Premierul israelian a avertizat asupra unor „consecinţe serioase”, după ce Ben & Jerry’s a anunţat că nu va mai vinde îngheţată în aşezările ocupate

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fabrică de îngheţată Ben & Jerry’s în  Be'er Tuvia, Israel FOTO Shutterstock
Fabrică de îngheţată Ben & Jerry’s în  Be'er Tuvia, Israel FOTO Shutterstock

Premierul israelian a avertizat că vor exista „consecinţe serioase” după ce Unilever, compania-mamă a producătorului de îngheţată Ben & Jerry’s a anunţat luni că va opri comercializarea produsului în teritoriile palestiniene ocupate Cisordania şi Ierusalimul de Est.

Decizia producătorului de îngheţată, care a invocat „neconcordanţa cu valorile noastre”, a stârnit reacţii dure din partea puterii din Israel.

Ştirea a stârnit mai multă vâlvă în presa din Israel chiar decât dezvăluirile asociate proiectului de spionaj Pegasus, relatează The Guardian.

Preşedintele israelian Isaac Herzog a calificat decizia Ben & Jerry’s „un nou gen de terorism”, în vreme ce premierul Naftali Bennett a vorbit cu directorul executiv al Unilever, compania-mamă atenţionându-l asupra faptului că este o „măsură anti-israeliană” ce va avea „consecinţe serioase, legale sau de alt fel şi că Israelul va răspunde agresiv oricăror acţiuni de boicot îndreptate asupra cetăţenilor săi”, potrivit unui comunicat de presă emis marţi.

La rândul său, ministerul israelian de externe a condamnat mişcarea ca reprezentând „cedarea la o presiune continuă şi tot mai agresivă din partea grupărilor anti-israeliene extremiste” şi adăugând că reprezintă o cooperare cu „terorismul economic”.

Potrivit unei declaraţii publicate pe site-ul său, decizia Ben & Jerry’s vine ca o recunoaştere a „preocupărilor comunicate de fanii şi partenerii noştri de încredere” astfel că continuarea afacerilor în teritoriile palestiniene ocupate sunt „neconcordante cu valorile noastre”. Compania a informat pe acestă cale că nu va reînnoi licenţa de comercializare a produsului său, care va expira la sfârşitul anului 2022.

Corporaţia britanică Unilever a achiziţionat Ben & Jerry’s  în 2000 iar condiţia impusă a fost o autonomie mai mare acordată producătorului originar din Vermont astfel încât să fie conservate „cultura şi misiunea socială”.

Dar în aşezarea înstărită din Efrat, la sud de Betleem, co-fondată în 1983 de un rabin ortodox din New York ,unde locuiesc acum circa 10.000 de oameni, în majoritate anglofoni veniţi din SUA , rezidenţii nu s-au arătat prea impresionaţi.

„Este o mişcare pro-palestiniană şi una anti-israeliană. De ce ar trebui să cedăm? E doar o îngheţată”, spune Renay Hersh, 63 de ani, un locuitor originar din Los Angeles.

„Tatăl meu a venit din New York şi a dus Ben & Jerry la Gush Etzion [un grup de aşezări evreieşti din Munţii Iudeei, Cisiordania, la sud de Ierusalim, între Betleem şi Hebron] acum 30 de ani”, spune Asher Goodman, proprietarul pizzeriei Efrat numită după aşezarea cu acelaşi nume din Ciordania ocupată. În vârstă de 29 ani, acesta conduce restaurantul de patru ani, după moartea tatălui său.

„Ne aduce vânzări mari pentru că este un element important al pizzeriei în stil american. Israelienilor le place mult îngheţata Ben & Jerry’s. Este o problemă naţională care priveşte mai mult decât Iudeea şi Samaria (denumirea israeliană a Cisiordaniei). Vom continua să o vindem”, a spus el.

În prezent, aproximativ 700.000 de colonişti trăiesc în Cisiordania ocupată şi Ierusalimul de Est.

„A fost o campanie de neoprit a ceea ce este anexarea de facto a pământului palestinian. [Constituirea de aşezări] a început cu mult timp în urmă, dar acum este mult mai vocală şi le este mai puţin frică de repercusiuni ”, a declarat dr. Anna Khdair, cercetător juridic şi ofiţer la al-Haq, o organizaţie pentru drepturile omului cu sediul în Ramallah.

La începutul acestei luni, cel mai mare fond de pensii din Norvegia a anunţat că redirecţionat active în 16 companii prezente în Cisiordania ocupată, inclusiv gigantul de telecomunicaţii Motorola, în timp ce proprietarul francizei israeliene McDonald’s a refuzat să se aventureze în comunităţile din coloniile israeliene.

Dar este posibil ca marca de îngheţată să se confrunte cu o bătălie dificilă atunci când actualul parteneriat de licenţiere din Israel expiră la sfârşitul anului viitor. Când Airbnb a luat măsuri similare în 2018, s-a trezit cu o serie procese intentate în SUA şi Israel, sub acuzaţii de  discriminare, determinând compania să renunţe la decizie cinci luni mai târziu.

„Dacă e să fiu cinică, dacă o companie spune că nu va mai face afaceri în aşezări, va apărea alta să-i ia locul. Dar Ben & Jerry's este un caz interesant, deoarece este un brand popular: această decizie atinge fiecare gospodărie din Israel ", a declarat Hagit Ofran, directorul echipei de supraveghere a aşezărilor Peace Now, o mişcare sioniste de stânga.

În lume



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite