Tablourile din patrimoniul universal, arse într-o sobă cu şoşoni din România, subiect de prima pagină în presa străină

Tablourile din patrimoniul universal, arse într-o sobă cu şoşoni din România, subiect de prima pagină în presa străină

Celebra publicaţie americană New York Times dezbate într-un amplu material publicat pe prima pagină posibilitatea ca cele şapte tablouri în valoare de peste 100 milioane de euro furate dintr-un muzeu olandez să fi fost arse de mama unuia dintre suspecţi.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cotidianul accentuează însă golul de neînlocuit pe care dispariţia celor şapte opere ale unor pictori legendari precum Picasso, Monet, Gaugain, Matisse, Lucian Freud şi Meyer de Haan îl lasă în lumea artei. 

Jurnaliştii americani realizeză o succintă analiză a motivelor care au determinat-o pe Olga Dogaru, mama unuia dintre infractori, să ia cumplita decizie de a incendia picturile. „Pentru Olga Dogaru, o femeie care a trăit toată viaţa în satul românesc Carcaliu, frumoasele opere de artă aduse acasă de fiul ei într-o valiză în urmă cu patru luni deveniseră un coşmar“.

Publicaţia notează că semnăturile marilor pictori au fost irelevante pentru  mama disperată să ascundă urmele infracţiunii pe care fiul să o comisese şi pentru care era investigat de poliţie pentru jaful deceniului. Sperând că prin arderea lor în mica sobă din modesta sa casă, fiul său va scăpa de acuzaţii, din moment ce obiectele nu ar mai fi existat, s-ar fi gândit Olga Dogaru, conform NY Times.

„Este posibil ca mărturia doamnei Dogaru să fie o simplă invenţie şi ca operele de artă să fie descoperite în altă parte”, notează „New York Times”, adăugând însă că specialiştii Muzeului Naţional de Istorie din România sunt pe punctul de a confirma versiunea femeii, o variantă cutremurătoare pentru întreaga lume a artei.

Cotidianul relatează temerile directorului Muzeului Naţional de Istorie din România, Ernest Oberlander-Târnoveanu, care a supervizat analiza cenuşei găsite în curtea femeii. „Din păcate, am un sentiment foarte rău că s-a produs o crimă îngrozitoare, iar operele de artă au fost distruse.“ Mai mult, el a adăugat că „ar fi o crimă barbară împotriva umanităţii“.

Publicaţia admite că furtul rămâne încă un mister, oferind şi câteva speculaţii care se fac în cercurile restrânse din lumea artei. Astfel, jurnaliştii notează că cele şapte picturi aparţineau unei colecţii private, care urma să fie expusă timp de numai o săptămână în muzeul din Rotterdam, iar furtul ar fi fost unul comandat de membrii unei reţele care se ocupă cu traficul de obiecte de artă pe piaţa neagră. „Este foarte clar că hoţii erau familiarizaţi cu locul în care se află tablourile şi cu sistemul de securitate de la Kunsthal. În mai puţin de 96 de secunde ei au pătruns în incinta muzeului la 3 a.m. pe 16 octombrie 2012 şi au smuls tablourile de pe pereţi“.

Din păcate, după cum observă şi ziariştii americani, autorităţile internaţionale cunosc prea puţine detalii despre ceea ce s-a întâmplat după furt. Sunt speculaţii că tablourile au rămas câteva zile într-o locuinţă din Rotterdam. Nu este foarte clar cum şi de ce au ajuns în România, poate din cauza dificultăţilor legate de vânzarea unor opere uşor de identificat, ca cele şapte. Această ultimă speculaţie este regăsită şi în presa britanică, care a acoperit şi ea subiectul posibilităţii ca şapte picture legendare să fie pentru totdeauna pierdute. „De multe ori, în aceste cazuri, furtul este mai uşor decât gestionarea ulterioară a obiectelor de artă şi vânzarea lor“.

Cititorii americani au putut afla astăzi declaraţiile mamei suspectului despre modul în care a distrus tablourile. „Am făcut întâi focul în soba din baia mea, după care m-am deplasat în cimitir şi am dezgropat tablourile. Am băgat sacul în care erau împachetate cele şapte tablouri, fără să-l mai desfac, în sobă, am pus câteva lemne, papucii, şoşonii din cauciuc cu care fusesem încălţată şi am aşteptat să ardă complet”, a spus Olga Dogaru.

Articolul newyorkez se încheie într-o notă aparent optimistă, citând concluzia directorului Muzeului Naţional de Artă din România. „Voi crede până în ultima clipă, pentru că trebuie să ne păstrăm puţină speranţă“, a declarat . directorul Oberlander-Târnoveanu. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările