Test Drive BMW M140i

0
Publicat:
Ultima actualizare:
BMW M140i
BMW M140i

Cum poţi defini acţiunea de a te duce şi insulta galeria unei echipe de fotbal? Eu am mai găsit o definiţie... se numeşte BMW M140i.

Este a doua maşină căruia nu îi pot găsi multe argumente logice pentru a o recomanda cuiva, după Mercedes-Benz G Class. Dar sunt mari şanse, dacă aş câştiga la loterie, să le fac loc în garaj ambelor.

Ford Sierra Cosworth sau Talbot Sunbeam Lotus sunt două modele care justifică existenţa acestui M140i... şi ce frumos este să ai astfel de scrisori de intenţie în 2017.

M-am îndrăgostit de acest concept, acum ceva ani, pe un circuit din Austria, unde făceam cunoştinţă cu gama M Performance. Acolo m-am intersectat cu un 135i M Performance..., apoi m-am întâlnit pe meleaguri natale cu M235i... Ambele declinări ale propulsorului de 3 litri turbo cu şase cilindri în linie au fost în versiunea coupe. Dar BMW nu s-a sfiit să ofere acelaşi delir mecanic şi îmbrăcat în hatch.

Modelele ce poartă semnătura M Power au câştigat în timp un parfum de supercar, de intangibil, s-au îndepărtat de parfumul de lup tânăr rebel, dar acest lucru nu este valabil şi pentru modelele de serie ceva mai virile... cum erau cândva un E30 318is sau chiar ceva mai sus... un 323i sau 325is.

Compactele supersport s-au transformat, în marea majoritate, în nişte monştri mecanici care aduc pe drumurile publice rigoarea pe care o vânează piloţii pe circuit. Este mai uşor de promovat eficienţa, nanosecundele în care o cutie schimbă treapta de viteză decât ludicul ascuns într-o caroserie.   

De aceea, după standardele actuale nu îi prea pot găsi argumente logice să o recomand. Poate unul din argumentele pro ar fi update-ul primit de sistemul infotainment care acum oferă un display central de 16,51 cm. Mda... 16,51 cm. Şi cam atât.

În altă ordine de idei, M140i vine sub capotă cu un propulsor nou. Vechiul 6 în linie de 2.979 cmc a fost înlocuit tot de un 6 în linie dar de 2.998 cmc care dezvoltă acum 340 CP la 5.500 rpm şi un cuplu motor de 500 Nm livrat constant între 1.500 şi 4.500 rpm. Una din marile bucurii este că acest M140i vine în echiparea de serie cu o cutie manuală cu 6 trepte... dar noi nu am avut parte de ea. Maşina de test fiind echipată cu unitatea automată de la ZF cu 8 trepte. Prea mult nu am suferit, şi asta pentru că cei de la BMW oferă, poate cele mai bune mariaje din industria auto între propulsoare şi cutiile de viteze.

Toate acestea ascunse sub o caroserie cu trei uşi, una care privită din lateral parcă aduce vag cu un shooting brake. Este ciudat cum o parte mecanică de excepţie, acompaniată de un şasiu excelent setat îţi pot influenţa gradele de frumuseţe. Seria 1 nu poate fi considerată un etalon de frumseţe în zona compactă, dar discreţia estetică a acestor 340 CP te fac să priveşti cu alţi ochi acest hatch.

Toată experienţa noastră a fost uşor influenţată în minus de pneurile de iarnă. Dar chiar şi aşa, este uşor de realizat că M140i este un monstru. În modul ECO, da are şi un mod ECO, ai parte de o maşină anesteziată, apoi gradul de irascibilitate creşte cu navigarea prin modurile Confort, Sport şi Sport+.

BMW M140i nu este o maşină trofeu, una care să o achiziţionezi pentru a face impresie bună. Este o maşină pentru cei care iubesc adrenalina, provocările, condusul sportiv, este o maşină care poate fi utilizată zi de zi, dar care îţi poate oferi clipe unice de satisfacţie şi pe un circuit sau un drum virajat de munte. O direcţie care are feedback-ul necesar pentru a şti ce îţi fac roţile faţă şi ce grad de aderenţă au. Sistemul de frânare a fost suficient de andurant şi eficient, în momentele de condus sportiv pentru a nu ridica vreun semn de întrebare. Cutia lucrează senzaţional, fie în modul automat sau manual. Motorul? Ceva ce probabil va câştiga iarăşi premii pe bandă rulantă în anii ce vin. Un motor supraalimentat, dar unul care livrează atât de linear puterea, încât ai impresia că sub capotă este un agregat aspirat. Chiar dacă vorbim de 340 CP şi 500 Nm, sunt extrem de uşor de dozat din pedală, chiar şi pe viraje rapide, sau atunci când experimentezi diferite grade de supravirare.

În concluzie? Este o maşină delicioasă, dar extrem de selectivă. Cum am spus, nu este un trofeu ci un gladiator care te provoacă.

FOTO - Mihai Dăscălescu

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite