Analiză realizată de Mădălina Mihalache*

În acest context, câteva zile mai târziu, pe 23 ianuarie 2018, Russia Today (RT) titra: „Armata în ghetourile suedeze? Cum încearcă Europa să se adapteze migraţiei în loc să o soluţioneze“.

Rusia dă lecţii de democraţie europenilor

Titlul articolului începe cu o întrebare, acest tipar stârnind cel mai mult curiozitatea publicului. Deşi pare a fi una tipică sondajelor lăsând răspunsul la atitudinea publicului, de fapt este una retorică, concluzia fiind deja stabilită de propaganda rusă: iată ce soluţie absurdă a găsit Uniunea Europeană.

Conţinutul articolului debutează cu o reacţie ironică din partea Russia Today faţă de afirmaţia premierului suedez privind posibilitatea folosirii armatei pentru a menţine ordinea, catalogând-o drept „grotească“ şi punându-i la îndoială eficienţa. Însă ironia nu se opreşte aici, pentru că autorul articolului continuă să interpreteze această opţiune despre care spune că a fost adusă în discuţie doar ca „guvernul să fie văzut că face ceva“, ca fiind „dusă la o extremă atât de macho, încât este comică“, adăugând că este chiar absurd ca Lofven să creadă că o astfel de soluţie ar fi eficientă pe termen lung.

Deşi debutul este uşor zeflemist, firul naraţiunii dobândeşte pe parcurs un ton serios, avertizând asupra „sincerităţii intenţiilor lui Lofven“ de a-şi pune în aplicare planul, menţionând că acesta „flirtează cu retorica de dreapta“ şi că, de fapt, ideea de a folosi armata pentru instaurarea ordinii a fost inspirată de la Democraţii Suedezi, un partid populist, pe care, nu demult, premierul l-a acuzat ca fiind „nazist“. Russia Today a ţinut cu tot dinadinsul să specifice şi să reamintească totodată acest aspect, şi asta pentru că ştie că reprezintă un concept sensibil cu impact major asupra opiniei publice. Folosirea acestei etichetări nu urmăreşte decât să discretizeze imaginea premierului, fiind un atac la adresa acestuia cu scopul de a-i submina autoritatea şi legitimitatea, fiind stabilită o eroare logică: dacă ideea a fost preluată de la un partid considerat nazist, înseamnă că şi el este un nazist.

Adevărata intenţie a articolului este dezvăluită atunci când critica adusă modului în care premierul Lofven vrea să stopeze violenţele, se extinde la nivelul Uniunii Europene. Şi asta pentru că, Suedia, consideră editorul, este oglindirea manierei proaste în care liderii occidentali gestionează criza migraţiei.


Ofiţer din Poliţia suedeză FOTO Twitter

Suedia = Europa = eşec şi teroare

Revenind la intenţia articolului, aceasta este aceea de a produce panică, de a perpetua starea de angoasă în rândul cetăţenilor europeni şi, evident, de a genera o aversiune faţă de instituţiile europene. Pentru a fi sigur de rezultatul scontat şi pentru un plus de verosimilitate, în text este descris peisajul parizian de după atentatele din 2015, atunci când patrulele militare efectuau misiuni de verificare pe străzile pustii din capitala Franţei, ca urmare a instituirii stării de urgenţă. Imagini despre care, spune autorul, ar fi fost de neconceput în urmă cu 20 de ani în Occident.

Atacul ironic la adresa premierului este reluat spre finalul articolului, când este citat Olof Palme, fost lider al Partidului Social Democrat din Suedia, dar şi fost premier. Acesta a susţinut în 1965 un discurs memorabil poziţionându-se în favoarea refugiaţilor şi a migraţiei, afirmând, printre altele, că „succesul unei societăţi se defineşte prin modul în care îşi tratează migranţii“. Strategia aceasta a urmărit prezentarea contradicţiei dintre atitudinea adoptată de Lofven în prezent, şi cea a lui Palme în urmă cu câteva decenii, cu toate că cel din urmă a făcut parte din acelaşi partid ca şi premierul suedez actual, inducând ideea, cel puţin teoretic, că ar trebui să împartă aceleaşi idealuri.Însă de ce a fost invocat Olof Palme de Russia Today? Pentru că, printre altele, acesta este recunoscut pe plan internaţional ca o figură politică binecunoscută în urma criticilor sale virulente aduse Statelor Uunite în legătură cu Războiul din Vietnam.

Russia Today încheie articolul printr-o abordare filosofică, reluând pe scurt problema, respectiv incapacitatea liderilor de a ajunge la un numitor comun privind tema migraţiei, şi apoi venind cu soluţia, şi anume unitate politică occidentală. Astfel apare mitul Salvatorului, întruchipând Rusia în rolul de salvatoare, în opoziţie cu Occidentul reprezentat de Uniunea Europeană decăzută moral.

De ce propagandă pe tema migraţiei din Suedia?

Cele mai importante implicaţii ale migraţiei sunt cele de ordin geopolitic, fapt ce o transformă într-o temă atractivă pentru propaganda rusă şi numai bună de exploatat pentru a susţine interesele geopolitice ale Kremlinului. Iar în ceea ce priveşte Suedia, să nu uităm că aceasta găzduieşte cel mai mare număr de refugiaţi pe cap de locuitor din lume, lucru ce a transformat-o într-o ţintă uşoară pentru cei ce încearcă să descrie degradarea Occidentului liberal. Astfel, subiectul se dovedeşte a fi ideal pentru a perturba unitatea europeană şi pentru a influenţa în mod negativ încrederea cetăţenilor în instituţiile europene. După cum s-a specificat mai sus, obiectivul articolului este acela de a produce teamă şi de a genera panică, însă nu doar în rândul suedezilor, ci şi în al europenilor, ilustrând la nivel de imaginaţie o societate occidentală oarecum apocaliptică în care vom fi nevoiţi să ne obişnuim cu armata patrulând pe străzi, şi asta doar din cauza Uniunii Europene care nu dispune de instrumentele necesare pentru a gestiona această problemă aflată pe agenda europeană.

Însă migraţia internaţională nu reprezintă un subiect de interes doar pentru Rusia, ci a devenit şi tema preferată a forţelor politice populiste şi anti-europene, iar Suedia nu putea fi o excepţie. De o importanţă majoră este faptul că 2018 reprezintă an electoral pentru aceasta, pe 9 septembrie fiind programate alegerile parlamentare. Dacă iniţial marea competiţie se preconiza a fi între social democraţi şi liberali, noile sondaje arată o urcare spectaculoasă a populiştilor reprezentaţi de Partidul Democraţilor Suedezi Acest lucru nu poate decât să bucure propaganda, care, se pare, are succes cu mijloacele sale pentru a susţine naraţiunea acestei grupări anti-europene şi populiste.

Rămânând tot în aria electorală a Suediei, o mare importanţă o reprezintă şi analizarea contextului internaţional din perioada publicării acestui articol de către Russia Today. Cu aproximativ două săptămâni înainte, mai precis pe 9 ianuarie 2018, în cadrul unei conferinţe pe tema securităţii, premierul suedez s-a arătat în îngrijorat faţă de posibilele implicaţii ale Rusiei în următoarele alegeri electorale şi, drept urmare, va pune în funcţiune o „unitate de apărare psihologică“.

În asemenea condiţii, articolul supus atenţiei ar putea fi considerat a fi şi o ripostă venită din partea Rusiei la adresa acuzelor premierului.

Astfel, indubitabil criza migraţiei din 2015 a devenit un subiect relevant la nivel global, discutarea căruia se caracterizează de cele mai multe prin folosirea de ştiri false, dezinformare şi teorii conspirative. Şi asta pentru că migraţia s-a dovedit a fi o temă pe care propaganda o poate transpune cu uşurinţă în povestiri false, cum ar, de exemplu, acele articole deja cunoscute care prezentau Suedia ca având cea mai mare rată a violurile săvârşite în Europa, majoritatea tratând legătura dintre refugiaţi, viol şi infracţiuni, ca fiind complet naturală. Scopul unor astfel de articole este acela de reduce verosimilitatea Uniunii Europene, ilustrând o Rusie paşnică şi prosperă şi un Occident neputincios în faţa crizelor.

Tehnicile de dezinformare

Cu privire la tehnicile de dezinformare folosite, conţinutul articolului urmăreşte influenţarea publicului prin intermediul a mai multor metode:

  • decontextualizarea declaraţiei premierului suedez;
  • catalogarea eronată a acestuia drept „nazist“;
  • exagerarea şi extrapolarea unor evenimente necesare acţiunii propagandistice şi concomitent, eludarea altora;
  • termenii şi asocierile predominante se referă la armată/migraţie, Uniunea Europeană/Suedia, respectiv extrapolări excesive, abuzive şi menită mai degrabă să genereze emoţii şi respingere decât o prezentare clară a subiectului.
     

Important este şi reamintirea a unor detalii cu privire la Russia Today. Aceasta este prima televiziune de ştiri în limba engleză din Rusia ce-şi are sediul la Moscova, fondată în luna decembrie a anului 2005, deţinută de ANO TV-Novosti şi care operează sub sloganul insidios „Întreabă mai mult“.

Toate articolele sau mesajele de propagandă urmăresc, plecând de la elemente relativ exacte, să îndrepte publicul, prin extrapolare şi exagerare, spre piste falsificate de către scenariul iniţial în care este prezentat cazul. Materialul pe care l-am prezentat mai sus nu face decât să ilustreze utilizarea acestei strategii.

*Mădălina Mihalache este membră a programului de Internship LARICS 2018.