INFOGRAFIE Burgerul din „carne“ artificială devine o mâncare globală

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Aşa-numitul „burger imposibil“ a devenit posibil şi
are succes peste tot
Aşa-numitul „burger imposibil“ a devenit posibil şi are succes peste tot

Burger King a devenit primul lanţ global de restaurante fast food care oferă clienţilor săi produse din „carne“ artificială, obţinută exclusiv din plante. Burgerii din „carne“ artificială sunt furnizaţi de firme tip startup, ca de pildă Impossible Foods sau Beyond Meat, ambele sprijinite de fondatorul Microsoft, Bill Gates.

Compania Impossible Foods din Silicon Valley şi-a lansat burgerii din „carne“ artificială cu trei ani în urmă, inclusiv în restaurante de top din New York, precum Momofuku Nishi. Au urmat parteneriate cu peste 5.000 de restaurante din SUA şi Asia. Din această primăvară, li se alătură şi lanţul Burger King care va oferi, pentru început, burgerul Impossible Whopper în 59 de locaţii din St. Louis.

Anunţul lanţului Burger King a fost făcut la începutul acestei luni, cu doar o zi înainte ca gigantul elveţian Nestlé să-şi dezvăluie planurile de a lansa un produs similar din „carne“ artificială, obţinută din plante. Este vorba de Garden Gourmet Incredible Burger, pe care Nestlé intenţiona să-l lanseze până la sfârşitul lunii în Europa – mai întâi în Austria, Belgia, Danemarca, Finlanda, Germania, Olanda, Norvegia şi Suedia -, iar până la sfârşitul anului să-l lanseze şi în Statele Unite.

O opţiune mai sănătoasă şi mai prietenoasă cu mediul

Doar 9% dintre oamenii care cumpără burgeri din „carne“ artificială obţinută din plante sunt vegetarieni, restul de 90% fiind dintre cei care obişnuiesc să consume carne, dar caută o alternativă mai sănătoasă, arată un studiu realizat de Burger King, citat de Associated Press. „Sunt o mulţime de oameni care ar vrea să mănânce burgeri în fiecare zi, dar nu neapărat vor să mănânce carne“, spune Chris Finazzo, preşedintele diviziei pentru America de Nord a companiei Burger King.

Burgerul cu „carne“ artificială Impossible Whopper de la Burger King e în multe privinţe mai sănătos decât un Whhopper obişnuit, din carne, dar în altele nu e. Astfel, burgerul cu „carne“ din plante are aproximativ acelaşi conţinut caloric şi proteic, dar e mai bogat în sodiu şi carbohidraţi. Avantajele burgerilor din „carne“ artificială sunt însă indiscutabile pe terenul ecologiei. Compania Beyond Meat subliniază că un burger cu „carne“ din plante necesită cu 99% mai puţină apă, cu 50% mai puţină energie şi cu 93% mai puţin teren agricol pentru a fi produs. De asemenea, pe tot lanţul de producţie se emit cu 90% mai puţine gaze de seră.

Cum au apărut burgerii din „carne“ artificială

Pat Brown (64 de ani), specialist în biochimie şi om de afaceri din Statele Unite, este considerat părintele burgerilor din „carne“ artificială. Brown a produs un burger din „carne“ fabricată din compuşi organici ai plantelor, în încercarea de reducere a emisiilor poluante generate de industria de procesare a cărnii, scrie Financial Times, citat de Mediafax.

La sfârşitul deceniului trecut, Pat Brown, profesor la Universitatea Stanford, era deja renumit în comunitatea ştiinţifică pentru cercetările în domeniul geneticii şi microbiologiei, inclusiv pentru depistarea mecanismului prin care virusul HIV infectează celulele. Însă în 2009 a decis să-şi ia un an sabatic, în care să reflecteze la viitorul carierei sale, cu intenţia de a identifica o problemă globală în care să facă o diferenţă reală. După acest răgaz, care s-a prelungit la 18 luni, a ajuns la concluzia că depistarea cauzelor cancerului sau bolii Alzheimer sunt probleme secundare faţă de daunele produse de consumul de carne şi produse lactate.

„Nimic nu se apropie ca amploare de impactul catastrofal pe care industria creşterii animalelor îl are asupra mediului“, afirma Pat Brown. De la gazele cu efect de seră produse de creşterea animalelor până la efectele negative asupra solului şi apei, savantul este convins că oamenii se îndreaptă spre dezastru ecologic dacă nu diminuează sau chiar elimină consumul de carne şi produse lactate.

Drept urmare, Pat Brown a lansat în 2011, cu sprijinul investitorului Khosla Ventures, firma Impossible Foods, înfiinţând o echipă care include biochimişti, chimişti şi analişti ai datelor, pentru a produce carne cu proteine de plante de la nivel molecular. Micul grup de cercetători urmărea să afle de ce carnea miroase a carne şi are gust de carne, de ce se prelucrează şi se găteşte aşa cum ştim că se găteşte carnea.

Burgeri noi, făcuţi din trifoi

Compania Impossible a descoperit că hemul, o moleculă a proteinelor care conţine fier prezentă în plante şi animale, este un ingredient extraordinar care conferă cărnii aromă şi fibră. Hemul, produs prin inginerie genetică şi fermentare, a fost izolat mai întâi din rădăcini de trifoi, iar acum este folosit nu numai pentru burgeri, ci şi pentru sosurile utilizate la burgerii fabricaţi de firma Impossible.

Iar după câţiva ani de muncă asiduă, în 2016, compania Impossible a lansat un burger produs din proteine de grâu şi cartofi, din hem şi de ulei de cocos care are gustul asemănător cu cel al unui burger din carne. În 2019, compania a lansat un burger îmbunătăţit, cu soia şi mai puţină sare.

infografie burger artificlal
SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite