Comentariul săptămânii: Europenizarea Americii
0Până nu de mult, ora exactă venea din America. Aşa am aflat noi europenii de van, cutie automată sau SUV – maşină de tren, cum se numea pe plaiuri mioritice. Iată că lucrurile au luat o turnură dramatică pentru americani.
Salonul de la Detroit din aceste zile ne arată că acum sunt ei în poziţia să înveţe de la noi europenii. Ce să înveţe? Lecţia consumului redus de combustibil, cea a „downsize-ingului", a emisiilor reduse de CO2 şi chiar a eficienţei dieselului. După ce Ford i-a învăţat pe americani că la maşini mici, Fiesta este ce trebuie, acum premiera mondială a noului Focus este aici şi nu la Salonul de la Geneva.
În ciuda faptului că modelul „american" este proiectat în Europa şi arată ca un model tipic european. Este primul Ford cu adevărat global (până acum, numele era acelaşi pe cele două continente dar maşinile erau destul de diferite). Focus va conta pe 1-1,2 mil de unităţi vândute anual la nivel planetar. Ca să nu mai vorbim că din 2011 vom avea şi primul Focus BEV - adică electric.
La capitolul europenizare contribuie şi alţii. Chevrolet a prezentat o gamă ce pleacă de la noul Spark şi Cruze şi ajunge la un conceptul Aveo, toate modele cât se poate de europene. Hyundai are modele importate - în SUA se numeşte Tucson iar în Europa ix 35. Probabil, cel mai interesant exemplu este noul Ford Tranzit Connect. Un van atât de mic a reuşit să devină „Truck of the Year", o performanţă fără precedent în istoria competiţiei. Mai mult, maşina este importată din Turcia.
Iar acelaşi model este fabricat - începând de anul trecut - şi la Craiova, în noua fabrică Ford din Bănie. Acum, să pretinzi că oltenii îi învaţă pe americani ce au nevoie este cam mult. Dar să afirmi că oltenii vor ajunge să-i aibă pe americani pe post de clienţi fericiţi, nu pare chiar de domeniul imposibilului. Asta da „oltenizare" a Americii!