Cinquecento, o modă de jumătate de secol

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În urmă cu 50 de ani, italienii au făcut prima lor maşinuţă de oraş FIAT 500. O variantă mult îmbunătăţită e pregătită să recucerească lumea Uzinele FIAT au fost fondate la

În urmă cu 50 de ani, italienii au făcut prima lor maşinuţă de oraş FIAT 500. O variantă mult îmbunătăţită e pregătită să recucerească lumea

Uzinele FIAT au fost fondate la Torino, în anul 1899, de către un grup de investitori între care şi Giovanni Agnelli. Numele în italiană fiind "Fabbrica Italiana di Automobili Torino", întemeietorii săi au creat celebra siglă "FIAT" doar folosind acronimul titulaturii întregi. Uzinele FIAT au astăzi 1.063 de companii, în 61 de ţări, întrucât trustul include acum zeci de afaceri conexe, inclusiv în domeniul turismului şi al asigurărilor.

La început, uzinele FIAT produceau numai maşini industriale şi utilaje agricole. Apoi s-au extins şi au construit tancuri, avioane şi autovehicule militare, din cauza războaielor mondiale. Prima maşină de mici dimensiuni, destinată circulaţiei urbane, a apărut la FIAT abia acum 50 de ani, odată cu lansarea micuţului "500". Acum, o nouă variantă super, care păstrează liniile generale ale modelului lansat acum o jumătate de secol, se prezintă într-o formă modernă şi atrăgătoare. FIAT îşi doreste ca modelul 500, a cărui preţ de pornire va fi de 10.500 euro, să concureze eficient pe piaţa modelelor Smart, Mini sau Twingo.

Varianta Diesel, supereconomică

Noul FIAT 500 are un aspect retro şi trei variante de motorizare moderne: două motoare pe benzină (de 1.2 şi 1.4 litri) şi un Diesel multijet de 1.3 litri. Noua broscuţă consumă cu 4 litri de motorină mai puţin la 100 de km decât orice altă minimaşină. Pentru a se putea bate de la egal la egal cu puternicul Mini de la BMW, FIAT 500 va avea şi o variantă sport, numită Abarth. Aceasta va fi propulsată de un motor pe benzină de 1.4 litri T-Jet şi va putea oferi şoferului aproximativ 150 de CP, ceea ce este destul de bine pentru o maşină "de buzunar". Noul FIAT 500 va ajunge în România la începutul anului viitor, la un preţ mai mic cu aproximativ 1.000 de euro decât cel anunţat la lansarea mondială.

Sub steag comunist, în 1921

Dar să revenim la istorie. În anul 1908, FIAT a exportat primul său automobil în Statele Unite. Pentru comparaţie, Ford avea să-şi lanseze prima linie automatizată abia în anul 1913. Desigur, când americanii au intrat în Primul Război Mondial, în anul 1917, prima lor grijă a fost să închidă Uzinele FIAT. Când s-a semnat pacea, FIAT a luat-o de la început şi a lansat o linie de tractoare. Dar tocmai când erau în plin avânt, muncitorii trustului au organizat un puci comunist, în anul 1921. Ei au arborat steagul roşu pe uzină, iar patronul, Giovanni Agnelli, care între timp ajunsese acţionar majoritar, a refuzat să negocieze cu ei şi a plecat acasă. Lucrătorii au condus singuri uzina vreo două luni, după care au rămas fără contracte, fără materiale şi, confruntaţi cu falimentul, s-au prezentat spăşiţi acasă la patron şi l-au rugat să revină. Agnelli a acceptat cu greu, pentru că era la un pas de a-şi deschide o nouă uzină. Apoi le-a unit şi a construit, simultan, două maşini: FIAT şi Lingoto. Aveau să urmeze şi altele: Ferrari, Lancia, Alfa Romeo şi Maserati.

Şapte modele de Fiat "cinquecento"

În 1957, la FIAT s-a lansat seria celor şase modele diferite de FIAT 500: Nuova, D, K-Giardiniera, F-Berlina, L-Lusso şi R-Rinnovata. Timp de 20 de ani, FIAT-ul 500, sub diversele sale forme, a fost în topul vânzărilor pe plan european. Deşi modelul a fost gândit să fie o maşină foarte ieftină şi practică, care să se strecoare uşor prin traficul deja aglomerat, în scurtă vreme, alături de Volkswagen Beetle micuţa maşină a înregistrat un mare succes pe piaţa autoturismelor, fiind adoptată de studenţi şi tineri intelectuali, în toată Europa. Broscuţa produsă de FIAT avea numai 2,97 metri lungime şi un motor în doi cilindri, dar s-a dovedit atât de fiabilă încât două firme europene au cumpărat patentul. Aşa au apărut Necktar, în Germania, şi Steyr-Puch, în Austria. Primele trei modele aveau numai două uşi, supranumite "de sinucigaş", care permiteau cu greu accesul la locurile din spate. Începând din 1965, când a apărut F-Berlina, FIAT 500 a revenit la uşile normale şi, imediat, vânzările s-au dublat.

De la Bari la Beijing

La 18 aprilie 2005, italienii Danilo Elia şi Fabrizio Bonserio au încheiat un traseul lung de 16.000 de kilometri, şofând timp de 100 de zile la volanul unui FIAT 500. Drumul a început la Bari, în Italia şi s-a încheiat la Beijing, China, cu un ocol prin oraşul Vladivostok, din extremitatea estică a Rusiei. Maşina, un FIAT 500 fabricat în anul 1973, nu a avut nevoie de reparaţii. Anul acesta, cu exact aceeaşi maşină, Danilo Elia a făcut un tur al Mării Mediterane, lung de 10.000 de kilometri, şi astfel un FIAT 500 a devenit prima minimaşină care a traversat Deşertul Saharei.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite