Cum se testează plăcuţele de frână

Cum se testează plăcuţele de frână

Sistemul de frânare al unui vehicul este o componentă importantă, prin care se poate caracteriza siguranţa acestuia. Plăcuţele de frână au o funcţie cheie în cadrul sistemului de frânare, deoarece performanţa sa determină eficienţa întregului sistem.

Plăcuţele de frână se uzează atunci când energia cinetică este transformată în căldură. Totuşi, acest lucru nu este suficient, căci plăcuţele de frână trebuie să rămână fiabile, cu un impact ecologic cât mai redus, în timp ce trebuie să performeze la parametri înalţi într-o gamă foarte largă de condiţii de condus.

TMD Friction este un important producător de soluţii de frânare şi furnizor global de echipamente originale (O.E) şi oferă o atenţie specială cercetării şi dezvoltării. Fiecare nouă plăcuţă de frână este supusă unui program complex de testare. O echipă formată din 300 de persoane lucrează în departamentul de R&D la nivel global, în cele şase centre de dezvoltare din Germania, Marea Britanie, China şi Brazilia. Până să echipeze maşinile pe care le conducem, fiecare set de plăcuţe de frână este supus la peste 2.000 de ore de testare pe standuri (dyno test) şi testat până la 300.000 de kilometri pe şosele, în condiţii variate.

Peste 40 de materii prime se regăsesc în fiecare mix pentru plăcuţele de frână

Formulele sunt create din până la 43 de materii prime diferite, care se potrivesc întocmai cu proprietăţile specifice ale vehiculului şi ale regiunii de rulare.

Mixtura pentru fiecare set de plăcuţe de frână este pregătită astfel încât să îndeplinească cerinţele specifice în termeni de frânare, confort şi factori de mediu.

Acelaşi model de maşină rulat în Africa are plăcuţele de frână diferite faţă de omologul său rulat în Europa, în timp ce pentru acelaşi etrier de pe un vehicul cu tracţiune faţă, se poate folosi un material de fricţiune diferit de cel al unui vehicul cu tracţiune spate. Totul pentru o performanţă sporită şi pentru siguranţă maximă.

Materialele selectate trebuie să îşi demonstreze abilităţile în cadrul testării pe standuri
După stabilirea mixturii optime pentru un set de plăcuţe de frână, urmează prima etapă de testare pe standurile dyno.

În cadrul acestei etape, sunt utilizate diferite programe de testare standard, care sunt realizate pe o serie de standuri. De exemplu, valorile de fricţiune sunt testate într-o gamă largă de condiţii şi sunt efectuate teste de rezistenţă la uzură şi de confort, dar şi testul de frânare la căldură.

Examinări complete în laborator

Datele obţinute în urma testării pe standuri sunt analizate ulterior în laborator, pentru a evalua proprietăţile materialului pe parcursul duratei de viaţă în diferite condiţii (de exemplu, frig, căldură, umiditate, presiune, comportament la gripare sau  în condiţii agresive de mediu cauzate de pietriş). Aceste teste fizice oferă date relevante despre siguranţa materialului de fricţiune. Spre exemplu, dacă materialul de fricţiune nu mai „revine” după frânarea la înaltă presiune, implicaţia pentru şofer ar fi că, la următoarea frânare, deplasarea pedalei va fi brusc extinsă semnificativ, iar performanţa obişnuită de frânare nu ar mai fi asigurată.

Testele pe şosea

În plus faţă de diagrame şi date de laborator, dezvoltarea plăcuţei de frână este întotdeauna legată de senzaţia de frânare. În această etapă, inginerii TMD Friction identifică răspunsurile la o serie de întrebări: Cât de mare este presiunea pedalei? Fiecare şofer poate exercita suficientă presiune pentru a efectua o oprire de urgenţă? Cum răspunde plăcuţa în condiţii umede de mediu? Frânele fac zgomote şi, dacă da, ce fel?

Aceste date sunt colectate în urma testării pe mai bine de 300.000 de km, pe drumuri publice, trasee montane sau piste de curse.

Primul este testul AMS, care constă în efectuarea a 10 procese de frânare de urgenţă, direct, una după alta de la 100 km/h la zero. În acest test se evaluează amortizarea, distanţele de frânare şi modificările senzaţiei la apăsarea pedalei de frână.

Cel de-al doilea test este unul extrem: coborâri montane (de exemplu, traseele din munţii Alpi). În cadrul acestui test se obţin date despre uzura la temperaturi ridicate, valorile de fricţiune (oferă informaţii despre lungimea distanţei de frânare) şi despre presiunea pedalei în situaţii extreme (căldură şi solicitare).

Cel de-al treilea test este cel urban şi se analizează datele despre zgomot, durata de viaţă şi uzura şi formarea prafului.

Ultimul test are loc pe piste de curse şi are rolul de a analiza date esenţiale despre performanţa de frânare la mare viteză, amortizare şi despre răspunsul uniform.

Adiţional, aceste teste sunt realizate în toate condiţiile şi din punct de vedere al vremii, de la rulare pe zăpadă, până la rularea la temperaturi ridicate.

Aceste teste sunt realizate în strânsă colaborare cu producătorii de vehicule şi producătorii de sisteme de frână. Anual, sunt investite zeci de milioane de euro pentru acest proces, totul cu un singur obiectiv: să oprim în siguranţă vehiculele.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările