Clasa de mijloc africană, noul motor al economiei globale

Clasa de mijloc africană, noul motor al economiei globale

Un mall din Africa de Sud FOTO Reuters

Cum clasa de mijloc din Africa s-a triplat în ultimii 30 de ani, iar şapte dintre primele zece economii cu cea mai mare creştere se află pe acel continent, nu e de mirare că marile companii internaţionale se grăbesc să ocupe piaţa.

În 2010, Samsung a recunoscut că obiectivul său era ca în cinci ani continentul african să genereze venituri de aproximativ 7,7 miliarde de euro, de cinci ori mai mult decât la momentul respectiv. Pariul făcut de sud-coreeni nu e atât de nebunesc dacă stăm să ne gândim că au lansat o gamă de produse numită „Built for Africa” („Construite pentru Africa”), care include tot de la laptopuri alimentate cu energie solară la telefoane mobile cu două SIM-uri.

Produse noi pentru consumatori noi

Potrivit Fondului Monetar Internaţional, Africa va înregistra o creştere de 5,3% anul acesta, iar cheltuielile consumatorului din clasa de mijloc ar putea creşte cu 35% până în 2015. O asemenea oportunitate de afaceri nu trebuie pierdută, însă „elementul-cheie este inovaţia”, susţine Joseph Thuita, reprezentant al Samsung în Nairobi. „În Africa, rata de eşec a televizoarelor este de patru ori mai mare decât pe pieţele dezvoltate din cauza fluctuaţii de energie electrică. E nevoie să fie create produse noi pentru consumatori noi”, a declarat expertul pentru cotidianul spaniol „ABC”.

Însă produsele destinate exclusiv africanilor nu sunt destule, trebuie şi preţuri competitive. De exemplu, japonezii de la Nissan au anunţat în luna august 2012 că vor comercializa din nou vehiculele Datsun în Africa la un preţ redus.

Firmele sunt mai agresive când vine vorba despre pieţe emergente, iar Kenya, unde clasa de mijloc s-a dublat în ultimii zece ani, este un exemplu destul de clar. Călătoriile în străinătate, accesul la Internet şi la programe TV premium au modelat gusturile kenyenilor, expunându-i la tendinţe globale, scrie „Business Daily”. De aceea, piaţa kenyană a fost invadată de retaileri cunoscuţi precum Zara, care şi-a făcut intrarea în urmă cu o săptămână, sau Clarks, care vrea să deschidă trei noi magazine în Nairobi până la finele anului.

Şi, pe zi ce trece, comerţul în Africa înfloreşte. În pieţele din Senegal până în Swazilandia, noii comercianţi au standuri unde vând orice, de la cartele de telefon la pungi mici de detergent pentru consumatorii cu bugete mici.

1 din 3 africani, venituri peste medii

Clasa de mijloc de pe continent numără, potrivit Băncii Africane de Dezvoltare, 313 milioane de locuitori, echivalentul a 34,3% din populaţia totală a continentului. Este un pas enorm, dacă stăm să ne gândim că în 1980, 70% din populaţia trăia sub pragul de sărăcie. Mai mult, având în vedere progresul economic al Africii, clasa medie ar putea număra peste un miliard până în 2060, notează Deloitte.

Cei care sunt încadraţi în „clasa medie” africană cheltuiesc între doi şi 20 de dolari pe zi, însă acest interval este considerabil dacă ne gândim că vorbim despre cel mai sărac continent din lume. Potrivit unui raport recent publicat de Deloitte, ţările cu cea mai mare concentrare de africani cu venituri peste medii sunt Maroc, Algeria, Tunisia, Egipt şi Gabon.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările