BMW M550d - cea mai rapidă maşină turbo-diesel din lume

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Oare cât de departe trebuie să căutăm pentru a descoperi maşina perfectă? Să ne uităm după ea în funcţie de ce nevoi avem? Ceva spaţios? Economic? Descurcăreţ pe zăpadă sau noroi? Sport sau de familie? Mai contează? In prezent, cea mai rapida masina din lume este BMW M550d.

Atunci când te uiţi la un BMW Seria 5, poate realizezi că acesta are un avantaj moral faţă de alte modele. Chiar dacă vremurile s-au schimbat, acum nu foarte mult timp Seria 5-ul era considerat de mulţi drept o berlină de familie ideală. Arăta bine, era cel mai dinamic model din segment, era spaţios, elegant, bine-finisat, avea motoare atât economice cât şi extrem de puternice – cam tot tacâmul.

În cadrul acestui articol, am să încerc să argumentez faptul că BMW M550d este într-un fel, maşina perfectă. Nu bifează chiar toate căsuţele, pentru că de exemplu nu are 7 locuri şi nu poate intra pe unde bagi un Land Cruiser, dar dacă ne gândim la o berlină de familie, nu prea are sens să mai cauţi altceva.

Înainte să conduc M550d, am citit diverse articole despre el şi am urmărit review-uri video pentru a pune totul în perspectivă. În general, avem de-a face cu un model iubit de presă şi de public…şi până la urmă, de ce nu? Este fără doar şi poate, cea mai rapidă berlină de familie cu motor diesel din istorie. De la 0 la 100km/h în doar 4.7 secunde şi în ciuda faptului că nu am cronometrat-o personal, mulţi se jură că este mai rapidă, undeva pe la 4.5 secunde. Tind să cred.

A doua impresie generală este şi cea mai evidentă. Da, BMW M550d este o maşină care nu iese foarte mult în evidenţă din punct de vedere estetic. Nu îţi va atrage atenţia cum o face un M5 cu ale sale 4 evacuări, discuri masive, prize de aer în aripi cu sigla M şi culori extravagante de caroserie.

Într-un final, poate cea mai populară expresie pe care am auzit-o referitor la maşina aceasta, este că nu este un M veritabil, nu este o alternativă la M5, nu este un M5 diesel. Tehnic, da şi nu. Printre altele, nu are puterea unui M5, în ciuda cuplului său istoric. Nu are elasticitatea acelui V8 biturbo. Dar să spui că M550d nu merită să facă parte din familia M, este o afirmaţie extraordinar de pretenţioasă. În momentul când accelerezi, lipsa de efort cu care cei 740Nm te aruncă spre oportunitatea de-aţi pierde permisul pentru câteva luni de zile, este uimitoare. Din punct de vedere dinamic, nu ai ce să-i reproşezi. Este perfectă pentru ceea ce reprezintă. Motorul, transmisia, direcţia, sunt absolut perfecte pentru o maşină de familie de două tone (1955kg) şi 4.91m lungime.

BMW M550d - cea mai rapida masina din lume nu are rival. Singurul diesel care poate să încerce dar tot degeaba, ar fi cel de sub capota lui Audi A6 3.0 BiTDI Quattro. Are 313 cai putere şi 650Nm. Atinge 100km/h în 5.1 secunde. Deloc rău băi cerculeţe, însă BMW-ul are 381 cai putere şi 740Nm şi tot are un consum mai mic decât al tău. Wow, nu?

Să vorbim puţin şi despre estetica aceasta subtilă a lui  BMW M550d. Ca aspect, este puţin mai cuminte decât un M5. Este normal, cei de la BMW au vrut să-i separe. Şi aşa este aproape la fel de rapid până la 100km/h. Ce-i drept, şi datorită sistemului de tracţiune integrală xDrive, nu doar datorită cuplului – care apropo, este mai mare decât cel al unui Ferrari F12 Berlinetta. Aşa că dacă mai şi arăta la fel, ar fi muscat poate prea mult din legenda M5-ului. Nu te pui cu showrunner-ul.

image

Nu m-am decis dacă îmi place sau nu faptul că este mai cuminte vizual decât M5-ul. Cert este că în timp ce-l conduci, genul ăsta de dilemă contează mult prea puţin. Plus că eşti permanent conştient de faptul că în jurul tău se află un BMW Seria 5 şi nu oricare, ci unul din familia M. Iar la dispoziţia ta ai 381 de cai putere generaţi de un propulsor diesel TRI-TURBO (nu una, nu două, ci trei turbine). Arată bine, este elegant şi impunător. Estetic, este tot ce-ţi trebuie.

Modelul testat poartă asupra lui o culoare numită Glacier Silver Metallic, iarăşi destul de subtil dar eu cred că i se potriveşte de minune. Nu am foarte multe de spus la capitolul aspect pentru că deja toată lumea cunoaşte maşina. Singura dezbatere pe care am avut-o cu un coleg pe parcursul testului era legată de potenţialele conversaţii care probabil ar decurge aşa:

- Tu ce maşină ai?
- Un BMW M550d
- Aha, ce-i ăsta?
- Pai..e ăla..ca un fel de M5 diesel
- Ok, dacă spui tu.
- Serios, are X cai putere şi Y Newton metri! Dar nu au vrut să-l numească M5 diesel aşa că au pus M-ul la început şi apoi indicele, adică 550d..ştii tu aşa cum au făcut şi X5 M50d!
- Ok omule linişteşte-te!

image

Ca să nu te enervezi prea rău, atunci când te întreabă cineva despre maşina asta, ai grijă ca acea persoană să fie şi ea pasionată de maşini, ca să ştie despre ce vorbeşti…altfel, majoritatea oamenilor cunosc doar Seria 5 la modul generic şi eventual M5.

Cabina unui Seria 5 este un loc minunat, mai ales când eşti la volan. Calitatea materialelor este excelentă, poziţia la volan absolut perfectă, iar comenzile sunt în general amplasate ergonomic. În interiorul acestui BMW M550d, am avut parte de multă piele perforată, alcantara, aluminiu şi plastic de înaltă calitate. Plus gadget peste gadget, toată tehnologia de care ai nevoie într-o limuzină premium de clasă medie. O recapitulare scurtă ar arăta cam aşa:

Standard: funcţie Start/Stop automată, regenerare energie la frânare, jante M de 19″, transmisie automată sport, scaune ajustabile electric (cu memorie pentru cel al şoferului), aer condiţionat automat (control pe 4 zone), mod ECO PRO, lumină ambientală, sistem spălare faruri.

Opţional: Adaptive Drive, funcţie Soft Close pentru uşi, pachetul M Sport, scaune sport şofer şi pasager, volan M din piele, pachet aerodinamic M, spoiler spate M, plafon BMW Individual anthracite, parbriz climate comfort, suport lombar şofer şi pasager, Head-Up display, sistem audio HiFi, inserturi din aluminiu, BMW Apps, BMW Individual sun protection glazing, pachetul Advantage, scaune încălzite pentru şofer şi pasagerul din dreapta, sistem PDC (Park Distance Control) faţă/spate, pachetul Business, sistem navigaţie Professional, display multifuncţional şi faruri adaptive cu asistent automat la fază lungă. Nu am enumerat chiar toate opţiunile, dar în total vorbim despre 15.211 euro suplimentari. Ceea ce nu este mult deloc pentru un automobil premium. Noul BMW X4, pe care l-am testat acum câteva luni, avea opţiuni în valoare de peste 22.000 euro. Acel 320d xDrive Gran Turismo testat în vară avea şi el opţiuni în valoare de aproape 18.000 euro.

image

Mă bucur că nu am uitat să menţionez volanul M, pentru că este o adevărată plăcere să-l utilizezi. Este mai gros decât un volan obişnuit sau un volan non-M să zicem. Te simţi mai în control, astfel. Simţi că stăpâneşti o maşină de circuit, dar în acelaşi timp una foarte elegantă.

Cu piciorul stâng apăsând ferm frâna şi cu dreptul acceleraţia, setezi maşina pe modul Sport + , iei stângul din frână şi sistemul de Launch Control se activează pentru ca maşina pur şi simplu să decoleze de pe loc. Da, de la 0 la 100km/h în 4.7 secunde este o reuşită monumentală pentru o maşină de familie diesel, numai că M550d nu este o maşină de familie oarecare iar acest V6 de 3.0 litri Tri-turbo nu este un motor diesel oarecare. Este Nirvana – care pentru Budişti înseamnă să ajungi într-un loc unde îţi dispar grijile, simţurile, până şi percepţia de sine. Cam aşa şi în această maşină. Grijile dispar, dar simţurile nu. Cât despre percepţia de sine, aceasta dispare şi te simţi unul cu maşina. Nu eşti într-un 458 Italia sau într-un 911 Turbo şi totuşi cele aproape 2 tone devin o extensie de-a ta. Setează maşina pe Sport + şi totul devine perfect. Direcţia este fără nicio îndoială una din cele mai bune pe care le-am încercat vreodată. Agilitatea acestei berline este dintr-o altă lume. Dacă pentru o maşină cu aceste dimensiuni, un M5 este un 10/10 la capitolul dinamică, atunci un M550d este un 9.9/10. Este tot acolo. Merită sigla M cu vârf şi îndesat.

image

Propulsorul, cu ai săi 381cp şi 740Nm este o bestie. S-a născut pentru a alerga distanţe mari la viteze foarte mari. Demarajul este brutal, instant, iar acceleraţia continuă până pe la 5.000rpm. Nu există viteză de la care să nu ai resurse pentru a efectua absolut orice depăşire. Desigur, nu ai o plajă atât de extinsă precum ai la un M5 care urcă până în 7000rpm cu ai săi 560cp, dar ai în schimb 740Nm. Şi bineînţeles ai tracţiune integrală pentru a pune jos puterea până şi pe o suprafaţă udă sau prăfuită. Acest sistem numit xDrive, care cel puţin pe maşini de familie, în opinia mea rămâne cel mai performant sistem de tracţiune integrală din lume.

image

Cu ajutorul aderenţei sporite, a celor trei turbine şi al cuplului masiv, BMW M550d - cea mai rapida masina atinge prima sută de km/h la fel de repede ca şi vechia generaţie de BMW M5, anume E60. Iar acela avea un motor V10 cu peste 500cp. Ce a construit BMW aici este unicat, ceva cu adevărat special. Şi aici nu vorbesc doar despre performanţe ci şi despre economia de carburant – un alt factor pe care nu-l pot şi nu vreau să-l ignor pentru că este absolut incredibil! În primul rând, 7.5 litri/100km este consumul urban. Parcă dă cu virgulă nu? Dacă te grăbeşti, ai 0-100 în 4.7 secunde şi 7.5% consum atunci când eşti cuminte. Extra-urban coboară până la 5.4 litri/100km iar mediu 6.2 litri/100km. Cutia automată cu 8 trepte a celor de la BMW a ştiut întotdeauna să meargă economic în adevăratul sens al cuvântului. La fel de bine cum ştie să schimbe fulgerător atunci când ai chef de joacă.

image

Am să mă întorc puţin la sistemul xDrive, care în cazul lui M550d, trimite mai multă putere către puntea spate pe viraje pentru o agilitate sporită. Practic induce supravirare pentru ca maşina să nu subvireze – ceea ce tind să facă toate maşinile cu multă greutate pe faţă. La dimensiunile sale şi greutatea sa, agilitatea este de nota 10. Nu este un M5 diesel veritabil? Eu zic că este. Doar că, M550d este atât de bun încât am putea spune că M5-ul ar trebui să fie cel care se ambiţionează mai mult. Motivul este simplu. M550d este o maşină pe care poţi s-o foloseşti zilnic, în toate anotimpurile, pe toate condiţiile meteorologice şi pe un buget de alimentare absolut normal. Alimentezi aşa cum o făceai cu vechiul Passat TDi sau cine ştie ce altă maşină de familie diesel.

Preţul de bază al lui BMW M550d xDrive este de 85.746 euro cu tot cu TVA. Merită absolut toţi banii. De obicei spun asta la maşinile care m-au impresionat foarte mult sau despre care ştiu că îşi justifică eticheta de preţ prin diverse reuşite tehnice sau practice. Însă M550d şi-o justifică din absolut toate punctele de vedere. Preţul final al modelului testat, după adăugarea opţiunilor, a fost de 100.957 euro.

Aşadar, ce avem aici este un automobil fără rival. Aşa cum am zis mai sus, îşi justifică preţul şi existenţa din toate punctele de vedere. Nu există niciun compromis. Ca maşină de familie, berlină cu 4 uşi, este maşina perfectă.

Cei de la Audi au un RS5 TDi în stagiul de teste, însă nu avem nimic oficial din partea lor, cu atât mai puţin despre un potenţial RS6 TDI Quattro – pentru a fi în acelaşi segment cu M550d xDrive. Un Clasa E AMG CDI..nu există nici măcar pe google search. Dar le vom vedea în timp pe ambele. Aşa funcţionează industria auto.

Până atunci însă, BMW M550d îşi va păstra tronul.

image

Pentru mai multe imagini din cadrul testului, vizitaţi masinisimasini.ro!

Auto



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite