Scanerele corporale ar putea fi instalate în aeroporturi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Testate în câteva aeroporturi din lume, dar foarte controversate întrucât ele desenează pe ecran corpul dezbrăcat, scanerele corporale ar putea invada zonele de îmbarcare în urma atentatului eşuat comis într-un avion ce se apropia de Detroit vineri.

Experţi sugerează că această tentativă de atentat putea fi evitată dacă în aeroporturi controalele se făceau mai degrabă cu ajutorul unor scanere corporale decât prin porticuri de securitate.

Suspectul a încercat să arunce în aer Airbusul companiei Northwest Airlines amestecând un lichid inflamabil conţinut într-o seringă cu pentrită, un explozibil foarte puternic din familia nitroglicerinei pe care îl avea ascuns prins de coapsă, două componente ce nu puteau fi detectate cu ajutorul unor porticuri de securitate clasice.

Luni, ministrul britanic de interne Alan Johnson a indicat că el intenţionează să instaleze 'cât mai rapid posibil' scanere corporale pe aeroporturile Marii Britanii pentru a putea evita acest tip de dispozitiv ce nu poate fi detectat cu mijloace convenţionale.

În Statele Unite, aceste scanere sunt deja în funcţiune pe 19 aeroporturi, dar şi în câteva palate de justiţie sau închisori, potrivit autorităţii americane de transporturi (TSA).

Asemănătoare unor cabine, scanerele corporale transmit frecvenţe radio ale căror unde traversează îmbrăcămintea şi desenează pe ecran corpul dezbrăcat, în trei dimensiuni. Dacă imaginea nu face să apară toate detaliile corpului, ea reproduce totuşi foarte fidel de exemplu curbura unui sân.

Aparatul testat în mai multe aeroporturi din Europa urma a fi experimentat pentru prima oară în Franţa, la Nisa. Proiectul a fost abandonat în urma unor rezerve emise de Bruxelles, care a respins la sfârşitul anului 2008 ideea de a recurge la aceste scanere pe toate aeroporturile Uniunii Europene.

Eurodeputata Martine Roure a salutat decizia, considerând "disproporţionat să fie supuşi toţi pasagerii la acest tip de control în numele luptei contra terorismului".

Dar atentatul eşuat de vineri ar putea schimba rapid direcţia.

Deseori atentatele sau tentativele de atentate în zbor au cerut o inovaţie tehnică: uşi blindate la cabina piloţilor după 11 septembrie, pantofi trecuţi prin raze X şi brichete confiscate după tentativa lui Richard Reid de a aprinde explozibilul ascuns în pantofii săi sau interdicţia de lichide la bord în urma dezvăluirii în 2006 a unui complot destinat să arunce în aer avioane cu explozibili lichizi.

Întrebat de AFP, Bruce Hoffman, expert în terorism la Universitatea din Georgetown, estimează că "scanerele corporale" sunt singurele capabile să detecteze tipul de dispozitiv utilizat vineri.

Dacă pentrita este "ambalată ermetic în plastic, nici câinii nu ar putea să o detecteze", afirmă el.

Cu toate acestea, Jimmie Oxley, profesor universitar american expert în explozibili, consideră că prelevarea de particule asupra unui pasager sau în bagajul său, deja practicată în mod aleatoriu pe anumite aeroporturi, permite de asemenea descoperirea explozibililor de tip pentrită.

În afară de aceasta, scanerele corporale au un cost prohibitiv de peste un milion de dolari, pe când echipamentul cu raze X clasic poate fi cumpărat cu mai puţin de 50.000 de dolari, potrivit lui Douglas R. Laird, fost director al securităţii la Northwest, care consideră totuşi că "dacă nu folosiţi un scaner corporal, nu veţi putea şti ce are o persoană sub îmbrăcămintea sa".

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite