Studiu în SUA. „Arată-mi ce cumperi, ca să aflu cu cine votezi”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Un studiu efectuat în an electoral în Statele Unite arată că opţiunea de vot poate fi intuită pe baza comportamentului la cumpărături.

Când au aflat de pandemie, americanii s-au grăbit să cumpere două produse în mod prioritar: hârtie igienică şi arme de foc. Nici măcar un sul de hârtie igienică nu s-a găsit timp de câteva săptămâni în supermarketurile din Statele Unite, în timp ce vânzările de arme de foc au ajuns la un nivel record, aproape 2 milioane de bucăţi fiind vândute doar în luna martie.

Fenomenul nu este surprinzător. În perioade tulburi, consumatorul caută de obicei să stocheze produse care răspund nevoilor sale urgente şi care îi dau impresia unui anumit control asupra situaţiei, relatează corespondentul „Le Point” la Washington plecând de la un studiu realizat de David Dubois, profesor de marketing la şcoala de business Insead.

Potrivit lui David Dubois, aceste achizţii nu relevă doar o reacţie impulsivă şi iraţională. „Există şi o explicaţie cu conotaţie identitară”, spune el. „În faţa unei ameninţări, oamenii devin mai selectivi şi se orientează spre produse care «pot simbolic sau efectiv să restabilească imaginea de sine”.

Acest lucru l-a observat într-o experienţă avută acum vreo zece ani. Cineva care a suferit din cauza unui examen s-a îndreptat mai degrabă către achiziţionarea unui pix decât a unei bomboane, pentru că pixul îl ajuta să îşi recâştige încrederea în capacităţile sale.

Produse care reafirmă identitatea

Inspirându-se din această experienţă, David Dubois a încercat să desluşească comportamentul americanilor pe fondul ameninţării epidemiei de coronavirus. „Apartenenţa la tabăra democrată sau la cea republicană îţi conferă o identitate (în Statele Unite, n. red.). Dacă primii au tendinţa să iubească schimbarea şi inovaţia, ceilalaţi preferă statu-quoul”, explică el.

Studiul său arată existenţa unei „relaţii între ideologia politică a unui individ şi felul în care se pregăteşte de criză”. El a examinat evoluţia preferinţelor de căutări pe Google în toate statele americane pentru perioada 14 ianuarie - 13 martie corelând trei cuvinte-cheie, şi anume „covid-19”, „arme de foc” şi „hârtie igienică”. Asocierea „covid-19” - „arme de foc” a fost mai mare în statele care votează istoric cu Partidul Democrat, în timp ce asocierea „covid-19” - „arme de foc” a fost mai mare în cele care votează istoric cu Partidul Republican, relevă cercetătorul.

Această constatare arată că în vremuri de criză cetăţeanul american caută produse care îi „reafirmă identitatea”, declară David Dubois. „Republicanii au şanse mai mari să cumpăre o armă, căci ideea de păstrare a statu-quoului şi de apărare este o parte importantă din valorile lor. De cealaltă parte, democraţii se îndreaptă către hârtie igienică, căci anticipează o schimbare în stilul de viaţă”.

Corelaţia este semnificativă, dar nu explică totul. De exemplu, în două state destul de conservatoare, Nebraska şi Wyoming, preferinţele în căutări au fost mai mari pentru hârtie igenienică decât pentru arme. „Există şi alţi factori, cum ar fi apartenenţa religioasă sau forţa conservatorismului, care ponderează efectele”, afirmă David Dubois.

În opinia cercetătorului, guvernele ar trebui să se inspire din acest tip de corelare, care este de altfel „un mijloc simplu şi rapid de a determina reacţiile la o criză, de a captura comportamentele de risc şi eventual de a adapta mesajul şi politicile publice”.

Americanii sunt aşteptaţi pe 3 noiembrie la urne pentru a-şi alege preşedintele, având de ales în acest moment între preşedintele în exerciţiu Donald Trump (republican) şi fostul vicepreşedinte Joe Biden (democrat). Învestiturile celor doi lideri politici sunt prevăzute să aibă loc în vară.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite