Cum au reuşit autorităţile africane să descongestioneze traficul rutier. Timpul parcurs spre serviciu, scurtat cu două ore

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un mega-proiect de descongestionare a traficului rutier a fost pus în practică într-unul dintre cele mai mari oraşe din Africa, timpul parcurs spre serviciu fiind redus cu circa două ore.

Drumurile din Dar es Salaam - cel mai mare oraş din Tanzania, cu o populaţie de  6 milioane locuitori care ar putea ajunge în 2035 la mai mult de 13 milioane -  sunt atât de aglomerate, încât călătoria spre serviciu poate dura şi patru ore pe zi dus - întors, scrie The Guardian.

Potrivit publicaţiei, autorităţile au lansat însă  un mare proiect, care în unele zone a redus timpii la doar o oră şi jumătate, fără a construi metrou sau linii de tren. Cu mai puţin de 150 milioane dolari municipalitatea a început construcţia unui sistem de transport cu autobuze şi benzi separate pentru ele, sistem care este considerat un super-exemplu în Africa.

Dar es Salaam avea 35,000 de locuitori acum un secol şi sub un milion acum 30 de ani, megalopolisul crescând anual cu câteva sute de mii de oameni. O estimare arată şi că oraşul, care din 1974 nu mai este capitala Tanzaniei, ar putea ajunge să aibă 73 de milioane de locuitori în 2100.

Ca atare, din cauza supraaglomerării, circulaţia este îngrozitoare, maşinile fiind nevoite să stea  şi câte 20 de minute la o intersecţie.

Naveta către serviciu şi înapoi este un coşmar şi drumul dus poate dura chiar şi peste două ore. Acum un deceniu autorităţile oraşului african au discutat ce soluţii ar găsi şi au ales să construiască un sistem de transport în comun bazat pe autobuze.

Prima fază a acestui sistem constând din culoare unice, staţii simple şi câteva terminale mai complexe a fost construită începând cu anul 2012, printre constructorii fiind şi austriecii de la Strabag. Autobuzele au început să circula în primăvara lui 2016 pe o rută de 21 km, cu 28 de staţii şi zilnic cu ele circulă 200.000 de locuitori. Au fost cumpărate 140 de autobuze chinezeşti Golden Dragon care circulă 18 ore pe zi.

Pe acest traseu timpul de tranzit a scăzut mult, de la 210 - 240 minute dus-întors, până la 90-120 de minute. Uneori culoarele destinate exclusiv autobuzelor au fost instalate chiar pe mijlocul şoselei.

Proiectul mai are două faze a căror construcţie ar trebui să înceapă foarte curând, iar o a patra fază este în stadiu de evaluare.

Proiectul nu a fost scutit de probleme. Inundaţiile de la depoul central au indisponibilizat multe autobuze, cititoarele de cartele instalate nu funcţionează, iar oamenii trebuie să stea la coadă pentru a cumpăra bilete de hârtie. Aceste bilete au pe ele un cod QR, dar nu există în staţii scannere pentru codurile de bare, aşa că biletele sunt controlate manual de angajaţi ai companiei care gestionează linia.

Soluţia cu autobuze este atipică, şi nu doar pentru Africa, fiindcă majoritatea consideră metroul ca soluţia cea mai bună, mai ales că poate transporta mulţi călători şi la viteze mai mari, iar după ce este gata nu deranjează cu nimic traficul de suprafaţă.

Însă metroul este o soluţie scumpă şi multe oraşe care îşi propuneau să construiască linii de metrou încă din anii 70' sau 80' nu au reuşit nici acum, iar în Africa sunt şi acum oraşe mari care nu au niciun fel de sistem organizat de transport în comun.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite