Prim contact cu Mazda MX-30

Prim contact cu Mazda MX-30

Mazda MX-30

Cândva, când planeta funcţiona după alte reguli decât cele impuse de acest virus, aici ar fi fost primul test cu noua Mazda MX-30. În actualele condiţii, însă, vorbim despre un prim contact cu acest model, unul pe parcursul unui traseu de aproximativ 70 km.

Ştiri pe aceeaşi temă

Mazda MX-30... uşor derutant acest nume? Sunt şanse mari să se nască puţină confuzie în condiţiile în care în ultima perioadă de la constructorul nipon am auzit doar despre MX-5.

Să lămurim puţin treaba cu numele...

Într-un an în care Mazda aniversează 100 de ani de existenţă, asistăm şi la primul pas făcut de niponi în direcţia electrificării gamei. Un pas spre viitor.

În istoria Mazda, prefixul MX a fost utilizat pentru a identifica modele care au reprezentat o provocare, fie că aceasta a fost tehnică, de imagine, de concept... cu alte cuvinte, când Mazda a dorit să creeze ceva nou dar fără a-şi limita exprimarea de convenţional, a folosit prefixul MX.

Prima creaţie care a beneficiat de prefixul MX a fost conceptul Mazda MX-81 Aria. Un studiu realizat de Bertone în 1981 pe mecanica Mazda 323. A urmat în 1983 conceptul Mazda MX-02, pentru ca doi ani mai târziu să fie prezentat conceptul MX-03 propulsat de un motor Wankel cu trei rotoare şi propunând un sistem de direcţie integrală. În 1987 a fost prezentat studiul MX-04, un şasiu cu motor faţă, propulsie... sau cu alte cuvinte un preview a ceea ce în 1989 avea să devină Mazda MX-5.

Istoria lui MX mai include şi modelul Mazda MX-3, un hatchback care se poate lăuda cu cel mai mic motor V6 produs în serie pentru un model  - 1.845 cmc. Şi mai doresc să mai menţionez şi modelul MX-6. Evident, au mai existat concepte MX, dar să revenim la primul vehicul electric de serie Mazda.

Design

Mazda MX-30 este undeva în zona SUV/ crossover compact, din punct de vedere al dimensiunilor. Oricum niponii au făcut o tradiţie din a sfida dimensiunile clasice ale segmentelor. Aşadar, un model cu o lungime de 4.395 mm, o lăţime de 1.795 mm şi o înălţime de 1.555 mm. Un ampatament care o apropie de zona compactă cu cei 2.655 mm oferiţi. Mai bifăm şi un portbagaj de 366 litri care poate ajunge la 1.171 litri prin plierea banchetei spate.

Lucrurile par a fi puţin controversate... Nu pot spune că am fost cucerit la vederea primelor imagini, dar nici dezamăgit. În plus, tuşe precum uşile în spiritul RX-8, fără stâlp central şi cu cele din spate deschizându-se invers... gâdilă plăcut nostalgia.

Migrând de la o perspectivă 2D asupra modelului, la una 3D, am descoperit o caroserie cu mult mai mult contrast decât te lasă o simplă imagine să anticipezi. Prin urmare, da, maşina a mai câştigat câteva puncte de simpatie. Forţând puţin imaginaţia, şi trecând totul prin filtrul eficienţei... întrevăd undeva departe, în liniile acestui MX-30, un strănepot de la oraş al conceptului Hummer HX.

Accesul în maşină este surprinzător de facil, în special pentru locurile spate, aici ajută atât deschiderea inversă a portierei cât şi poziţionarea mai sus a podelei.

Interior

Mă tot rog de ceva vreme ca cei de la Mazda să găsească curajul de a aduce mai multă culoare în interiorul modelelor produse de ei. Şi într-un final s-a întâmplat, acum, odată cu debutul noului MX-30.

Am descoperit un interior cald, luminos, extrem de plăcut tactil dar şi vizual, un loc unde materiale care nu ai crede că sunt realizate prin reciclare fac casă bună cu pluta.

Partea superioară a interiorului uşii MX-30 este realizată dintr-o ţesătură fabricată din sticle PET reciclate. Dezvoltarea unei noi metode pentru a modela fibre textile din plastic a făcut posibilă crearea unui nou material, fin la atingere, care poate fi procesat uşor.

După ce a dezvoltat prima ţesătură bio din lume în 2007, noua piele premium vintage, realizată pentru noul MX-30, este produsă utilizând apă în detrimentul solvenţilor organici, ajută la reducerea impactului asupra mediului şi respinge opinia comună că pielea artificială este doar un înlocuitor sărac pentru cea reală. Prezintă o textură de piele imprimată pe o bază de piele artificială de înaltă calitate, peste care se aplică un strat de silicon a cărui grosime este controlată cu precizie, oferind materialului un aspect de adâncime şi o textură fină la atingere.

Am menţionat deja acest lucru la prima întâlnire cu Mazda3, iar acest MX-30 îmi confirmă cele spuse. Mazda propune interioare la un nivel de calitate care ar trebui să dea de gândit unor constructori premium.

Multe spaţii de depozitare în jurul şoferului şi a pasagerului faţă, în special grupate în zona tunelului median. Acest lucru a fost posibil graţie adoptării unei console centrale care ”levitează”, pe care sunt grupate cam toate comenzile, de la comanda sistemului de climatizare la selectorul modului de rulare şi comenzile sistemului infotainment. În cazul în care scaunul din faţă este dotat cu reglaje electrice, pasagerii din spate vor găsi pe spătarul scaunului faţă comenzi electrice pentru a putea muta scaunul şi evada mai uşor din maşină.

Detaliile tehnice, impresii de la volan şi date despre consum şi autonomie puteţi citi pe Adevarul Auto.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările