FOTO Test drive Renault Zoe Z.E. 50

FOTO Test drive Renault Zoe Z.E. 50

Renault ZOE

Un test realizat înainte de carantină, unul în care mi-am concediat toate instinctele şi pornirile de a conduce eco pentru a descoperi ce oferă noua generaţie Renault Zoe în viaţa reală.

Ştiri pe aceeaşi temă

Descopăr în fiecare zi de carantină cum luptă psihicul uman în a găsi ceva pozitiv în fiecare detaliu, pentru a construi un peisaj nu atât de gri pe cât este în realitate. Care este legătura dintre carantină şi Renault Zoe... păi într-un oraş atât de liber, m-aş apuca de un test de consum, poate depăşesc bariera celor 440 km rulaţi cu generaţia anterioară în trafic urban.

Vorbim despre o nouă generaţie Renault Zoe, dar conceptul de generaţie nou este puţin altfel la un vehicul electric. Platforma este aceeaşi, dar Renault, cu această a treia generaţie Zoe, reuşeşte deja să ne arate ce înseamnă evoluţia la nivelul vehiculelor electrice. Bateria este în acelaşi loc şi are acelaşi volum şi formă cu cea de la prima generaţie, doar că acum vorbim despre o capacitate de 52 kWh faţă de una de 22 kWh la debut. Evident la nivel de şasiu lucrurile au evoluat şi ele. Maşina vine cu un nou sistem de frânare care aduce discuri şi pe puntea spate, frâna de staţionare este automată şi este activată automat la oprirea motorului. Trecerea de la frânarea regenerativă la frânarea care solicită şi aportul discurilor de frână este fluidă, fără a resimţi o creştere bruscă a capacităţii de frânare care să-ţi impună o ajustare a presiunii exercitată pe pedală de frână.

GALERIE FOTO

Un alt câştig major la capitolul confort vine de la setarea suspensiei. Aceasta este mult mai suplă pe partea de filtrare a denivelărilor, transmite infinit mai puţin la interior din ceea ce întâlnesc roţile. Iar aici mai adăugăm şi o izolare fonică net superioară, zgomotul de lucru al suspensiei este rar prezent la interior şi în mod discret. Izolarea fonică este în general mult mai bună, lucru care amplifică la drum senzaţia de confort.

Din perspectiva bateriei şi a posibilităţilor de încărcare, noua generaţie Zoe este aproape un model complet. Bateria poate fi încărcată la o priză domestică de 2.3 kW sau 3.2 kW, dar şi la staţii de 7.4 kW / 11 kW sau 22 kW, precum şi staţii de 50 kW. Probabil vor fi nemulţumiţi care şi-ar dori să poată încărca maşina la staţii de 100 sau 150 kW... în România, pentru moment, nu există astfel de staţii. Am încercat încărcarea la o staţie de 50 kW, doar pentru a bifa şi acest detaliu, partea distractivă a fost reprezentată de cei care aşteptau la coadă, mai toţi au venit să mă avertizeze că Zoe nu se încarcă decât la 22 kW.

Timpi de încărcare: priză domestică de 2.3 kW şi 10A/ 0-100% - 34 de ore şi 30 minute, 3,7 kW şi 16A/ 0-100% - 16 ore şi 10 minute, 7.4 kW şi 32A trifazic/ 0-100% – 9 ore şi 25 minute, 11 kW şi 16A trifazic/ 0-100% - 6 ore, 22 kW şi 32A trifazic/ 0-100% - 3 ore, 50 kW/ 0-80% - 1 oră şi 10 minute.

Propulsorul de 100 kW/ 135 CP livrează puterea la 11.163 rpm şi cuplul motor de 245 Nm între 1.500 şi 3.600 rpm. Spre deosebire de motorul de 110 CP care livrează cuplul maxim de la 500 rpm, francezii au ales să ridice regimul la care acesta este disponibil pentru a elimina fenomenul de torque steer. Noua generaţie nu mai suferă de acest fenomen în cazul acceleraţiilor puternice la viteze mici sau la plecarea în forţă de pe loc. Cu noul motor, Zoe poate accelera în 3,6 secunde până la 50 km/h, şi are nevoie de 9 secunde pentru a ajunge la 100 km/h. Plusul major se resimte la viteze de peste 70 km/h, acolo unde reprizele au scăzut semnificativ. Pentru a accelera de la 80 la 120 km/h, maşina are nevoie de 7,1 secunde. Iar viteza maximă este de 140 km/h. 

După autonomia urbană de 440 km realizată cu vechea generaţie, pentru a scăpa de range anxiety, am evadat cu familia până în zona Câmpulung Muşcel, un traseu de aproximativ 180 km. Pe un traseu care urcă, şi cu un stil de conducere economic, fără aer condiţionat şi o temperatură exterioară de 20-22 grade, am parcurs cei 180 km şi maşina îmi afişa atunci o autonomie de 120 km.

De această dată am mai adăugat bagaje, destul de multe. Aş putea echivala masa lor cu cea a unui adult, în plus drumul a fost făcut pe o temperatură exterioară de 3-5 grade, fapt ce a condus la utilizarea climatizării pe tot traseul, iar stilul de condus a fost departe de unul economic, chiar cu accente sportive pe alocuri. Rezultatul? Aceiaşi 180 km parcurşi, dar într-un ritm mult mai alert, cu tot confortul – climatizare, sistem infotainment, trei telefoane la încărcat, din care unul wireless, pus utilizarea farurilor, drumul l-am realizat seara.

Apropo de posibilitatea de încărcare wireless a telefoanelor, suprafaţa unde plasezi telefonul este prevăzută şi cu un senzor de temperatură. Încărcarea wireless poate conduce uneori la încălzirea terminalelor mobile, s-a întâmplat o singură dată, dar pe display-ul central al sistemului infotainment a fost afişată o alertă.

Am ajuns la destinaţie cu 37% baterie şi o autonomie de 104 km. Dacă mai adaug aici şi faptul că nu am pornit la drum cu bateria încărcată 100%, deja efectuasem vreo 20 km prin Bucureşti... plusul adus de noua generaţie este evident.

La întoarcere am optat pentru un traseu ceva mai scurt, aproximativ 155 km. Acelaşi regim de utilizare, mai puţin bagaje şi junioara care a rămas la bunici. Adaug la această ecuaţie şi înclinarea favorabilă a drumului. La sosirea acasă, mai aveam 61% din baterie şi o autonomie de 230 km. Cu alte cuvinte, noua generaţie Renault Zoe, în versiunea cu propulsor de 135 CP şi baterie de 52 kWh îţi oferă o autonomie de minim 350 km, chiar şi iarna. Drumul de întoarcere l-am finalizat cu un consum mediu de 12,5 kWh, consum identic cu cel înregistrat la primul test internaţional cu această generaţie Renault Zoe.

Zoe dispune şi de o funcţie de regenerare mai agresivă pe perioada de rulare liberă. Modul ”B” conduce la o regenerare de 22-24 kW, în timp ce modul normal de rulare oferă o regenerare de 12 kW. În modul ”D – Drive” decelerarea produsă de recuperarea energiei nu mai este atât de puternică, îţi permite o rulare mai fluidă, cu perioade mai lungi de rulare liberă.

Interiorul este cu adevărat o revoluţie, vorbim de o ”împrumutare” a planşei de bord de la noua generaţie Renault Clio.

Bonus, noul Renault Zoe vine deja echipat cu noul display de 10 inch la nivelul tabloului de bord. Noul Clio şi Captur urmează să-l primească. Materiale moi, texturi plăcute, o parte din materialele de pe bord şi cele folosite pentru scaune sunt realizate din reciclarea PET-urilor şi a centurilor de siguranţă de la maşinile casate. Zoe este echipată cu funcţii de asistare precum păstrarea benzii de rulare. Sunt disponibile două sloturi USB pentru locurile faţă şi două pentru cele spate, detaliu apreciat de junioară care avea de încărcat şi telefonul şi tableta. Sistemul multimedia Easy Link este extrem de prietenos, îţi oferă posibilitatea de a configura ecranul aşa cum doreşti, iar sistemul îşi face update automat, lucru valabil şi pentru sistemul de navigaţie.

Am testat şi funcţia de preîncălzire a maşinii. Dacă o laşi seara la încărcat, în funcţie de ora la care pleci dimineaţă la muncă, să duci juniorii la şcoală... maşina poate fi programată să te aştepte cu interiorul încălzit. Acest lucru îl poţi face pentru toată săptămâna, pentru zilele de lucru şi cele de weekend... sau chiar pentru fiecare zi în parte. Bonus, în perioada sezonului rece, şi pachetul de baterii este preîncălzit, pentru a ajunge la temperatura optimă de funcţionare, lucru care îţi prelungeşte autonomia şi protejează bateria.

Renault are un produs extrem de matur, probabil unul dintre cele mai mature din segmentul vehiculelor electrice. Nu ţin să mă credeţi pe cuvânt, doar programaţi un test drive cu noua generaţie şi vorbim după.

Text - Constantin Ciobanu

Foto - Mihai Dăscălescu

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările