, modul în care puterea ajunge la sol prin intermediul punţii faţă este filtrat de un sistem de ajustare a cuplului motor distribuit spre fiecare roată. Prin frânarea roţii aflate pe interiorul virajului se contribuie la reducerea fenomenului de subvirare.

Focus ST împrumută sistemul EPAS – Electric Power-Assisted Steering de la Fiesta ST. Sistemul este cu 15% mai rapid decât la un Focus civil, şi cursa volanului este de doar două rotaţii complete.

Sistemul de frânare este compus din discuri de 330 mm x27 mm la puntea faţă şi 302 mm x 11 mm pe spate. Ford susţine că noul model oferă un sistem de frânare de patru ori mai rezistent la oboseală decât la vechea generaţie, pentru dezvoltarea lui fiind utilizată aceeaşi procedură de testare ca în cazul supercarului Ford GT.

Din spatele volanului, Focus ST, într-o utilizare preponderent urbană, se dovedeşte un model surprinzător de confortabil pentru o compactă sportivă. Direcţia este surprinzător de naturală, este cea care îţi dă din start încredere în a forţa nota. Sistemul de frânare cu al său sistem Electric Brake Booster (EBB) care creşte mult mai repede presiunea în sistemul de frânare decât un sistem clasic hidraulic... te va surprinde la început cu puterea decelerării, ai nevoie de o mică perioadă de timp pentru a te obişnui cu dozarea pedalei de frână.

La interior nu sunt multe elemente care să facă versiunea ST mult mai specială decât nivelul de echipare ST Line. Scaunele Recaro sunt frumoase, oferă o susţine laterală excelentă, dar de dragul unui plus de şarm aş fi dorit să existe şi opţiunea unei tapiţerii textile pentru aceste scaune, aşa cum oferă Fiesta ST. Poziţia la volan este în continuare înaltă, o marcă înregistrată a modelelor sport de la Ford. Chiar dacă scaunele faţă au un spătar ceva mai masiv, acestea nu răpesc din spaţiul pentru picioare al ocupanţilor locurilor spate, poate puţin din vizibilitatea spre înainte este diminuată. Portbagajul de 375 litri poate nu este cel mai mare din clasă, dar în acelaşi timp sunt şanse reduse să te plângi de lipsa spaţiului de depozitare.

În modul Sport sau Track, la interior vei fi premiat cu un sunet augmentat de propulsor şi evacuare pentru o experienţă mai sportivă. Dacă iniţial aduce un plus de testosteron, într-o utilizare cotidiană notele joase devin obositoare.

Propulsorul diesel trage din orice poziţie, dacă pot formula astfel. Prezenţa cuplului la orice turaţie poate crea dependenţă. Un diesel care are un domeniul mai redus de exprimare din punct de vedere al regimului maxim comparativ cu un propulsor pe benzină face echipă cu o cutie manuală cu rapoarte ceva mai lungi. La prima vedere poţi spune că este asasinat puţin spiritul sportiv, dar dacă am fi avut o cutie etajată mai scurt cu nevoia de a schimba trepte mai des... la volanul lui Focus ST diesel ai fi fost ocupat doar cu schimbatul treptelor, restul ar fi fost activitate secundară.

Plusul de caracter în cazul acestui Focus ST vine de la şasiu şi de la calibrarea acestuia pentru o ţinută de drum mai riguroasă, să poată îndura mai multă tortură în cazul unui condus sportiv. Propulsorul diesel pune pe masă resurse dar nu vine şi cu porţia de caracter necesară a transforma această versiune în cult... cam ce este un hot hatch veritabil. Cu o viteză maximă de 220 km/h, acest Focus ST nu se face de ruşine. Doar cele 7,6 secunde necesare atingerii vitezei de 100 km/h îl fac pe acest Focus ST o idee mai timid. Paradoxal, într-o utilizare cotidiană, versiunea diesel îţi poate aduce mult mai multe satisfacţii decât cea cu propulsor EcoBoost. Cum vorbim tot de un test efectuat în actualele condiţii... ne rezumăm la a comunica doar consumul mediu urban – 8,7 litri.

Focus ST EcoBlue este un model rapid, este un model care îţi poate satisface nevoia de G-uri pe viraje, dar îi lipseşte isteria unui hot hatch clasic. Probabil nici nu şi-a propus să ofere această isterie pentru că, la momentul debutului, de această sarcină trebuiau să se achite Focus ST EcoBoost şi Focus RS.

Text – Constantin Ciobanu

Foto – Mihai Dăscălescu

Test Drive Ford Focus ST 2.0 EcoBlue

Motor – turbo, diesel, L4, 1.995 cmc, 190 CP@3500 rpm, 400 Nm@2.000-3.000 rpm / Transmisie – cutie manuală cu 6 trepte, tracţiune faţă / Performanţe – 220 km/h v. max, 0-100 km/h în 7,6 secunde / Portbagaj – 375 litri / Rezervor – 47 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.338/1.825/1.458, ampatament (mm) – 2.700 / Consum mediu declarat – 4,8 l/100 km / Preţ de bază model testat (euro cu TVA) – 34.750

 

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: