Rusia va abandona sistemul de educaţie Bologna? Experţii nu consideră oportună revenirea la modelul sovietic de educaţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Duma de Stat ar putea începe deja în iunie să discute problema retragerii Rusiei din sistemul de educaţie Bologna, subiect care „a devenit din nou relevant pe fundalul ultimelor acţiuni ale Occidentului împotriva Federaţiei Ruse”, conform TASS. Cu toate acestea, o întoarcere la modelul sovietic de educaţie nu pare oportună experţilor.

Subiectul necesităţii sistemului de educaţie Bologna a fost discutat în mod continuu în Rusia începând cu 2003, arată agenţia rusă de ştiri TASS. Programele de licenţă şi master au fost introduse în Federaţia Rusă din 2007. Cu toate acestea, nu toate universităţile ruseşti au trecut până acum la acest sistem de învăţământ. De exemplu, multe instituţii de învăţământ nu emit încă suplimente de diplomă în stil european.

Unii experţi consideră că procesul Bologna a fost creat exclusiv pentru ţările UE pentru a consolida integrarea europeană, iar pentru Rusia este ineficient. Acest subiect necesită o analiză promptă şi un control special, a declarat vicepreşedintele Dumei de Stat, Vyacheslav Volodin, care miercuri le-a cerut deputaţilor să poarte o discuţie amplă asupra problemei după 6 iunie.

TASS a colectat informaţii de bază cu privire la problema abandonării sistemului Bologna din Rusia.


Propunere de respingere
La mijlocul lunii mai, vicepreşedintele Dumei de Stat, Piotr Tolstoi, s-a exprimat în favoarea abandonării sistemului de învăţământ Bologna, care „nu răspunde nevoilor vremii”. În opinia sa, o operaţiune militară specială este un motiv de „regândire a viitorului drum de dezvoltare a societăţii”, inclusiv în materie de educaţie a copiilor.

Opinia lui Tolstoi este împărtăşită de liderul fracţiunii LDPR, preşedintele Comisiei pentru afaceri internaţionale a Dumei de Stat, Leonid Slutsky. Potrivit acestuia, sistemul Bologna a fost practic impus Rusiei de „aşa-zişii parteneri” din Occident pentru a slăbi ţara din interior, „scăzând nivelul de educaţie al tineretului nostru şi mutând focusul în sistemul de valori. " Experimentul nu a avut succes şi este timpul să recunoaştem asta, consideră politicianul.

Încă de la începutul introducerii sistemului Bologna, actualul rector al Universităţii de Stat din Moscova M. V. Lomonosov, Viktor Sadovnichy, s-a pronunţat împotriva acestuia, subliniind că sistemul de cinci ani a pregătit specialişti de încredere.

Este prea devreme să vorbim despre detalii
După cum a declarat marţi şeful Ministerului Educaţiei şi Ştiinţei, Valery Falkov, educaţia în sistemul „licenţă – master” este „o etapă trăită”: „Viitorul aparţine propriului nostru sistem de învăţământ unic, care ar trebui să se bazeze pe interesele economiei naţionale şi pe spaţiul maxim de oportunităţi pentru fiecare student.”

Cu toate acestea, este prematur să vorbim despre detaliile planului de abandonare a sistemului Bologna, a declarat purtătorul de cuvânt al Rusiei, Dmitri Peskov. Potrivit acestuia, Falkov a spus că se lucrează la o nouă viziune asupra unui posibil nou sistem, asupra parametrilor acestuia.

În acelaşi timp, va fi necesară ajustarea serioasă a legislaţiei Rusiei. Pregătirea finanţării, modificările şi implementarea acestora - reconfigurarea programului şi a personalului - ar trebui să dureze cinci ani. Această opinie a fost exprimată către TASS de şeful Comisiei pentru Ştiinţă, Educaţie şi Cultură a Consiliului Federaţiei, Lilia Gumerova. Noul sistem de învăţământ superior ar trebui să includă toate realizările şcolilor sovietice şi ruseşti, iar unii experţi spun că în unele domenii ar fi de dorit să se păstreze studiile de licenţă, master şi postuniversitare.

În plus, absolvenţii trebuie avertizaţi despre noile reguli cu cel puţin doi ani înainte, pentru ca studenţii şi calitatea cunoştinţelor să nu aibă de suferit, este de acord şeful Rosobrnadzor Anzor Muzaev.

Nu trebuie să uităm de întreaga generaţie de absolvenţi cu diplome de licenţă, care nu ar trebui să fie afectaţi în niciun fel, a declarat pentru TASS Olga Vasilyeva, preşedintele Academiei Ruse de Educaţie.

Păstrarea examenului unificat de stat
Totodată, în cazul respingerii sistemul Bologna, nu ar trebui să se ia în considerare şi anularea Examenului Unificat de Stat, deoarece aceasta va limita drepturile solicitanţilor din moment ce se va pune problema sistemului de desfăşurare a unei campanii de admitere la universităţi. Dacă Federaţia Rusă revine la formatul în care fiecare şcoală susţine examene, iar apoi instituţia de învăţământ superior verifică absolvenţii, atunci o persoană nu va avea timp şi oportunitatea de a intra în cinci universităţi. Au existat astfel de încercări în lume, dar au eşuat, a spus Muzaev la o conferinţă de presă în TASS.

Contra modelului sovietic de educaţie
În ciuda scepticismului cu privire la procesul Bologna, sistemul de învăţământ superior şi piaţa muncii s-au adaptat la acesta şi funcţionează cu succes, ar revenirea la modelul sovietic este „un pas semnificativ înapoi”. Această opinie a fost exprimată de prorectorul pentru activitatea academică şi metodologică al Universităţii Financiare din cadrul Guvernului Federaţiei Ruse, Ekaterina Kameneva.

În plus, acum programele educaţionale devin multi-format şi adaptabile la schimbările externe şi la nevoile pieţei muncii, personalul este pregătit mai rapid, este posibil să obţineţi două felurii de educaţie în domenii diferite de formare în şase ani, iar un număr semnificativ de studenţii optează deja pentru al doilea sau al treilea curs de licenţă.

Există 48 de ţări în sistemul Bologna. În ţările BRICS şi CSI, Asia de Sud-Est, America Latină şi Africa, Orientul Mijlociu funcţionează şi un sistem de învăţământ pe trei niveluri, ca în sistemul Bologna - „licenţă – master – studii postuniversitare”.

Revenirea la „modelul sovietic” pe „valul schimbărilor geopolitice” poate duce la dispariţia universităţilor şi şcolilor ştiinţifice ruseşti din spaţiul mondial, la lipsa unui schimb prompt de descoperiri, tehnologii şi inovaţii educaţionale, notează Kameneva.

Revenirea la modelul sovietic va necesita o schimbare a întregului sistem de guvernare şi a economiei. În perioada sovietică, a existat o reglementare de stat a preţurilor şi a salariilor, a existat o instituţie a Comisiei de Stat de Planificare şi o gestionare centralizată a resurselor. Rusia ar trebui să revină la repartizarea obligatorie a specialiştilor şi să abandoneze forma comercială de învăţământ, spune Andrei Falaleev, rectorul Universităţii Federale din Crimeea.

Contra abandonării sistemului Bologna
Revenirea la un învăţământ superior de un singur nivel va face ca diplomele de la universităţile ruseşti să poată fi recunoscute în străinătate doar la nivel de licenţă. Şi în acest caz, este puţin probabil ca studenţii străini să îşi dorească să meargă în Federaţia Rusă pentru a studia, a vicepreşedintele Academiei Ruse de Educaţie, Preşedinte al Universităţii Prietenia Popoarelor din Rusia, ex-ministru al Educaţiei Vladimir Filippov.

În plus, Rusia urmează acum tendinţa globală de diferenţiere a educaţiei, ceea ce presupune construirea educaţiei după sistemul „2 + 2 + 2”, când direcţia de pregătire poate fi determinată după al doilea an de studiu.

În aprilie, prim-ministrul Federaţiei Ruse, Mihail Mişhustin a propus să se ia în considerare mai multe probleme care împiedică educaţia din Rusia să „facă ingineri excelenţi, specialişti excelenţi”. Potrivit acestuia, este necesar decidenţii în domeniu să se concentreze pe calitatea educaţiei şi pe conţinutul programului, pe calitatea profesorilor, şi nu pe forma de educaţie: „Nu forma este cea care trebuie schimbată”.

Rusia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite