Am testat versiunea Coupe a lui Range Rover Evoque - Idealul de lifestyle!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În gama celor de la Land Rover, nu trebuie să priveşti prea departe pentru a vedea o maşină de-a dreptul deosebită. Este chiar modelul lor de bază!

Luna trecută când am testat noul BMW X4 împotriva lui Porsche Macan (link aici) am menţionat că aceste două maşini au un singur rival din punct de vedere life-style. Range Rover Evoque. Această maşină care la noi a cucerit o ţară întreagă. Uitându-mă la el nu am cum să nu spun că este cel mai spectaculos SUV construit vreodată. Voi intra în mai multe detalii, bineînţeles, plus că aici am testat versiunea cu două uşi a lui Evoque, sau Coupe.

Am putea spune că acesta joacă strict într-o ligă proprie, unde doar modelul cu 5 uşi poate fi comparat cu diverse alte SUV-uri compacte.

Ce înseamnă să fi rivalul lui Evoque în ziua de azi? Păi lucrurile stau cam în felul următor. Gândiţi-vă puţin unde suntem în momentul de faţă când vine vorba de moda SUV-urilor compacte “fashion”, “trendy”, “cool”, “diferite” şi în acelaşi timp, PREMIUM.

Chiar dacă lăsăm la o parte felul incredibil în care arată acest micuţ Range Rover, din punct de vedere al dimensiunilor nu putem lua în calcul nimic mai mare decât un Audi Q5 sau Mercedes GLK. Dar acestea două nu oferă nimic diferit una faţă de cealaltă. Cel puţin nu “fashionably”. Bine că-l avem pe BMW X4 acum, care pretinde să preia coroana acestui segment de SUV-uri compacte “fashion”. Când spun fashion nu mă refer în mod special la modă cât şi la lipsa de practicabilitate. Ţi-l iei pentru că îl vrei, nu pentru că ai nevoie. Iar dacă ai merge strict pe nevoi, ar fi ultima ta alegere. Cam astea sunt cerinţele/definiţia modei acesteia. Iar aşa cum a făcut şi X6 înaintea sa, X4 îi va atrage pe cei care NU vor un GLK, Q5, XC60, sau X3. O să-l includ şi pe Porsche Macan aici.

Este deci X4 alegerea cea mai bună, regele acestei categorii imaginare? Nu! Nu este. Mă rog, ca alegere, tehnic, acest lucru e discutabil şi depinde de preferinţe. Dar ca imagine, acest segment porneşte şi se termină cu superbul Range Rover Evoque. Această maşină este aici pentru că pur şi simplu defineşte ceea ce ne dorim de la un SUV compact “deosebit”.

image

Iar tot ce am spus mai sus este valabil pentru modelul cu 5 uşi. Pentru versiunea Coupe, lucrurile sunt şi mai simple. RR Evoque Coupe reuşeşte să fie sportiv, elegant şi avangardist. Toate aceste trei caracteristici intră în aceeaşi caroserie şi acelaşi interior impecabil finisat. Estetic, gama Evoque îţi atrage mult atenţia când te uiţi la farurile sale, grila sa, spoilerul frontal…pare masiv şi impunător, cu toate că nu este. În acelaşi timp, pare că te uiţi în ochii fiecărui robot pe care-l admirai când erai mic, în desenele tale animate preferate. Ironic, aceeaşi senzaţie o ai şi când îl priveşti din spate. Ceea ce nu este rău. Ai o maşină care arată la fel de bine indiferent de unde o priveşti. Iar profilul, oferă fără doar şi poate cel mai dinamic aspect de SUV compact pe care ni l-am putea imagina.

Urcă-te la volanul unui Evoque şi îţi promit că vei avea o surpriză foarte mare. Materialele folosite sunt de o calitate excepţională. Sută la sută premium. Felul cum se simte pielea la atingere aminteşte de stilul Porsche mai mult decât BMW sau Mercedes-Benz. Plus că o găseşti nu doar pe planşa superioară de bord ci şi pe cea inferioară, în timp ce inserturile metalice sunt peste tot. În jurul navigaţiei, în jurul consolei centrale, în jurul tunelului median, în jurul comenzilor pentru lumini şi ştergătoare, în jurul incintelor acustice de pe feţele uşilor. O atenţie la detaliu uluitoare şi un lux tipic britanic.

image

Însă cel mai probabil, primul lucru pe care ai să-l observi este poziţia la volan. Priveşte-l de unde vrei, dar Evoque nu îţi va da vreodată senzaţia de maşină mare. Doar că la volan stai mai sus decât te-ai aştepta şi ai permanent senzaţia că eşti într-un SUV compact de dimensiuni obişnuite. Versiunea Coupe în schimb îţi limitează puţin vizibilitatea datorită felului în care se înclină plafonul în dreptul montantului C şi datorită unei lunete micuţe. Până te obişnuieşti, vei fi şi mai atent prin trafic decât eşti în mod normal. Dar hei, când a fost asta un lucru rău. Plus că la parcări, ai senzori şi o cameră video aşa că nicio grijă!

În rest, ca la orice Range Rover sau Land Rover, ai o serie de butoane mari pentru iernile când porţi mănuşi şi comenzi amplasate ergonomic. “Rotiţa” schimbătorului iese din consolă de câte ori porneşti motorul şi se coboară la loc atunci când opreşti – pe stilul lui Jaguar XF. Este senzaţional de eficient, vă spun sincer. Nu mai reprezintă o noutate în industria auto, însă de multe ori m-am surprins trecând din P în R sau D sau orice altă combinaţie, mult mai repede decât folosind un levier tradiţional unde trebuie să împingi sau să tragi din antebraţ. În Evoque, mişcarea este din încheietură..dar la fel şi la BMW ce-i drept.

image

La interiorul modelului testat am avut keyless start, navigaţie, climă automată, cruise control, cutie automată şi multe altele, lumină ambientală, sistemul audio Meridian cu 11 difuzoare şi nu în ultimul rând sublimul sistem de Terrain Response.

Notă: Luminile de pe plafon erau touch sensitive. Nu era nevoie decăt de o atingere subtilă (ca pe un telefon mobil), fără să apeşi, pentru a aprinde lumina în cabină. Grozav!

Per total, aş spune că nu există un alt SUV compact din care să te dai jos şi să conştientizezi în permanenţă că ai o maşină cu totul şi cu totul specială.

În materie de performanţe, Evoque este o maşină surprinzător de agilă. Ceea ce nu ar trebui să surprindă în adevăratul sens al cuvântului ţinând cont de faptul că a fost conceput pentru asfalt şi nu pentru offroad. Însă uită-te bine pe sigla de pe volan. Sau de pe hayon. Conduci un Range Rover şi trebuie să te feliciţi. Asta înseamnă că nu ai de ce să te temi de niciun tip de teren accidentat. Garda la sol este de 215mm, aproape la fel de mare ca cea a unui Volvo XC60 (liderul segmentului la acest capitol). Cât despre lipsa terenului în sine, dacă vrei să faci valuri (înţelegeţi ce vreau să spun) poţi intra în până la 500mm de apă. Şi deodată realizezi că SUV-ul tău trendy, sportiv şi elegant nu este doar o “fiţă” şi nu a fost niciodată. Este un automobil extrem de capabil din toate punctele de vedere.

Modelul din imagini este un Evoque Coupe SD4, ceea ce înseamnă că sub capotă ai un propulsor turbo diesel de 2.2 litri şi 190cp. Cuplul maxim are o valoare de 420Nm, iar sprintul 0-100km/h se face în 8.5 secunde. Nu prea am nimic de reproşat motorului. Un Audi Q5 2.0 TDi de 190cp atinge 100km/h în fix acelaşi timp, însă are cu aproape 170kg în plus iar motivul este transmisia. Cei 420Nm îşi fac treaba bine, însă personal aş fi preferat 500Nm sau mai mult. Poate pe nişte viitoare versiuni…

image

Cutia automată schimbă destul de repede (totuşi nu la fel de repede ca un S tronic sau alte oferte nemţeşti) şi este suficient de rafinată, în timp ce sistemul de tracţiune integrală permanentă Terrain Response nu aş putea să-l laud mai mult. Acesta modifică răspunsul pedalei de acceleraţie, al motorului (distribuţia de putere şi cuplu) şi al suspensiei, în funcţie de suprafaţa pe care rulezi. Cele trei setări de offroad pe care le poţi selecta sunt: Iarbă, Pietriş şi Zăpadă (prima setare), Noroi adânc (a doua setare) şi Nisip (a treia setare).

image

Acest sistem de tracţiune integrală îl cunosc foarte bine şi l-am testat în anii precedenţi şi pe alte modele precum generaţia precedentă de Range Rover Sport (aici erau mai multe setări şi puteai să modifici şi garda la sol). Oricum, Terrain Response este al tău imediat ce comanzi o versiune 4×4 a lui Evoque (există şi modele 4×2) şi este bine să-l ai acolo, chiar dacă drumul tău zilnic este la fel de spectaculos ca un meci de şah.

În materie de confort, Evoque impresionează. Stai foarte comod la interior şi chiar şi pe bancheta din spate. Chiar şi pe versiunea Coupe pe care am testat-o. Singura problemă este că nu îţi va fi foarte uşor să accesezi locurile din spate, însă spaţiul la cap şi la genunchi este ok.

Ţinuta de drum, ei bine nota 10. Pe viraje îţi dai rapid seama că eşti la volanul unui SUV foarte agil iar direcţia în sine este extrem de fermă – cu alte cuvinte nu mă aşteptam să fie atât de sportivă maşină.

Dar cum rămâne cu preţul? Ei bine, pentru a conduce un Range Rover Evoque Coupe nu ai nevoie de un efort financiar extraordinar. Desigur, versiunile de top nu sunt ieftine. Însă atunci când vorbeşti despre maşina aceasta, dotările sau motorizarea sunt pe locurile doi şi trei. Pe primul loc este aspectul. Iar aspectul este al tău indiferent de versiunea pe care o achiziţionezi. Aşadar, preţul pentru un RR Evoque Coupe porneşte de la 37.758 euro cu tot cu taxe! Este vorba de versiunea Evoque Coupe eD4 Pure, cu tracţiune 4×2 şi 150cp. Modelul cu 5 uşi are un preţ de bază de 36.642 euro cu taxele incluse. În acelaşi timp, o versiune Coupe SD4 cu tracţiune integrală şi cutie automată precum cel testat, porneşte de la 42.594 euro cu TVA. Nu uitaţi să adăugaţi cutia automată cu 9 trepte, paddle shift, drive select şi sport mode pentru 2.703 euro cu TVA.

image

În rest, Evoque este o maşină extrem de configurabilă şi o poţi cumpăra oricând fix pe gustul tău, atât ca inserturi exterioare, cât şi interioare + culori, dotări, inscripţii şi toate cele. Apropo, mie îmi place la nebunie faptul că pe spate scrie RANGE ROVER cu un font atât de mare. Pur şi simplu!

În concluzie, am să termin acest articol aşa cum am terminat şi un editorial despre Evoque la începutul lui 2014. Nu cred că o pot spune mai bine acum decât am zis-o atunci:

" Evoque este un trend setter şi continuă să facă pentru acest segment ceea ce MINI Cooper face în segmentul hot hatch-urilor mici. Oricât de mult ai putea să argumentezi în favoarea unui Clio RS, Abarth, Alfa MiTo Quadrifoglio, Audi A1 TFSI, Fiesta ST, Ibiza Cupra, Corsa OPC sau Swift Sport, niciuna din ele nu a definit vreodată un întreg segment, urmând ca apoi să devină un “cult classic” precum un MINI Cooper. Când îl vezi pe stradă, nu mai e nevoie să întorci capul după el. Nu-l admiri pentru că arată mai bine decât un A1 sau un MiTo, ci pentru că A1 şi MiTo nici măcar n-ar fi existat fără ca MINI să asfalteze drumul acestui segment înaintea celorlalţi constructori auto. La fel ne uităm şi după Evoque, doar că rămâne suficient de nou în continuare pentru a-i aprecia şi frumuseţea. BMW X4 momentan este singurul care se poate baga, să zicem, în conversaţie cu Evoque. Dar ar fi o conversaţie foarte scurtă.

Dacă în copilărie am fi avut toţi talent la desen şi ne-am fi apucat să desenam un SUV futuristic pe o foaie de hârtie, acela ar fi fost Range Rover Evoque. De ce? Pentru că ne uitam la Power Rangers, Saber Rider, Centurions, Voltron şi aşa mai departe. Are acel design robotic. Are acel ceva. Un “ceva” pe care nu-l va pierde niciodată. Exact ca MINI. "

Aşa stau lucrurile. Evoque este legendar.

Urmăriţi linkul pentru a accesa galeria foto din cadrul acestui test cu RR Evoque Coupe!

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite