Rusia perturbă navigaţia GPS în Crimeea şi Marea Neagră pentru a-l proteja pe Vladimir Putin

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vladimir Putin FOTO AFP
Vladimir Putin FOTO AFP

Cercetătorii de la un think tank din Washington au observat că se întâmplă ceva neobişnuit atunci când Vladimir Putin se apropie de un port: GPS-ul navelor ancorate acolo nu mai funcţionează corect, plasându-le la kilometri distanţă, pe pistele unor aeroporturi din apropiere.

Potrivit unui nou raport al experţilor în securitate de la grupul C4ADS, fenomenul sugerează că Putin călătoreşte cu un dispozitiv mobil de bruiaj GPS şi, în sens mai larg, că Rusia manipulează sistemele globale de navigaţie la o scară mult mai largă decât se ştia înainte, scrie Foreign Policy.

„Rusia continuă să se comporte ca un pionier în acest spaţiu, expunându-şi disponibilitatea nu numai de a folosi această capacitate pentru a proteja persoane foarte importante şi unităţi esenţiale din punct de vedere strategic, ci şi de a folosi aceste tehnici pentru a-şi promova acţiunile de la frontierele din Siria şi de la graniţele europene ale Rusiei“, se arată în raport.
 

Ca parte a tentativei Kremlinului de a submina avantajul militar occidental în armamentul de precizie, Armata rusă a făcut investiţii majore în instrumentele electronice de lupă, sporindu-şi semnificativ abilitatea de a bruia comunicaţiile inamicilor.

„Armele inteligente au nevoie ca oameni inteligenţi să le spună lucruri inteligente. Au nevoie de coordonate de poziţionare. Au nevoie sisteme de navigaţie“, a spus Michael Kofman, expert militar rus la CNA, o organizaţie de cercetare.

Teama de un atac cu drone asupra lui Putin

Rusia a devenit pionieră în aceste tehnici în Ucraina şi Siria, blocând semnale radio şi GPS. În Siria, comandanţii americani s-au plâns de un „mediu de război electronic agresiv“ şi Armata SUA încearcă acum să-şi dezvolte capaităţile electronice de luptă.

Accentul pe care Rusia îl pune pe războiul electronic se extinde şi la echipa personală de securitate a lui Putin, care a adoptat bruiajul semnalelor GPS ca modalitate de a-l proteja pe liderul rus de eventuale atacuri cu drone. Aceasta alege coordonatele aeroporturilor locale pentru că dronele comerciale vine de obicei programate din fabrică cu mecanisme de siguranţă care le fac să aterizeze automat sau să se oprească atunci când intră în spaţiul aerian al unui aeroport.

În teorie, dronele care operează în apropiere de Putin se vor opri sau vor ateriza automat atunci când se află în raza aparatului de bruiaj. Temerea unui asasinat cu ajutorul unei drone este una realistă: anul trecut, preşedintele venezuelean Nicolas Maduro a supravieţuit unei tentative de asasinat cu o dronă cu exploziv.

Însă folosirea dispozitivelor de bruiaj de către Rusia are câteva efecte secundare surprinzătoare. În septembrie 2016, Putin a călătorit în Strâmtoarea Kerci cu prim-ministrul Dmitri Medvedev pentru a verifica lucrările la un pod de 4 miliarde de dolari către ţărmul rus şi pentru a se întâlni cu muncitorii. În timp ce cei doi lideri ruşi erau acolo, sistemele automate de identificare ale navelor din apropiere-sisteme care se bazează pe semnale GPS- au început să arate că locaţiile lor erau în apropiere de Aeroportul Simferopol, la aproape 200 de kilometri depărtare.

Doi ani mai târziu, Putin s-a întors la Kerci pentru a conduce un convoi de vehicule de construcţie peste podul proaspăt construit. Din nou, vasele din zonă au emis informaţii ciudate legate de localizare, acestea apărând la Aeroportul Anapa, pe ţărmul rus.

Prin analizarea informaţiilor de localizare maritimă, care sunt disponibile public, cercetătorii de la C4ADS au reuşit să furnizeze primele date estimative referitoare la impactul acţiunilor ample de bruiaj ale Rusiei. Între februarie 2016 şi noiembrie 2018, C4ADS a înregistrat 9.883 de cazuri de bruiaj care a afectat 1.311 nave, indicând că bruiajul rus este mai răspândit decât se ştia înainte.

„Este foarte interesant pentru că ne ajută să înţelegem impactul şi să vedem pe cine afectează din punct de vedere geografic“, a spus Kofman. „Provocarea războiului electronic este faptul că nu-l poţi măsura“.

Presupusul palat al lui Putin, protejat de sisteme de bruiaj

Locurile afectate de bruiajul GPS şi analizate de C4ADS includ zone din jurul Crimeei, Sankt Petersburh, Moscova, Vladivostok şi în jurul bazelor militare ruse din Siria. Pe măsura avansării investigaţiei, experţii americani au descoperit că lucruri similare s-au întâmplat şi cu alte 20 de vase care navigau în Marea Neagră. 

C4ADS a notat şi folosirea unor dispozitive de bruiaj împotriva dronelor în reşedinţe oficiale ruse şi în clădiri guvernamentale neoficiale, inclusiv un palat de la Marea Neagră. Kremlinul a negat mereu că palatul este al lui Putin, dar prezenţa sistemului de bruiaj demonstrează contrariul. C4ADS a putut să determine faptul că un dispozitiv de bruiaj GPS funcţionează aproape constant în şi în jurul palatului.

Studiul grupului C4ADS a început după ce ce un căpitan al unei nave comerciale care naviga în Marea Neagră a trimis experţilor o informaţie despre perturbarea navigaţiei GPS - fotografia ecranului său de calculator şi datele radarului, pe care GPS-ul indica faptul că nava nu se află pe mare, ci în apropiere de un aeroport.

    

Nu există indicii că perturbarea semnalelor GPS de către Rusia a pus în pericol direct civilii. În acest an, blocarea semnalelor GPS a împiedicat un avion medical să opereze în nordul Norvegiei şi vecinii Rusiei s-au plâns recent de această interferenţă.

Probleme la exerciţiile NATO

În timpul exerciţiilor NATO de anul trecut din Pen. Scandinavă, piloţii au raportat fapul că au avut probleme cu semnalele lor GPS. „Acest lucru nu este o glumă. A ameninţat siguranţa oamenilor obişnuiţi“, a spus prim-ministrul finlandez Juha Sipila, pilot cu experienţă care uneori conduce propriul avion în vizite oficiale.

Serviciile norvegiene de informaţii au depistat, ulterior, că Armata rusă era de vină pentru bruiaj.

Armata rusă nu este singura care practică aceste acţiuni de perturbare a semnalelor GPS. În acest an, Armata americană a avertizat că exerciţiile de perturbare a semnalelor GPS probabil vor afecta sistemele unei regiuni extinse din sud-estul Statelor Unite. Nu este clar exact ce sisteme tehnice foloseşte Secret Service pentru a-i proteja pe liderii americani de eventuale atacuri cu drone.

Astfel de activităţi ilustrează cât de vulnerabile sunt sistemele GPS în faţa manipulării.  

Rusia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite