Test drive - Subaru XV

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Subaru XV  -   FOTO Alexandru Matei
Subaru XV  -   FOTO Alexandru Matei

Când cineva pronunţă numele Subaru, mintea mea zboară în mod involuntar pe superspecialele din WRC, alături de o nălucă albastru-aurie, ce ridică în urma ei tone de praf. Pe margine fanii sunt în extaz. Cam aşa mă visam eu când mi-am propus un test cu un automobil Subaru.

Este cât se poate de clar că îmi doream să testez o Impreza WRX STI. Din păcate, actualul model se află la sfârşitul carierei, iar următoarea generaţie mai are de aşteptat. Dar voi aştepta.

Trecând peste partea cu Impreza, probabil vă întrebaţi de ce am ales Subaru XV. De ce nu? În viziunea mea, maşina este perfectă pentru tineret. Arată ca viitoarea Impreza, are motor boxer, Symmetrical AWD şi se laudă cu gardă la sol mărită pentru indiferenţii faţă de borduri, sistem de navigaţie, dacă te pierzi între KFC şi McDonalds şi suport IsoFix, în cazul în care mai târziu vrei şi o familie.

Motor / Transmisie

Nu există fan Subaru care să nu adoarmă cu gândul la celebrul boxer-benzină, biciuit fără milă de Chris Atkinson, Peter Solberg sau regretatul Colin McRae. Cu toţii ne dorim acel motor, fără îndoială. Şi cu toţii vrem câteva mici logo-uri pe acesta - 'Cosworth' sau 'Prodrive'. Din păcate, acel motor nu este disponibil pe XV. Aşa că am ales alt trademark Subaru: motorul boxer diesel de 2 litri.

Din 2 litri de motorină, inginerii niponi au scos 147 CP şi 350 Nm. Deşi cuplul este arhisuficient, problema o reprezintă livrarea acestuia. Valoarea sa maximă este disponibilă între 1600 şi 2400 de rotaţii şi din această cauză ne-am trezit de câteva ori luaţi prin surprindere de un motor aflat între 1000 şi 1500 Rpm, care accelerează cu viteza inimii unui melc bradicardic.

subaru xv 8

Pentru a vă bucura din plin de puterea motorului, trebuie să vă adaptaţi plajei de turaţii la care propulsorul oferă ce are mai bun. Atunci veţi descoperii nişte reprize foarte bune, chiar utile în traficul zilnic.

În timp ce motorul s-a lăsat uşor-uşor cucerit, fortăreaţa Subaru care s-a comportat precum Troia în compania mea a fost cutia de viteze manuală. Neavând la îndemână niciun cal troian, am avut mult de furcă cu ambreiajul ambiguu şi cu primele două trepte ale cutiei. Din fericire, spiritul Subaru revine începând cu cea de-a treia treaptă. Feelingul cutiei este bunicel, cutia este precisă, dar v-am spus: primele două trepte m-au băgat în depresie.

Sistemul 'Symmetrical AWD' disponibil pe modelul XV este deja clasicul sistem care face minuni pe câteva maşini care deşi nu ies în evidenţă, se vând - polivalentul Outback, spartanul Forester sau eleganta Legacy.

subaru xv 11

Deşi broşura maşinii este plină de termeni precum 'aventura urbană', nu ne-am putut abţine să nu testăm XV-ul în câteva situaţii de teren accidentat. Şi am descoperit, pe bună dreptate, că nu te va lăsa la greu, cât timp nu te hazardezi să-i ceri mai mult decât poate. Şi poate destul de mult. Mult mai mult decât rivalele din clasă.

Design

Design? Se putea şi mai bine. În partea frontală, maşina respectă linia de design Subaru, cu elemente inspirate de la berlina Legacy şi cu o posibilă trimitere la design-ul viitoarei Impreza. Capota de dimensiuni considerabile, cu nervurile specifice, plonjează spre grila trapezoidală cromată, lăsând impresia unui bolid recalcitrant.

Privit din lateral, XV lasă impresia unui hot-hatch, datorită liniilor simple care îi parcurg caroseria. Din păcate, sunt şi zone în care designerii s-au străduit un pic prea mult. Spre exemplu, difuzorul integrat în bara spate este în plus.

Din spate, mie îmi cam aduce a Ford Focus. Nu ştiu de ce. În plus, parcă se termină prea brusc; hayonul vine imediat după canapele, sacrificând mare parte din portbagaj. Şi acest design cam dăunează şi pseudo-funcţiei off-road : unghiul de atac este mic, iar cel de degajare este mare. Cum vine asta? Japonezii te ajută să ieşi dintr-o situaţie off road în care nu te prea poţi înscrie?

Ţinuta de drum

La capitolul ţinută de drum, XV plăteşte tribut funcţionalităţii urbane. Chiar dacă logo-ul de pe grilă are steluţele pe care le-am tot văzut noi pe Eurosport la emisiunile cu raliuri, nu vă recomand să încercaţi senzaţii extreme.

Garda la sol mărită şi repartiţia maselor îşi spun cuvântul atunci când se abordează viraje cu 'Doamne ajută!' în minte. Până când sistemul 4x4 va corecta traiectoria, maşina subvirează dramatic. Şi câteodată nici Symmetrical AWD rezolvă toate problemele.

subaru xv 6

Pentru a conduce la limită o astfel de maşină, ai nevoie de cunoştinţe temeinice de control al automobilului, pe care nu le vei deprinde în trafic. Pentru asta există şcolile de pilotaj. Şi Impreza.

Lăsând la o parte latura sportivă a XV-ului, am descoperit ceva nou, neaşteptat. Maşina se comportă extrem de bine la drumuri lungi sau în oraş, oferind un grad sporit de confort. Suspensiile amortizează bine şocurile, atât la viteze mici cât şi la viteze mari, iar scaunele filtrează bruma de tremur rămas în caroserie.

Interior / Confort

La interior găseşti exact ce te-ai aştepta să găseşti într-o maşina din Ţara Soarelui Răsare - tehnologie. În cel mai pur stil japonez, organizarea este aproape de perfecţiune. Pe lângă multitudinea de ecrane de pe consola centrală, găsim foarte multe spaţii de depozitare, în care poţi pierde diverse.

Cel mai mare dezavantaj al interiorului este de departe plasticul. Este mult, este peste tot şi diferă de la un obiect la altul. Oare nu va deveni prea zgomotos după câteva zeci de mii de kilometri pe şoselele patriei?

Lăsând la o parte plasticul, găsim la bordul XV-ului şi elemente care impresionează plăcut. Spre exemplu, volanul are un design şi în acelaşi timp un feel plăcut. Gripul asigurat de pielea ce-l îmbracă este mai mult decât necesar pentru direcţia maşinii, mai puţin precisă decât ne-am aşteptat.

Scaunele faţă sunt confortabile, profilate, dar nu prea sport. Şi la 28.000 euro plătiţi, ne aşteptam la reglare electrică. N-a fost să fie. În spate găsim o banchetă la fel de confortabilă, rabatabilă (1/3-2/3) la acelaşi nivel cu portbagajul. Spaţiul pentru pasageri este suficient, atât în faţă cât şi în spate, unde o persoană de 1.80 metri poate sta confortabil.

subaru xv 17

Aşadar, poţi băga în maşină 5 persoane fără probleme, cât timp acestea n-au bagaje foarte multe. În caz contrar, o să ai ceva probleme, pentru ca portbagajul măsoară doar 380 de litri. Raportat la dimensiunile XV-ului, mă tem că această valoare este prea mică.

Preţ

Preţul de pornire (include taxele) pentru XV este 23.548 euro (XV 1.6 Activ), iar cea mai scumpă versiune costă 28.508 euro (XV 2.0D Confort). Pe lista de opţionale puteţi bifa un singur lucru : vopseaua metalizată, 350 euro. Am apreciat la strategia japonezilor faptul că-ţi oferă posibilitatea de a comanda maşina în două versiuni de echipare: medie (Activ) si full-option (Confort).

Raportat la concurenţă, el se situează la jumătatea listei - în echipare similară, este mai ieftin decât crossoverele europene, dar mai scump decât cele de origine coreeană.

subaru xv 13

Dar cea mai mare problemă a acestui model nu este preţul, ci perioada livrării. XV este un automobil cu o priză foarte bună la public, iar comenzile se întind pe mai multe luni. Dacă vă comandaţi acum un XV, înarmaţi-vă cu răbdare. Foarte multă.

Concluzii

Subaru XV nu ne-a şocat prin calităţi ieşite din comun. Dar ne-a demonstrat că este o maşină polivalentă, capabilă să te scoată din haosul urban pentru a te duce confortabil spre cabana de la munte, parcurgând un traseu accidentat, unde îţi va demonstra ca Symmetrical AWD nu este doar o inscripţie pe hayon.

Maşina potrivită pentru tineri? Da. Ne-am lua una? Da, dar numai după ce studiem foarte bine concurenţa. XV are câţiva rivali demni de luat în seamă în clasa lui. Dar spre deosebire de aceştia, care sincer să fiu sunt cam fashion accesories (Countryman, Juke, Sportage), XV-ul s-ar putea să se dovedească în timp a fi ca o pereche de blugi. Mereu la modă şi greu de distrus, indiferent de mediul în care îi foloseşti.

Fotografii : Alexandru Matei

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite