FOTO Test Drive Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 AWD AT6

FOTO Test Drive Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 AWD AT6

CX-30  are o prezenţă subtilă şi elegantă

Pentru a completa gama sa de SUV-uri, Mazda avea nevoie de un model poziţionat între CX-3 şi CX-5. Deşi părea logic că noul lor SUV de clasă compactă se va numi CX-4, acesta a primit numele de CX-30. În cele ce urmează explicăm de ce s-a ales această variantă şi continuăm cu informaţiile despre primul test în versiunea Skyactiv-X, echipată cu noul motor revoluţionar pe benzină. TEXT: Dragoş Craiovan

Ştiri pe aceeaşi temă

Kodo în haine compacte

Printre cei surprinşi de numele ales de Mazda pentru SUV lor de clasă compactă m-am numărat şi eu, însă chiar dacă în primă fază nu mi-am putut explica decizia, ea este una simplă şi logică. Pe piaţa din Japonia, Mazda vinde un SUV denumit CX-4, diferit de recent-lansatul CX-30, astfel încât s-ar fi creat o confuzie între cele două modele. Astfel, cum CX-4 a ieşit din calcul, Mazda a ales CX-30 – chiar dacă nu este cea mai fericită alegere. Pe scurt, cu o lungime a caroseriei de 4,39 m, noul CX-30 se poziţionează în clasa compactă între crossoverul de clasă mică CX-3 şi SUV-ul de clasă medie CX-5.

În ceea ce priveşte designul, Mazda a mizat pe coerenţa imaginii sale de marcă şi vedem imediat detaliile tipice niponilor, într-o versiune extrem de rafinată a limbajului Kodo. CX-30 nu este un model care sare imediat în atenţia privitorului, căci are o prezenţă subtilă şi elegantă, dar analizat în detaliu, fiecare element pune foarte bine în scenă imaginea generală puternică, cu linii care creează un aspect muscular. La o privire rapidă, silueta de coupe şi statura destul de joasă aproape că te fac să crezi că ai în faţă un hatchback şi nu un model care se încadrează în segmentul SUV.

GALERIE FOTO

La interior, Mazda CX-30 se remarcă prin simplitate, dar şi prin utilizarea unor materiale plăcute la atingere şi îmbinări ce se apropie de statutul de model premium, fiind una dintre cele mai bune realizări din segment. Integrarea comenzilor este foarte bună, cu o minimă prezenţă a celor fizice, care au fost reduse la maximum. Doar lipsa unui ecran tactil (din cauza poziţionării sale, departe de şofer) face uneori mai dificilă interacţiunea cu sistemul multimedia, un exemplu în acest sens fiind Apple CarPlay sau Android Auto, controlate atipic de la butonul rotativ de pe consola centrală. În spate, spaţiul pentru pasageri este în media segmentului, dar nu reprezintă un etalon, CX-30 fiind printre cele mai scurte modele din segment, aspect care se reflectă şi la interior.

Poate cea mai importantă noutate a acestui test este prezenţa propulsorului Skyactiv-X, pe care îl putem regăsi şi la Mazda3. Acesta aduce un principiu revoluţionar de funcţionare, testat de mai bine de 20 de ani de mai mulţi constructori auto, dar niciodată lansat într-o versiune de serie. Unitatea de 2,0 litri este aspirată, dezvoltă 180 CP şi este alimentată cu benzină, însă îmbină modul de funcţionare al unui motor diesel cu cel al unui motor pe benzină, pentru a obţine o eficienţă crescută. În teorie, Mazda afirmă că acest propulsor are un consum mai mic cu circa 2 l/100 km faţă de o unitate echivalentă ca putere. În practică, valorile de consum sunt mai bune comparate direct cu modele similare, însă CX-30 Skyactiv-X va avea totuşi un consum de circa 10 l/100 km într-un oraş aglomerat – totuşi, o valoare bună. Cum sunt reuşite aceste performanţe? La turaţii joase sau în sarcină redusă, motorul Skyactiv-X aprinde benzina prin compresie, procedeu specific unui diesel, iar în sarcină şi la turaţii ridicate, motorul trece liniar la aprinderea prin scânteie. Astfel, se reuşeşte o eficienţă energetică mai mare faţă de a unui propulsor pe benzină şi apropiată de a unuia diesel, cu beneficiile unui motor pe benzină – rafinament, silenţiozitate, turaţii ridicate. La toate aceste atribute motorul excelează, având o funcţionare extrem de silenţioasă, fără vibraţii.

Cotat la 180 CP, trebuie ţinut cont că motorul de 2,0 litri este aspirat, ceea ce înseamnă că livrează puterea liniar şi poate fi catalogat mai degrabă ca un motor cu resurse generoase de putere, dar nu unul cu un caracter sportiv. Este o alegere pentru cei care caută rafinament şi eficienţă.

Dinamic, Mazda CX-30 se comportă tipic mărcii, oferind multă plăcere în conducere, cu multă tracţiune graţie unui sistem 4x4 inteligent, dar şi control şi siguranţă la limită. Un mare plus este nivelul de confort oferit de trenul de rulare, care reuşeşte să filtreze extrem de bine denivelările din asfalt, deşi Mazda este mai bine cunoscută pentru setările uşor rigide ale maşinilor sale. De aceea, CX-30 se mulează bine pe tiparul familistului care vrea să conducă o maşină dinamică, dar fără să afecteze confortul general.

Text: Dragoş Craiovan

Foto: Mihai Dăscălescu

Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 AWD AT6

Motor – aspirat, benzină, L4, 1998 cmc, 180 CP@6000 rpm, 224 Nm@3000 rpm / Transmisie – cutie automată cu 6 trepte, tracţiune integrală / Performanţe – 204 km/h v. max, 0-100 km/h în 9,2 secunde / Portbagaj – 430 litri / Rezervor – 48 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4395/1795/1540, ampatament (mm) – 2655 / Consum mediu declarat – 7,0 l/100 km / Preţ de bază (euro cu TVA) – 31.090

 

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: