Test drive - Dacia Logan

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dacia Logan FOTO Alexandru Matei
Dacia Logan FOTO Alexandru Matei

Sfârşitul anului 2012 ne-a găsit în compania noului Logan, recent declarat Maşina Anului 2013 în România. Ce ne-a plăcut şi ce nu ne-a plăcut la automobilul produs la Mioveni puteţi citi în rândurile de mai jos.

La 8 ani după ce Dacia a prezentat Loganul ca fiind proiectul "automobilul de 5.000 de euro", adresat în totalitate pieţelor est-europene, unde banii necesari achiziţionării unui automobil erau o problemă chiar şi înainte de criză, producătorul din Mioveni surpinde piaţa din nou, de data aceasta internaţională, cu generaţia numărul doi a Loganului.

Evoluţia maşinii denotă în mod clar atenţia acordată de proiectanţi ideilor şi sugestiilor venite atât din partea clienţilor, cât şi din partea presei de specialitate, o mulţime din acestea fiind adoptate pe noul Logan. Mai mult de-atât, acesta are ca scop şi demontarea clişeului care ocupă minţile românilor când vine vorba de automobile : "e bună doar dacă e nemţească".

Motor / Transmisie

Deşi 0,9 litri par o valoare extrem de mică pentru cilindreea unei berline, cura turbo aplicată acestui motor s-a dovedit a fi una extrem de eficientă. În urma acesteia, fişa tehnică a propulsorului de sub capota Loganului afişează cu mândrie 90 CP şi 135 Nm. Dacă vi se par valori modeste, calculaţi raportul putere/ cilindree. Vă spun eu, iese fix 100 CP / litru.

Am condus Loganul atât în mediul urban, cât şi extraurban, unde am încadrat şi un tronson de autostradă. Propulsorul m-a convins pe fiecare din aceste secţiuni, în mediul urban dovedindu-se suficient de sprinten pentru masa maşinii, primele trei trepte fiind uşor de pus în valoare datorită cuplului de 135 Nm livrat la doar 2.500 Rpm.

Dacia Logan 15

În mediul extraurban am descoperit plăcerea de a depăşi, asistată crucial de acelaşi cuplu oferit la turaţii mai mici. Am fost impresionat şi pe autostradă, acolo unde combinaţia motor-treapta a 5-a s-a dovedit eficientă atât în oferirea unui consum modest cât şi în furnizarea unor reprize decente între 120 şi 140 km/h. Daca introducem în calcul şi sistemul Cruise Control, putem afirma cât se poate de serios că Loganul se pretează acum şi autostrăzilor.

Transmisia modelului 2012 a fost rafinată un pic mai mult decât cea a generaţiei anterioare, cutia fiind acum un strop mai precisă, dar are în continuare acelaşi cloncănit care deranjează. Dacă acesta va dispărea după rodaj, rămâne de aflat. Însă momentan este supărător, mai ales că antifonării noului Logan i s-a acordat o atenţie sporită.

Consum

În ciuda sentimentului de submotorizare, Loganul de 0,9 litri postează cifre decente în dreptul indicatorilor de consum. Pe un ger supărător, am reuşit să bifăm doar 7,4 litri / 100km în mediul urban şi 5,6 litri / 100 km în extraurban. Autostrada, în ciuda modului Eco activat şi a folosirii Cruise Control-ului, a cerut şi ea 5,4 litri.

Ţinuta de drum

Noul Logan foloseşte aceeaşi platformă întâlnită pe acest model şi la debutul din 2004, aşa că vă aşteptaţi la minuni. Au fost aduse modificări, dar sunt discrete şi modifică substanţial dinamica maşinii.

Direcţia este un strop mai precisă, şasiul pare a fi mai rigid, iar frânele, configurate acum cu ABS în standard, rezolvă situaţiile limită un pic mai prompt. Orientarea maşinii este clar spre confort, latura sportivă a acesteia fiind deocamdată ignorată.

Suspensia a rămas neschimbată şi în ciuda ESP-ului oferit acum în premieră şi acelaşi timp standard, nu te va transforma într-un Sebastian Loeb român.

Design

Acest capitol m-a surprins plăcut în momentul lansării oficiale a Loganului. Am văzut cu ochii mei cum un autovehicul produs de latini, într-o ţară latină, s-a transformat într-un cavaler teuton. Ce-i drept nu este unul cu armura strălucitoare, dar e teuton. Adică impune respect.

Partea frontală la Loganului este acum dominată de blocurile optice simple, unite prin două benzi cromate, montate pe grila cu profil hexagonal. În centrul acesteia, împărţind benzile în două bucăţi, tronează o siglă Dacia de dimensiuni considerabile, armonios integrată în peisaj.

Dacia Logan 2

Am remarcat cu plăcere existenţa celor două corniţe pe bara faţă, detalii ce asigură maşinii o expresivitate aparte.

Silueta a căpătat acum detalii noi, cum ar fi bosajele accentuate de la nivelul aripilor faţă, dar şi aripile spate tip "Ponton", întâlnite pe actuala generaţie a Mercedes-Benz Clasa E. Am apreciat înlăturarea bandourilor de plastic de pe uşi, dar nu mă impresionează absolut deloc mânerele portierelor şi nici fanta pentru deschiderea clasică a maşinii. Existau soluţii mai bune, sunt sigur de asta.

La nivelul părţii dorsale am remarcat stopurile redesenate ce se prelungesc pe lateralul maşinii, mult mai stilate decât cele disponibile pe generaţia precedentă.

Dacia Logan 7
Citește și: Test drive - Volvo V40

Capota portbagajului a primit linii noi, integrează discret un eleron, dar a păstrat în continuare acelaşi buton supărător pentru deschiderea portbagajului. Mai mult de-atât, lipseşte cu desăvârşire o fantă sau un mâner cu ajutorul căruia să deschizi portbagajul, Dacia obligându-te să bagi degetele între bară şi uşa între-deschisă.

Interior

Habitaclul Loganului a păstrat forma proiectată iniţial, dar a primit upgrade-uri majore la toate categoriile.

Primul upgrade serios îl reprezintă noua planşă de bord, ce surprinde plăcut atât din perspectiva materialelor folosite, mult mai plăcute la atingere, cât şi din perspectiva design-ului şi a gadgeturilor. Şoferul va privi acum trei cadrane de bord profilate în stilul Alfa Romeo, se va bucura de comenzile pentru Cruise Control aflate pe volan, iar telecomanda pentru controlul sistemului audio şi al telefonului integrat o va găsi în poziţia clasică Renault: în spatele volanului, sub maneta pentru ştergătoare.

Dacia Logan 19

Mai mult de-atât, consola centrală este dominată acum de un sistem tip tabletă, ce include funcţiile pentru Radio, Telefon şi Redare Media datorită conectivităţii Bluetooth, mufe USB şi Aux şi nu în ultimul rând Navigaţie. Una extrem de plăcută, precisă şi uşor de folosit. German-like.

Spaţiul interior a rămas acelaşi, dar confortul general a crescut, în special datorită adoptării unor scaune noi, dar şi datorită antifonării mai bune. În plus, confortul acustic a crescut şi datorită unui design ce elimină un procent mai mare din zgomotul creat de rezistenţa aerului la viteze mari, de autostradă.

Dacia Logan 23

Capitolul utilitate a fost şi el îmbunătăţit considerabil, bancheta spate rabatabilă fracţionat crescând serios volumul de 510 litri oferit în standard de portbagaj.

Preţ

Acesta rămâne în continuare unul din atuurile Dacia, Loganul având un preţ de bază de 6.690 de euro. Preţul de plecare pentru versiunea testată de noi, Laureate 0,9 TCe, este de 9.800 de euro, dar opţionalele de pe maşina de test au crescut preţul până la valoarea de 11.150 de euro. În acest preţ au fost incluse sistemul Media Nav (300 euro), vopseaua metalizată (300 euro), pachetul Securite (senzori parcare spate, volan din piele şi regulator de viteză - 400 euro) şi pachetul Look (jante 15 inci Empreinte şi geamuri electrice spate - 350 euro).

Comparativ cu rivalele din clasă, eventual dintr-o subclasă uşor superioară, Loganul deţine avantajul preţului chiar şi în configuraţia de top, cu toate opţionalele incluse. Astfel, pentru puţin sub 12.000 de euro, pot fi achiziţionate versiuni mai slab dotate de Skoda Rapid sau Octavia Tour, Kia Rio Sedan, Citroen C-Elysee, Peugeot 301 sau Chevrolet Aveo Sedan.

Dacia Logan 20

În configuraţii asemănătoare, toate aceste modele gravitează în jurul sumei de 15.000 de euro, Loganul distingându-se cu un avantaj considerabil la achiziţionare.

Concluzii

În ciuda faptului că Loganul împinge acum cu putere în porţile nişei pe care el a creat-o, raportul calitate/ preţ rămâne probabil cel mai mare avantaj al berlinei produse la Mioveni. Nici măcar maturizarea serioasă din punct de vedere al preţului nu justifică scoaterea din calcul a Loganului când vine vorba de achiziţia unui automobil complet.

Noua generaţie reprezintă acum o ameninţare mai mare ca niciodată pentru pieţele europene, o mare parte din defectele generaţiei anterioare fiind îndepărtate. Mai mult de-atât, infuzia de tehnologie pe care a primit-o noul Logan garantează investiţia în acest model.

Întrucât "recarosarea" Loganului sub formă de Renault Symbol ma face să cred că Euro NCAP nu va mai avea motive serioase să depăşească limitele obiectivităţii şi să recomande alte mărci, respectiv modele şi va trebui să acorde sedanului român minim 4 stele, singura necunoscută o reprezintă priza maşinii la public. Oare va reuşi noua generaţie a Loganului să depăşească peformanţa versiunii anterioare când vine vorba de vânzări? Rămâne de văzut.

Fotografii : Alexandru Matei

Auto



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite