Renault Megane GT - În garajul Adevărul Auto - Episodul 1

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După prima mie de kilometri... Nu pot spune că sunt un fan al modelelor sport diesel, pe undeva chiar dimpotrivă, prin urmare acest Megane GT dCi are o misiune dificilă cât timp se află în garajul nostru.

În primul episod vom vorbi despre dinamică, despre modul în care acest produs Renault Sport face cinste acestei divizii magice a constructorului francez.

Ideea unei sportive cu propulsor diesel nu este o noutate la francezi, a doua generaţie Megane a avut şi o versiune GT cu propulsor diesel de 2 litri care dezvolta 150 CP şi o versiune cu acelaşi propulsor, dar care a purtat semnătura Renault Sport care oferea 175 CP.

Megane GT este un model care poartă semnătura Renault Sport, interesant este că pe maşină nu vei găsi numele modelului, doar logo-ul GT, un detaliu interesant, care poate fi remarcat la toată gama Renault Sport.

Avem un şasiu care beneficiază de aportul sistemului 4Control, o setare mai sportivă pentru suspensie, un propulsor 1.6 dCi şi o cutie EDC cu 7 trepte.

Suspensia aduce acel plus de fermitate pe care l-ai dori de la un Megane ”de serie”. Dacă eşti încă în liga celor care nu ştiu că există nervul sciatic, sunt şanse să iubeşti suspensia lui Megane GT. Personal sunt în liga celor care o preferă. Oferă un cocktail bine dozat de fermitate şi capacitate de a filtra denivelările pentru a asigura acel grad de confort pe care-l doreşti în viaţa de zi cu zi de la un model sport. Drumurile patriei îţi vor garanta totuşi un bagaj de imprecaţii bogat, nu poţi evita tot ce ei uită să acopere...

Sistemul 4Control este ceva pe care Renault a pariat de la ultima generaţie Laguna, acum a evoluat, şi confirmarea utilităţii unui astfel de sistem vine şi de la faptul că un Porsche GT3 RS vine echipat cu un sistem similar. În trafic urban, sistemul este o binecuvântare... beneficiezi de o manevrabilitate de invidiat. La drum lung, 4Control îţi aduce în primul rând confort, confortul de a reduce amplitudinea mişcărilor volanului. Singurul minus, pentru un şofer care nu a interacţionat cu un astfel de sistem vine de la faptul că necesită o mică perioadă de acomodare cu modul în care lucrează, dar nimic dramatic. La limită, în cazul unui condus sport... pot apare mici tendinţe de supravirare pe virajele strânse, şi asta pentru că vorbim în esenţă de o reducere a ampatamentului. Vorbim despre o supravirare mică, una care este repede controlată de ESP, şi care se manifestă în special pe suprafeţe cu aderenţă scăzută. Nu este un motiv de îngrijorare, doar am dorit să amintesc şi acest detaliu.

Motorul

Avem un propulsor 1.6 dCi bi-turbo care dezvoltă 165 CP la 4.000 rpm şi 380 Nm de la 1.750 rpm. Un propulsor care depăşeşte bariera celor 100 CP/ litru, lucru impresionant pentru un motor diesel. Cei 380 Nm îi simţi din plin de la 1.750 rpm, ceea ce este poate cea mai mare calitate a acestui agregat. Adică beneficiezi de reprize bune de la turaţii joase. Dar pentru a te bucura de ele ai nevoie de puţin antrenament. Dacă vei îngropa pedala de acceleraţie, evident cutia va retrograda, motorul va urca în ture... vei rămâne puţin dezamăgit de uşoara întârziere când vine vorba de răspuns. Lucru valabil în modul de rulare Eco sau Normal. Ai nevoie de puţin antrenament a descoperi intensitatea potrivită de apăsare a pedalei de acceleraţie pentru a beneficia de cuplu, dar fără a pune cutia la lucru... şi vei descoperi un zâmbet ”perfid”, dacă îmi este permisă formularea. Maşina câştigă km/h într-un mod alert şi dezinvolt. Şi totul fără a acompania experienţa cu un propulsor care urlă... iar când sari de 2.600 rpm... poţi urca o treaptă cu ajutorul padelelor pentru a rămâne în zona 1.800-2.000 rpm.

Modul Sport nu l-am explorat suficient până acum, va veni şi acest moment. Apropo, cei 380 Nm se traduc şi printr-un uşor fenomen de torque steer în cazul acceleraţiilor puternice la viteze reduse. Un propulsor care impresionează plăcut, are ceva carenţe la capitolul audio, dar poţi regla acest detaliu cu ajutorul sunetului augmentat, opţiune oferită de sistemul infotainment.

Cutia EDC cu 6 trepte şi dublu ambreiaj uscat este o idee mai puţin rafinată decât noua cutie EDC cu 7 trepte şi dublu ambreiaj umed montată pe versiunea GT 1.6 TCe. Dar în utilizarea cotidiană nu te va deranja, iar dacă consideri că a schimbat o treaptă prea devreme sau menţine o treaptă prea mult, oricând poţi remedia situaţia cu padelele fixe din spatele volanului. Un plus pentru padelele fixe şi generos dimensionate. Ştii tot timpul unde sunt şi le poţi accesa extrem de uşor.

Megane GT 1.6 dCi este uşor bipolar când vine vorba de consum. Într-un trafic urban aglomerat în care toată ziua eşti la volan pe trasee scurte de 4-5 km... ajungi la un consum de 10-11 litri. Pe un traseu extraurban cu autostradă şi drum judeţean... traseu de 350 km parcurs în ritm alert... am avut o medie a consumului de 7-8 litri. Iar un drum Bucureşti-Sibiu-Bucureşti, cu un stil relaxat a scos o medie de sub 5 litri pentru 100 km.

Dinamic maşina este delicioasă. Aderenţa mecanică este impresionantă, am forţat nota pentru a descoperi urme de subvirare, nu le-am descoperit. Chiar şi pneurile încep să ”ţipe” destul de târziu pentru a-ţi da de ştire că te apropii de limită.

Episodul 2 va veni la pragul 2.000 km, atunci vom vorbi de viaţa la bord. 

FOTO - Mihai Dăscălescu

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite