Am condus noul Ford Focus 1.5 EcoBoost - Jucătorul de top al segmentului compact!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În momentul de faţă, nimeni nu-şi mai poate justifica o achiziţie în acest segment dacă nu au trecut şi printr-un showroom Ford înainte de toate. Da, în urma faceliftului, Focus a devenit ireproşabil.

Dacă eşti în căutarea unei maşini compacte, şansele să te îndrăgosteşti de noul Focus (cu facelift) la prima vedere sunt extrem de mari.

Nu spun asta din cauza felului în care arată – cu toate că actuala generaţie de Focus, atât cu, dar şi fără facelift, este clar în top 3 cele mai frumoase maşini din segmentul său. Plus că dacă mă întrebaţi pe mine, Focus arată mai bine (mai dinamic, mai agresiv) decât Golf, Astra, Mazda3 şi aşa mai departe. Devine discutabil abia atunci când introducem în mix şi versiuni foarte bine echipate de Leon sau 308.

În fine, motivul principal pentru care te poţi îndrăgosti de Focus, la “prima vedere”, este ergonomia sa. Te urci la volan şi simţi aproape imediat o conexiune cu maşina, rar întâlnită. Fenomenul este confirmat mai ales atunci când porneşti motorul, bagi în viteză şi pleci la drum. După nici 1km parcurs la volanul său, vei avea impresia că îl conduci de o veşnicie. E grozav, chiar este.

Multe alte maşini din segment te forţează să te obişnuieşti cu dimensiunile lor, cu unghiurile de vizibilitate din interior, cu trenul de rulare, etc. Nu este groaznic, doar că te face să apreciezi cu atât mai mult o compactă care îţi permite să o conduci fără niciun fel de “learning period”.

Apropo de cum se conduce Focus, poate că sunteţi la curent cu ce se spune despre el, anume că este cea mai dinamică maşină din segment. În opinia mea, genul acesta de afirmaţie este destul de greu de dovedit. Ai nevoie de un pilot experimentat, un circuit, absolut toate modelele din segment şi motorizări similare. Dar pentru cei care apreciază o direcţie senzaţional de precisă, cu foarte mult feedback şi o cursă scurtă, tind să pariez că Focus are cea mai bună ofertă – niciun rival nu se apropie din acest punct de vedere.

Cât despre rivali, aceştia sunt arhi-suficienţi întrucât vorbim despre unul dintre cele mai populare segmente auto, cel compact. Pe lângă Focus, ai modele precum Golf, Astra, Giulietta, C4, Civic, i30, Octavia (deh), cee’d, Mazda3, Pulsar, 308, Leon, Megane, Auris şi..cred că le-am enumerat pe toate.

După câteva zile foarte bune la volanul acestui Focus 1.5 EcoBoost de 150 cp, am câteva argumente bune pentru care l-aş trece în fruntea rivalilor săi. Haideţi să le luăm pe rând!

În materie de aspect, maşinile, aproape indiferent de segment, se pot separa pe două categorii. Le ai pe cele care arată bine indiferent de echipare – ceea ce este mai rar întrucât ai nevoie de un design cu adevărat dinamic..sau aşa-zisul aspect de “în mişcare, stând pe loc”. Apoi le ai pe toate celelalte care indiferent de cât de bine arată, dacă nu le echipezi cu nişte jante bine proporţionate (17″ sau peste) sau eventual un kit sport, nu vei putea obţine efectul estetic dorit.

Să nu uităm că, mai ales la maşini non-premium, mulţi oameni achiziţionează modele entry-level, cu jante cât mai mici, a/c manual, geamuri electrice doar pe faţă şi aşa mai departe. În schimb la Focus, acesta arată foarte bine indiferent de echipare pentru că designerii au avut grijă ca maşina să nu aibă nevoie de niciun fel de accesoriu suplimentar pentru a te face să te simţi bine uitându-te la ea. În opinia mea, nu putem spune acelaşi lucru despre Golf, 308, Leon şi restul grupului.

image

Acum, dacă tot suntem la păreri personale, trebuie să menţionez că îmi plăcea mai mult zona frontală a Focusului fără facelift deoarece parcă era mai agresiv puţin, unde acum parcă e uşor caraghios cu grila aia mare, imitând restul gamei. Desigur, foarte mulţi susţin că nu am dreptate aşa că nu voi insista prea mult pe chestia asta ..cât se poate de irelevantă. Fiecare cu gustul lui.

Mai departe, Focus facelift este fix aşa cum îl ştiţi..are acelaşi profil şi acelaşi spate ca înainte, unde per total îţi lasă o impresie foarte puternică de dinamism. Faceliftul a adus cu el şi o serie de îmbunătăţiri subtile cum ar fi o punte faţă mai rigidă, o direcţie mai precisă, un propulsor nou pe benzină (pe care l-am testat aici şi despre care vorbim mai târziu), plus câteva schimbări în cabină.

Apropo de cabină, am zis-o mai sus, o mai spun o dată… te simţi ca acasă la volanul unui Ford Focus. Nu-mi dau seama exact de ce, ştiu că nu este exact cel mai profesional lucru pe care îl poţi spune despre o maşină (fără să ai şi o explicaţie raţională), dar ştiu că nu sunt singurul care a ajuns la concluzia aceasta. Singurul rival al său despre care pot spune acelaşi lucru este Auris, deoarece pentru actuala generaţie au renunţat la acea nenorocire de gemuleţ de la montantul A – care în continuare persistă pe modele precum Astra, cee’d şi mai nou VW Golf. Oamenii ăştia chiar nu realizează că “gemuleţul” îţi poate obstrucţiona vizibilitatea frontală şi laterală?

Consola centrală a fost regândită complet iar acum beneficiezi de un display tactil cu o diagonala generoasă (8″), unde înainte aveai un amalgam de butoane. Display-ul se foloseşte de a doua generaţie a sistemului Ford Sync, ce oferă o interfaţă plăcută şi suficient de rapidă pentru setările de zi cu zi.

Scaunele sunt foarte confortabile iar materialele folosite sunt peste media segmentului, deci nu mă pot plânge de ele nici dacă ţin să o fac în mod deosebit.

image

Focus facelift se prezintă şi cu un sistem de asistenţă la parcarea paralelă sau perpendiculară – care funcţionează evident prin manevrarea volanului în timp ce tu te ocupi de frână şi acceleraţie.

Nu este un ”must have” dar e plăcut să ştii că ai atât de multă tehnologie la bord – aşa cum este cazul pe această versiune Titanium.

Spaţiul interior, atât în faţă cât şi pentru pasagerii din spate, este extrem de generos. Focus a fost întotdeauna un model confortabil, chiar şi vechea generaţie. Cabina este şi ea bine aerisita (vizual) şi bine antifonată.

Ca să revin puţin la materiale, sunt plăcute la atingere, maşina stă undeva peste medie sau chiar spre vârful segmentului din acest punct de vedere. Nu este ”cel mai cel” (Golf, 308 au plastice mai bune), însă nici nu vei sta să te gândeşti prea mult timp la asta.

La capitolul de performanţă, din păcate nu vă pot spune dacă Focus este cea mai agila maşină din segment atunci când o duci către limită. Nu l-am condus pe circuit şi nu am încălcat nicio lege de circulaţie cu el. Ce vă pot spune în schimb este că Focus facelift este fără doar şi poate cea mai distractivă de condus maşină din segment.. din punct de vedere al direcţiei şi al feedback-ului pe care aceasta îl oferă.

Aceasta senzaţie o ai şi la viteze mici, nu trebuie să forţezi nota pentru a realiza că eşti la volanul unei compacte extrem de echilibrate din punct de vedere dinamic. Dacă ar fi să dau note, ceea ce nu obişnuiesc să fac, i-aş da un 10 pentru direcţie, un 9.5 pentru şasiu şi un 9.5 pentru trenul de rulare.

Apropo, ce am condus aici a fost versiunea 1.5 EcoBoost – un propulsor pe benzină, turbo, cu 150 CP şi un cuplu maxim în valoare de 240 Nm. Nu este fulgerător de rapid în linie dreaptă, însă atinge 100 km/h în 8.9 secunde, ceea ce nu este tocmai groaznic.

image

Un VW Golf 1,4 TSI, tot cu 150 CP, atinge suta în 8.2 secunde, însă Golful este şi puţin mai uşor (cu vreo 30 kg).

Un alt lucru care mi-a plăcut la Focus a fost transmisia manuală cu 6 trepte. Aceasta are o timonerie plăcută, iar tu poţi schimba vitezele atât sportiv cât şi liniştit…practic la fel de uşor. Aşa cum spuneam mai sus, avem de-a face cu o maşină foarte echilibrată.

În materie de consum, atunci când am preluat maşina, computerul de bord indica 7.7 litri/100 km în regim mediu. După câteva zile de condus normal spre sportiv, nu am reuşit să-l fac să sară de 9 litri /100 km, in regim 100% urban!

image

Rezultatul este unul foarte bun, mai ales la traficul cu care ne luptăm aici în viaţa de zi cu zi.

Aşadar, dacă tot ce-ţi doreşti este să intri în familia Ford Focus, o poţi face cu doar 16.460 euro cu tot cu tva pentru versiunea entry level (nivel echipare Trend), cu motor 1.0 EcoBoost de 100 CP.

Pentru un 1.5 EcoBoost de 150 CP precum acesta, trebuie să scoţi din buzunar de la 17.950 euro cu tot cu tva pentru un Trend, sau 19.950 euro pentru un Titanium.

Acum, cred că am spus cam tot ce aveam de spus despre maşina aceasta. Nu vreau sa mă acuze nimeni de niciun fel de brand loyalty (nu am aşa ceva), dar în momentul de faţă, daca mi-aş cumpăra o maşină din acest segment cu banii mei, maine, ar fi fără îndoiala un Ford Focus.

În opinia mea este..oarecum cel mai frumos, dinamic, spaţios şi confortabil hatchback non-premium de pe piaţa noastră.

De ce oarecum cel mai frumos? Pentru că Peugeot 308 te face să întorci capul mai des.. doar că 308-ul necesită şi o echipare de top, altfel îl admiri mai pasiv.

image

Focus în schimb, arată la fel de bine atât pe Trend cât şi pe Titanium. Nu prea ai cum să greşeşti atunci când îţi achiziţionezi unul. Pot argumenta pentru oricare combinaţie de motorizare cu nivel echipare al său, ceea ce credeţi-mă este un lucru destul de rar.

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite