„Facebook Papers”: O mână de indivizi furnizează conţinut politic toxic pentru milioane de oameni

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO SHUTTERSTOCK
FOTO SHUTTERSTOCK

Studii interne ale Facebook puse la dispoziţie Congresului american de consilierul juridic al avertizorului de integritate Frances Haugen, fostă angajată a Facebook, arată cum o parte semnificativă din conţinutul politic toxic este distribuit de o mână de utilizatori reali prin intermediul mai multor conturi şi cum acest fapt a devenit o problemă pentru companie.

Foşti angajaţi ai companiei au oferit detalii despre problema SUMAs - a conturilor multiple deschise de persoane reale în scopul amplificării viziunilor politice generatoare de discordie - şi lipsa de soluţii sau indisponibilitatea Facebook de a lua măsuri active şi punctuale pentru combaterea fenomenului, relatează Politico.

Un studiu intern datat martie 2018 a arătat că există conturi, probabil SUMAs, ce adună zilnic 11 milioane de vizualizări, ceea ce însemnă 14% din audienţa politică a SUA. Într-o singură săptămână, la începutul lunii martie 2018, 1.6 de milioane de conturi SUMA au postat conţinut politic destinat utilizatorilor din SUA.

„Volume mari de conţinut provin de la câţiva indivizi”, a dezvăluit Katie Harbath, fostul director de politici publice al Facebook, referindu-se la conţinutul politic toxic.

    

„Nu este o revelaţie faptul că studiem conturile duplicat. Aceste instantanee de informaţie nu spun întreaga poveste. Aplicăm regulile adresate comunităţii de utilizatori indiferent de tipul de cont”, a comentat reprezentantul Facebook Joe Osborne documentele interne ajunse în presă de la consilierul juridic al avertizorului de integritate Frances Haugen şi care sunt numite „Facebook Papers”. Aceasta a început să lucreze pentru Facebook în 2019, fiind specializată în „gestionarea algoritmilor”.

„Astăzi, nicio autoritate de reglementare nu are o listă de soluţii pentru cum ar putea fi reparat Facebook, pentru că Facebook nu a dorit să se ştie multe din lucrurile care provoacă probleme. Astfel, nici n-ar mai fi fost nevoie de un avertizor”, a spus ea în faţa Congresului american, pe 5 octombrie, potrivit Europa Liberă.

Haugen a făcut capturi ale studiilor interne, discuţiilor, emailurilor, notelor de proiect, planurilor strategice şi prezentărilor Facebook, informează Politico.

Cercetătorii în domeniul dezinformării pe reţelele sociale spun că problema SUMAs este un exemplu prin excelenţă a faptului că Facebook nu-şi foloseşte instrumentele pentru a opri fluxul conţinutului politic incendiar menit să inflameze spiritele în mediul online.

„Facebook a pierdut complet controlul asupra modurilor în care platforma a difuzat conţinut care pe lângă lipsa de credibilitate e şi revoltător şi uneori extrem de inflamant”, spune Ramesh Srinivasan, directorul Centrului pentru Culturi Digitale la UCLA.

Studiul intern din 2018 avertiza asupra faptului că SUMAs promovau artificial viziuni politice, detaliind şi un studiu de caz, un cont sub numele de Daisy Nunez, posibil un utilizator cu mai multe conturi, care se angaja în „comportament nedorit”.

Nunez posta sute de linkuri pe zi - la interval de un minut - iar săptămânal aduna circa 1.500 de postări „senzaţionale şi puternic dezbinatoare”. Mai mult decât atât, strângea „o bancă de conţinut din cel mai puternic incendiar, pentru a-l redistribui ulterior”, arăta autorul cercetării.

Un fost angajat Facebook care vorbit pentru Politico sub anonimat  a spus că persoanele cu multiple conturi optează să-şi declare identitatea reală pentru a ocoli politica de „cont fals” a companiei. Multe din aceste conturi sunt benigne şi de aceea Facebook este reticentă în a lua măsuri împotriva lor. Totuşi, personalul companiei identifică regulat conturi ce aparţin unei singure persoane care furnizează date reale pentru toate. 

De regulă SUMAs au aceeaşi adresă de mail şi prenume şi alte date pe care le reciclează, a spus Haugen la o informare de presă.

Fostul angajat care a făcut declaraţii anonim a spus că de multe ori conturile sunt benigne, fiind deschise de oameni care vor profile separate, private şi de business, dar că SUMAs problematice sunt cele care postează cu o frecvenţă neobişnuită.

Facebook are politici referitoare la aceste postări neîntrerupte pe care le consideră „spam”, numai că avantajul conturilor multiple este  că utilizatorul se poate muta pentru a-şi continua neabătut activitatea, a spus fostul angajat.

„Conturile duplicat oferă oamenilor angajaţi în astfel de comportamente mijloacele de a-şi relua imediat acţiunea după ce au fost daţi afară de pe platformă”, a declarat Haugen.

Atât Haugen cât şi fostul angajat care a vorbit sub anonimat sunt de părere că Facebook poate acţiona mai agresiv asupra SUMAs - mai ales asupra celor care distribuie conţinut politic toxic. Ultimul spune că algoritmii companiei sunt „destul de buni” în ce priveşte detectarea conturilor multiple ce sunt sursă de postări politice.

Harbath a explicat că au fost presiuni puternice din mai multe departamente ale companiei legate de justificări ale măsurilor şi explicaţii clare ale încălcării de care se făceau vinovate acele conturi. Ea a adăugat că angajaţii Facebook nu erau suficient de duri pentru acţiuni tranşante care riscau să lovească conturi benigne.

În octombrie 2018, Facebook a luat totuşi atitudine faţă de unele SUMAs politice, eliminând  pagina  Right Wing News şi alte conturi aparţinând lui Brian Kolfage, un veteran al Forţelor Aeriene ale SUA care a strâns bani pentru finanţarea unui zid la frontiera SUA-Mexic.

Facebook spune că a îndepărtat de pe platformă peste cinci miliarde de conturi neautentice în 2020 fără a specifica câte dintre ele au fost SUMAs şi câte erau conturi false.

Capturile discuţiilor interne din 2018 arată că angajaţii aveau păreri împărţite despre cum ar trebui gestionată problema conturilor multiple deschise de utilizatori reali.

„Conturile SUMA reprezintă vederile adevărate ale unui utilizator, doar că vin din spatele unui pseudonim. În general nu postează ca şi cum ar fi complet altcineva sau avansând concepţii care nu le aparţin pentru un electorat din care nu fac parte”, a comentat un angajat avertismentele din studiul din martie 2018.

Într-un mesaj intern din 2021 intitulat „Actualizare privind problema SUMA” un angajat arăta că între 40% şi 60% din noile conturi sunt multiple.

„Nimic din această poveste nu schimbă estimările conturilor duplicate pe care le dezvăluim în declaraţiile noastre publice, care includ utilizatori noi sau despre care oferim context în produsele noastre publicitare, interfeţele publicitare, în centrele noastre de ajutor şi în alte locuri”, a spus Osborne de la Facebook. 

„Nu ai cum, pe de o parte, să monetizezi de ordinul a sute de miliarde de dolari pe an cantităţi fenomenale de date şi informaţii personale, iar apoi, pe de altă parte, când vine vorba de atenuarea daunelor, să spui: „Da, nu ştiu cum să fac asta”, a spus Hany Farid, profesor UC Berkeley, specializat în dezinformare şi criminalistică digitală.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite