La volanul celui mai vândut model francez din istorie

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Renault Clio
Renault Clio

Toamna lui 2005 mă găsea prin Sardinia la testele internaţionale cu noul Renault Clio... a treia generaţie. Undeva prin 2012, dacă nu mă păcăleşte memoria, tot prin Italia, de data aceasta primăvara... eram la primele teste internaţionale cu noul Renault Clio... a patra generaţie. La finalul săptămânii trecute, undeva pe lângă Lisabona, eram la primul test internaţional cu noul Renault Clio... a cincea generaţie.

Peisajul auto s-a schimbat atât de mult în ultimii ani, şi totuşi, anumite constante se dovedesc încă repere greu de detronat. Clio, tocmai a devenit cel mai de succes model francez din istorie, cu peste 15 milioane unităţi vândute pe parcursul a  patru generaţii.

În primăvară alegeam ca vedetă a salonului de la Geneva noua generaţie Renault Clio, acum l-am condus, şi dacă mai exista o urmă de îndoială vis-a-vis de alegerea făcută, aceasta s-a evaporat. Este bun noul Clio, este foarte bun. Da, nu este o dovadă de inteligenţă să încep un text cu o concluzie... dar îmi oferă măcar posibilitatea să mă justific.

Un model extrem de important pentru constructorul francez. Noul Clio este construit pe o platformă nouă, una care va sta la baza multor modele ale Alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi. Este modelul care va introduce electrificarea în gama Renault, şi aici nu vorbesc de modele electrice, ci de versiuni hibrid şi plug-in hibrid. Din 2020 vor fi disponibile aceste versiuni, pentru ca mai apoi ele să se regăsească şi în oferta noului Captur şi Megane. Toate aceste versiuni vor purta ”eticheta” E-Tech. Cât despre Zoe, nu ar fi exclus ca în toamnă să aflăm primele detalii ale noii generaţii. De asemenea, Clio marchează debutul sistemului Easy Link, un nou sistem infotainment care are la bază un soft nou, o grafică nouă şi înlocuieşti R-Link. Este un sistem dezvoltat de Renault împreună cu Bosch, Continental şi Microsoft. Cât de curând, noul sistem va începe migrarea spre toată gama Alianţei. Clio marchează şi debutul unei noi linii de echipare – RS Line, nivel care înlocuieşte GT Line. Gama de propulsoare este generoasă – avem un propulsor aspirat de 1 litru în două versiuni de putere – SCe 65 şi SCe 75, apoi acest propulsor de 1 litru dar supraalimentat vine în versiune TCe 100. Există în gamă şi nou motor de 1.3 litri TCe în versiune de 130 CP. Diesel avem acelaşi 1.5 dCi de 85 sau 110 CP, plus versiunile hibrid disponibile de anul viitor. Renault promite că versiunile electrificate ale lui Clio vor fi revoluţionare. Vorbim despre modele hibrid cu propulsor de 1.6 litri aspirat, două motoare electrice şi o baterie de 1.2 kWh, care se vor identifica cu logo-ul E-TECH.

Am întâlnit voci care reproşau maşinii o linie prea conservatoare, că ar fi ”aproape identică” cu vechea generaţie. În primul rând maşina are uşor alte dimensiuni, paradoxal, este mai compactă. Lungimea s-a micşorat cu 12 mm, lăţimea a crescut cu 67 mm, este mai scund cu 8 mm, dar linia acoperişului este diferită pentru că la nivelul eleronului spate maşina este mai scundă cu 48 mm. Ampatamentul este mai mic cu 6 mm... dar cu toate acestea saţiul interior a crescut. Volumul portbagajului a crescut de la 300 litri la 391 litri, ceea ce reprezintă un record în clasă, sunt modele compacte cu un portbagaj mai mic decât cel oferit de noua generaţie Clio.

Am trecut în revistă dimensiunile şi volumele pentru a ”desena” o schiţă a maşinii, pentru a înţelege că este altceva noua generaţie. Că la nivelul designului sunt asemănări cu a patra generaţie, se prea poate, deşi la nivelul detaliilor, a cincea generaţie Clio adoptă actualul limbaj de design Renault, ceea ce Clio 4 nu avea. În altă ordine de idei, Renault, cred că pentru prima dată în istorie, are un limbaj de design coerent la nivelul întregii game, ceea ce oferă un plus la capitolul imagine de marcă. Să nu uităm că pe parcursul istoriei Clio... primele patru generaţii nu au avut nicio legătura una cu alta la capitolul design. Megane a reprezentat o revoluţie din acelaşi punct de vedere odată cu lansarea fiecărei noi generaţii.

Interior

Aici vorbim de o revoluţie. Designul planşei de bord este unul complet nou, chiar dacă veţi regăsi detalii familiare gamei Renault – aici mă refer la tableta verticală. Avem o planşă de bord desenată pe orizontală. Spun asta pentru că avem ”claviatura” de pe consola centrală care este o linie orizontală, avem gurile de ventilaţi completate de un ornament în faţa pasagerului care dau impresia unei fante continue stânga-dreapta. Mai adaug, mini-claviatura din stânga volanului, chiar şi comenzile de a sistemul de climatizare şi sloturile USB... totul pe orizontală. Într-adevăr, am testat doar versiunile superioare de echipare, dar în această configuraţie, tot ceea ce atingi/ pipăi are o textură plăcută şi este moale, prietenos. Chiar şi pe tunelul median se regăseşte un ornament moale care să fie prietenos cu zona genunchiului, în cazul în care decizi să-l sprijini de acea zonă.  Plastice tari sunt în zonele inferioare, la nivelul buzunarelor din portieră, dar nu am văzut nici la limuzine de lux materiale răsărite în aceste zone.

De ce o tabletă pe verticală, Cei de la Renault ne-au spus că se doreşte o prelungire a experienţei cotidiene avută cu un smartphone, şi în acelaşi timp o tabletă cu ecranul ”portret” aduce avantaje în cazul sistemelor de navigaţie prin oferirea unei perspective mai bune asupra traseului.

Un interior sensibil mai bine izolat fonic, fie că vorbim despre zgomot la vânt, de sunete provenite de la trenul de rulare sau motor. Cum am menţionat mai sus, un plus şi la nivelul spaţiului pentru locurile spate, în schimb parcă mi-aş fi dorit ceva mai multă lumină naturală pe bancheta spate.

Sistemul Multi-Sense îţi permite accesul la trei moduri de rulare – Eco, Sport şi MySense. Sistemul infotainment Easy Link are acum conectivitate 4G, update-urile sistemului sunt realizate automat, iar sistemul de navigaţie primeşte informaţii privind traficul de la partenerii Google, Tom Tom şi Coyote.

Despre noile motorizări 1.3 TCe şi 1.0 TCe puteţi citi pe rsmag.ro

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite