„Showboating“: bravada care a produs o tragedie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Căpitanul şi-a condus nava prea aproape de ţărm pentru a saluta cunoştinţe de pe insulă şi pentru a-şi impresiona pasagerii. Cu alte cuvinte, „showboating“. Din cei 3.000 de oameni, 6 sunt morţi, 14 – de negăsit.

Dincolo de drama trăită de fiecare dintre pasagerii pachebotului de lux, două concluzii se desprind clar din povestea naufragiului din Marea Mediterană. În primul rând, apar din ce în ce mai multe indicii care-l incriminează pe comandantul vasului de croazieră, Francesco Schettino.

Jurnaliştii cotidianului „Il Terreono" susţin că  Schettino şi-a dus vaporul care cântăreşte peste 112.000 de tone aproape de mal ca să-i salute pe părinţii unui membru al echipajului, Antonello Tievoli (46 de ani), chelner-şef pe vasul de lux Costa Concordia de mai bine de cinci ani. 

Martori de la bordul navei, botezată de presa europeană „Titanicul" din Mediterana, au povestit cum, la doar câteva minute înainte ca vasul să se lovească de o stâncă, comandantul Schettino i-ar fi spus lui Tievoli, pe care nu-l lăsase să-şi ia concediu, să-şi sune părinţii că „în curând vaporul va trece chiar pe lângă casa lor de pe insulă".

Rudele îi plâng pe cei dragi dispăruţi în naufragiu



„Showboating"

O altă variantă care face plauzibilă ipoteza unei greşeli comise cu bună ştiinţă de comandantul Schettino este că bărbatul de 52 de ani a vrut să-i impresioneze pe pasageri, făcând o manevră spectaculoasă, însă extrem de riscantă: aşa-numitul „showboating", însemnând în cazul acesta navigarea la doar 150 de metri de coasta Insulei Giglio. O acţiune periculoasă practicată însă de vasele de croazieră. O dovedeşte o scrisoare publicată de cotidianul „La Stampa" care arată şi că localnicii de pe Insula Giglio sunt complici la catastrofă. Este vorba de o scrisoare de mulţumire trimisă în 2008 de primarul oraşului Giglio căpitanului de atunci al Costa Concordia pentru că a navigat aproape de mal, oferind „un spectacol incredibil", „Sper că va deveni o tradiţie", scria la vremea respectivă edilul. 

Acuzele companiei

Compania de transport maritim de care aparţine vasul de croazieră cu piscine, restaurante şi baruri de lux se spală pe mâini de vină şi sugerează că naufragiul din apropierea coastelor Toscanei este în totalitate vina comandantului. ,,Căpitanul nu a informat compania că se apropia atât de mult de mal. A fost iniţiativa lui şi este responsabil pentru schimbarea rutei", a transmis compania. ,,Dacă era vorba de o problemă tehnică, s-ar fi auzit alarme. Pachebotul nu avea probleme de securitate, având dispozitive de securitate foarte sigure", a mai precizat firma.

Bilanţul morţilor a ajuns la 6, iar 14 oameni, dintre care 11 sunt germani, sunt în continuare de negăsit. Iar vasul Costa Concordia riscă să se afunde complet în mare. „Pachebotul s-a deplasat opt, dacă nu nouă centimetri. Mai multe elicoptere au evacuat ieri-seară echipele de salvatori de pe vas pentru a nu le pune viaţa în pericol", a declarat purtătorul de cuvânt al echipelor de urgenţă. Salvatorii şi-au reluat ulterior operaţiunile de căutare când nava a părut că se stabilizează.

image

Operaţiunile de salvare durează de patru zile



Oamenii-fiare

O  a doua lecţie pe care ne-o dă povestea naufragiului din Mediterana este că oamenii sunt oameni până la un punct, iar în cazul vasului de croazieră - până când pasagerii şi-au văzut moartea cu ochii. Mulţi dintre martorii tragediei spun că existau prea puţine veste de salvare pe vapor şi că pasagerii le furau unul de la altul pentru a supravieţui scufundării „Titanicului".

„Pe un coridor am spart o fereastră şi am luat de acolo veste de salvare", a povestit Antonietta Simboli, supravieţuitoare a naufragiului, citată de presa italiană. „Însă, pentru că nu erau multe veste, ni le furam unii altora", a mai spus ea. „Oamenii se îmbrânceau unii pe alţii, încercând să ajungă la o barcă de salvare", a povestit o altă pasageră americană la CNN. Una dintre cele mai impresionante poveşti de pe „Titanic" este aceea a doi francezi, soţ şi soţie, care au dat prioritate copiilor la urcarea în bărcile de salvare, rămânând  cu o singură vestă de salvare. Femeia, Nicole Servel (61 de ani), nu ştia să înoate, iar membrii echipajului nu au schiţat niciun gest s-o ajute.

image

Semnele nenorocirii



Soţul ei, Francis (71 de ani), a preferat să-şi sacrifice el viaţa pentru a o salva pe a soţiei. ,,Îi datorez viaţa. Mi-a spus: «Sari! Sari!». Dar, cum nu ştiu să înot, mi-a dat vesta lui de salvare. Am ezitat să mă arunc în apă. Şi atunci a sărit el primul. Apoi, am sărit şi eu. În apă, am început să îl strig. Şi mi-a răspuns: «Stai liniştită! Voi reuşi să ies!» Apa avea doar 8 grade. Apoi nu l-am mai auzit", a povestit femeia pentru „Le Figaro". Numeroşi pasageri sunt hotărâţi să dea în judecată compania de transport pentru neglijenţa comandantului, deja arestat pentru acuzaţii de omucidere multiplă şi provocare a unui naufragiu.

A luat-o înaintea gravidei

Pasagerii au relatat că la bordul navei turiştii s-au încăierat cu echipajul pentru a ajunge la o barcă de salvare. O gravidă a relatat cum comandantul navei a împiedicat-o să ajungă la barca de salvare pentru a scăpa el primul de pe vas .

image

Căpitanul a intrat în recifele de lângă coastele Toscanei



Manrico, eroul de pe pachebot

Manrico Giampietroni ( 57 de ani), membrul echipajului găsit duminică la bordul vasului de croazieră, a salvat zeci de pasageri înainte de a rămâne blocat 36 de ore într-unul din restaurantele inundate, la bordul navei Costa Concordia. Bărbatul, care lucrează de 18 ani pentru compania de care aparţine Costa Concordia, şi care acum este considerat un erou, este internat la un spital din Toscana cu o fractură deschisă de gambă. „Mi-a spus că nu este un erou, dar eu îl consider erou, este un altruist, se gândeşte mereu la alţii", a declarat soţia sa Laura, în vârstă de 40 de ani.  Giampietroni a căzut cinci metri într-o gaură în podea. A rămas captiv zeci de ore în sala restaurantelor, în timp ce nivelul apei creştea. „Era întuneric, eram îngrozit că eram singur, dar nu mi-am pierdut speranţa; am ştiut mereu că voi ieşi", a povestit el. 

Ieri, preşedintele companiei de navigaţie a anunţat că vasul ar putea fi mutat din apropierea insulei Giglio şi reaşezat pe linia de plutire şi tractată de remorchere la mal. Cele 2.380 de tone de carburant trebuie să fie evacuat.

image
În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite