Bacterii de pe Pământ au potenţial pentru mineritul unor elemente rare în spaţiu, au arătat experimente britanice

Experimente efectuate de cercetătorii britanicii la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS) au arătat că anumite microorganisme de pe Pământ pot fi folosite în bioreactori minieri în spaţiu, pe Lună sau pe Marte, pentru extragerea unor minerale valoroase, inclusiv elemente chimice rare, relatează CNN.

Un studiu publicat marţi în publicaţia ştiinţifică Nature Communications a detaliat rezultatele unor experimente desfăşurate pe parcursul a trei săptămâni în care a fost evaluat potenţialul unor specii de baterii de a extrage elemente chimice rare pe Pământ din bazalt, o rocă prezentă pe Lună şi pe Marte.

Cercetătorii au dezvoltat timp de 10 ani reactoare biominiere de mărirea unor cutii de chibrituri în care au pus bacterii şi bucăţi de bazalt. Dintre cele trei specii alese pentru experiment, doar una şi anume Sphingomonas desiccabilis s-a dovedit capabilă de a filtra elemente chimice rare în toate condiţiile de gravitaţie cercetate: microgravitaţie (numită şi gravitaţie 0), valorilor gravitaţiei de pe Marte şi sub condiţiile-standard de pe Pământ.

Charles Cockell, profesor de astrobiologie la Universitatea Edinburgh şi coordonatorul studiului, a explicat că deşi e puţin probabil ca mineritul în spaţiu să aibă o utilitate economică acesta deschide posibilitatea unei autosuficienţe umane pe alte planete.

„Experimentele noastre oferă o bază pentru fezabilitatea tehnică şi ştiinţifică a mineritului capacitat biologic în Sistemul nostru Solar.

De pildă, rezultatele noastre sugerează că eventual construcţia unor mine robotice şi controlate de om în regiunea lunară Oceanus Procellarum, unde se află roci cu concentraţii mari de elemente rare pe Pământ, poate fi o direcţie fructuoasă a dezvoltărilor ştiinţifice şi economice dincolo de planeta noastră”, a transmis echipa de cercetători într-un comunicat de presă.

Mineritul bazat pe microorganisme este deja utilizat pentru obţinerea unor elemente valoroase din punct de vedere economic, inclusiv elemente rare, utile pentru diverse dispozitive electronice.

Resursele naturale din spaţiu sunt vizate de multe ţări. NASA a comunicat că se află în căutarea unor companii comerciale interesate să colecteze praf şi roci ce se regăsesc pe suprafaţa lunară, în măsura în care face planuri să trimită astronauţi pe Lună (şi prima femeie) ca parte a misiunii Artemis programată pentru 2024.

La rândul său, Agenţia Spaţială Europeană a transmis planurile sale de a extrage apă şi oxigen de pe Lună până în 2025. Anul acesta China e aşteptată să lanseze pe Lună un rover în vederea  colectării unor mostre de sol lunar.

„Microorganismele sunt foarte versatile iar pe măsură ce explorăm tot mai departe în spaţiu, se pot dovedi utile pentru realizarea mai multor procese. Mineritul elementelor ar putea fi unul dintre ele”, spune Rosa Santomartino, cercetător post doctoral în fizică şi astronomie la Universitatea din Edinburgh, parte din proiectul britanic.

În lume