Jurnal de bord – Renault Talisman TCe 200 EDC/ După 2 săptămâni şi 2.500 km rulaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Omul este reticent la schimbare, la nou... Motivele? Sunt multe... Iar când vine vorba de ceva nou în zona auto... riscul este destul de mare, mai ales când alegi să faci această schimbare pe un tărâm unde clientul îşi construise pe parcursul a trei generaţii un grad de confort, de satisfacţie, de încredere oferit de tradiţie, continuitate, calitate.

Recunosc, şi eu sunt unul dintre cei care mi-am pus spâncenele să danseze când am auzit că Laguna se transformă în Talisman. Cei de la Renault au plusat, pentru că Talisman este şi Latitude. Din toate punctele de vedere, demersul lor este unul corect, nu era rentabil din niciun punct de vedere să ai două modele în acelaşi segment.

Design? De două săptămâni sunt mai activ decât orice vânzător Renault dintr-un showroom. Am fost rugat de atâta lume să dau detalii despre acestă maşină frumoasă, încât seara am ceva dubii dacă mai sunt jurnalist sau am cartea de muncă la constructorul francez. Nu am studii de design, dar echipa de creativi de la Renault, în perioada Talisman, probabil au vizitat vreo expoziţie a lui Hans Rudolf "Ruedi" Giger. Privit din faţă, Talisman îţi lasă impresia că o creaţie extraterestră a aterizat pe drumurile Terrei.

Două săptămâni la volanul unui Talisman TCe 200 EDC. Iniţial am fost uşor crispat de ideea de a socializa cu un propulsor turbo de 1.6 litri ascuns într-o caroserie de berlină de clasă medie. Nu îmi priveam cu multă simpatie portofelul. Practic vorbim despre acelaşi propulsor care echipează Clio RS şi Megane GT. Faptul că acest propulsor 1.6 TCe se află şi sub capota lui Clio RS este un fel de super certificat.

Motoru şi noua cutie EDC cu dublu ambreiaj umed fac o echipă foarte bună. Cutia reprezintă un pas uriaş spre bine făcut de Renault, comparativ cu unitatea cu ambreiaj uscat. Schimbările sunt mult mai rapide, mai fluide, iar prin intermediul sistemului Multi-Sense îţi poţi configura maşina aşa cum vrei. Multi-sense îţi permite o configurare mai amplă a modului de rulare decât simpla alegere a modului de lucru a motrului sau reglarea amortizoarelor. Multi-Sense îi permite desenarea unui profil care include de la tipul de masaj preferat, modul de funcţionare a sistemului de climatizare, cum vrei să se audă motorul în habitaclu şi până la alegerea mapării motorului, setarea suspensiei, a direcţiei, a modului de lucru a sistemului 4Control. Practic, îţi poţi defini cinci profile care să se muleze pe diferitele situaţii din trafic.

Într-un final, şi cei de la Renault au optat pentru politica platformelor comune, noul Talisman împarte platforma cu a patra generaţie Megane. Unul din plusurile acestei politici este obţinerea unei maşini cu o masă redusă. Talisman, deşi te duce cu gândul spre un model de clasă mare, are o masă de doar 1.505 kg în configuraţia avută la test.

Renault Talisman TCe 200 EDC stă în garajul nostru o lună. Au trecut deja două săptămâni, am lăsat în urma noastră mai mult de 2.000 km rulaţi la bordul berlinei franceze, aşadar este timpul pentru o primă analiză. În acest episod o să ne concentrăm pe partea tehnică, pe modul cum merge modelul. În partea a doua vom vorbi despre confort şi restul detaliilor.

Talisman este oferit de Renault cu motorizări nu mai mari de 1.6 litri. Mulţi ar fi tentaţi să considere maşina submotorizată, doar privind dimeniunile. Dar 200 CP la o masă de 1.505 kg... este un raport foarte bun. Talisman are nevoie de 7,6 secunde pentru a ajunge la 100 km/h, iar viteza maximă este de 237 km/h.

În viaţa de zi cu zi nu simţi nicio secundă că maşina ar fi submotorizată. Chiar şi cu toate setările pe ECO, nu vei avea emoţii în cazul unei depăşiri, funcţia de kickdown pune viguros la lucru cei 200 CP şi 260 Nm.

Cum am spus, nu eram prea optimist vis-a-vis de cât voi investi în carburant pe parcursul unei luni la volanul lui Talisman. În mediu urban consumul mediu, cu un stil normal de condus, fără nicio urmă de condus eco, oscilează între 9 şi 11 litri. În funcţie de cât de aglomerat este oraşul. O valoare bună, dacă luăm în calcul faptul că vorbim despre un propulsor turbo care pune la bătaie 200 CP. Noi ne-am întâlnit cu valori mai mari la propulsoare mai mici.

Pe autostradă, la o viteză de 130 km/h, consumul oscilează între 5,5 litri şi 7,5 litri, în funcţie de încărcarea maşinii. Valoarea maximă a fost obţinută cu 5 persoane la bord pus portbagajul uriaş de 608 litri plin ochi. Ultima treaptă a cutiei are un raport de demultiplicare luuuuung, dacă nu mă înşeală memoria, la 160 km/h motorul este la 3.000 rpm.

Un alt plus uriaş este dat de rafinamentul acestui propulsor. Fie că rulezi pe autostradă sau extraurban, nu ve simţi nicio vibraţie, iar propulsorul lipseşte din repertoriul acustic. Asta dacă optezi pentru setările confort sau eco. În modul sport altfel stau lucrurile, dar despre setări în viitorul material.

Să vorbim puţin mai mult despre 4Control. Spre deosebire de ce a oferit în trecut Renault, acum sistemul permite roţilor spate să vireze până la un unghi de 3,5 grade. Dacă în cazul noului Megane, sistemul 4Control trebuie să mă mai convingă, la Talisman m-a cucerit. Cei drept, ai nevoie de o perioadă ceva mai generoasă de acomodare. După 2.000 km rulaţi, încă mai aveam mici incertitudini la obordarea unor viraje în forţă. Sistemul contribuie la o reducere a ampatamentului pe viraje, maşina ete mult mai directă şi docilă pe viraj. Am vânat subvirarea dar nu am descoperit-o, m-am ales doar cu pneuri care urlă la limita aderenţei, dar maşina tot nu am reuşit să o înscriu pe o trasă mai largă. Dacă doriţi un comportament predictibil, optaţi pentru setarea sport a direcţiei. Veţi descoperi o direcţe mai puţin asistată, mai uşor de gestionat. Pe modul eco şi normal asistarea este o idee cam mare, ceea ce nu vă va deranja la condusul liniştit sau prin oraş.

Noua cutie EDC cu 7 trepte şi ambreiaje umede este un uriaş salt spre înainte. Extrem de rapidă, fără momente de ezitare sau bâlbâială între trepte, destul de rapidă şi pe modul ECO în cazul unui kickdown. Chiar şi în cazul unui condus sportiv am preferat să las cutia în modul Drive.

Deşi Talisman are aproape 4,9 metri lungime, masa redusă îi aduce un plus major la capitolul dinamică. În cazul unui condus sportiv nu veţi simţi afectată evoluţia de volumele maşinii. În cazul selectării modului confort pentru suspensie, veţi descoperi un ruliu şi tangaj amplu, dar iarăşi, ţinuta de drum nu va fi afectată de dansul volumelor. La modele cu o masă mai mare dar cu o suspensie care favorizează tangajul, dansul consolei spate sau faţă poate conduce la influenţe asupra aderenţei pe punţile respective sau la amplificări ale tendinţelor subviratoare sau supraviratoare. La Talisman nu am detectat acest lucru.

Cu suspensia pe modul sport, lucrurile se schimbă, este aproape anulat ruliul sau tangajul, dar surprinzător, suspensia este zgomotoasă. Pe modul confort suspensia fiind extrem de silenţioasă.

Un detaliu interesant este volumul rezervorului, în fişa tehnică este menţionat că Talisman are un rezervor de 51 litri, de când este la noi, cel mai scump plin nu a depăşit 190 lei. Iar atunci era aprins becul de rezervă. Cu un plin, un regim normal de condus,, în mediu extraurban îţi asigură o autonomie de peste 550 km, dacă eşti atent poţi scoate uşor peste 700 km.

Concluzia acestui prim episod? Talisman este o maşină cu a cărui nume încă trebuie să mă obişnuiesc. În versiunea cu propulsor 1.6 TCe de 200 CP şi cutie automată cu dublu ambreiaj EDC este un pachet surprinzător de economic extraurban. Rafinată din punct de vedere tehnic. Cu o dinamică delicioasă, dar care necesită acomodare cu sistemul 4Control – aici mă adresez celor care iubesc un condus sportiv. O maşină căruia trebuie să-i degusşti toate setările pentru a descoperi pachetul de reglaje care te îmbracă cel mai bine.

Despre interior şi restul detaliilor în următorul episod. 

Foto - Mihai Dăscălescu

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite