Cine sunt oamenii din spatele fugii lui Carlos Ghosn

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Carlos Ghosn FOTO EPA-EFE
Carlos Ghosn FOTO EPA-EFE

Doi oameni l-au ajutat îndeosebi pe Carlos Ghosn, fostul şef al grupului Renault-Nissan, să fugă de justiţia japoneză în Liban via Turcia.

În registrul zborului care l-a dus pe Ghosn de la Osaka la Istanbul figurează doar două nume: Michael Taylor şi George Zayek. Numele lui Carlos Ghosn nu apare nicăieri.

Război, arme şi teritorii ostile

Michael Taylor este american. S-a născut acum 59 de ani în Staten Island şi şi-a început cariera profesională în calitate de paraşutist în forţele speciale americane. După patru ani de serviciu, a ajuns în Liban în 1982. S-a instalat la Beirut chiar după asasinarea preşedintelui libanez Bashir Gemayel şi invazia israeliană. A contribuit la instruirea Forţelor libaneze, o miliţie creştină, şi a întreţinut, potrivit lui, „o relaţie de lungă durată cu comunitatea creştină din Liban“. Vorbeşte fluent engleza şi araba, este căsătorit cu o libaneză şi îşi are domiciul la periferia oraşului Boston. După încheierea misiunii în Liban, a fondat compania American International Security Corp (AISC), care angajează foşti militari şi foşti agenţi secreţi pentru protejarea unor persoane ameninţate sau aflate în teritorii ostile. O operaţiune sonoră legată de AISC este exfiltrarea lui David Rohde, un jurnalist britanic răpit în Afganistan în 2008. Michael Taylor şi-a închis firma din cauza unor probleme cu justiţia americană, dar şi-a înfiinţat recent o altă stuctură de securitate.

George Zayek, care va împlini în curând 60 de ani, se prezintă pe site-urile AngelList şi Bayt ca „security manager“ cu activităţi în Irak, Afganistan, Libia, Egipt şi Nigeria. La descrierea competenţelor, menţionează: „război, arme, terenuri ostiile“. Zayek est un patronim bine cunoscut şi respectat în Liban. George Zayek est fratele mai mic al lui Elias Zayek, un martir al Forţelor libaneze. Mai are un frate, Joseph. Cei trei au renunţat o perioadă la studii pentru a lupta. Elias a fost asasinat la 19 ianuarie 1990. Comanditarul morţii sale a fost găsit în persoana lui Samir Geagea, comandantul Forţelor libaneze.

Pe lângă cei doi, Poliţia niponă caută un şofer de taxi. Acesta l-a dus pe Ghosn de la Gara din Osaka la un hotel din apropierea Aeroportului Internaţional Kansai. La gară a ajuns cu un tren de mare viteză, iar de la aeroport a plecat cu un avion privat.

Intrare legală în Liban

Ghosn, care a înşelat vigilenţa forţelor de pază ascuns într-o casetă de instrumente, susţine că familia sa nu a fost implicată în evadare, el plănuindu-şi singur fuga timp de câteva săptămâni, cu ajutorul unei reţele de asociaţi.

Autorităţile turce au arestat cinci suspecţi, inclusiv pe directorul pentru operaţiuni al companiei MNG Jet, Okan Kosemen, sub acuzaţia de trafic cu migranţi, în cadrul investigaţiei referitoare la tranzitul lui Ghosn prin Turcia, în drum spre Liban. Kosemen suţine că a fost implicat în operaţiune fără voia sa, din cauza unor ameninţări venite din partea unei cunoştinţe.

În Liban, autorităţile au anunţat că Ghosn a intrat legal în ţară, cu un paşaport francez prezentat pe aeroportul din Beirut. Libanul nu are un tratat de extrădare cu Japonia, ceea ce înseamnă că este foarte puţin probabil ca Ghosn să fie obligat să se întoarcă. 

Pe de altă parte, Libanul, spun surse citate de AFP, îl va convoca săptămâna aceasta la audieri pe Ghosn, după ce Interpol a emis un mandat de arestare pe numele său. 

Născut acum 65 de ani în Brazilia din părinţi libanezi, Ghosn s-a mutat în Liban pe când avea şase ani şi a locuit acolo până când a plecat la studii la Paris. Guvernul libanez s-a transformat într-un apărător al lui Ghosn de la arestarea sa în noiembrie 2018 şi a transmis că reprezintă „una dintre poveştile de succes ale Libanului în străinătate”.

Potrivit „Japan Times“, procurorii responsabili de cazul fostului şef al Renault-Nissan s-au simţit răzbunaţi, întrucât s-a dovedit că solicitarea lor ca omul de afaceri să rămână în custodia poliţiei a fost întemeiată. „Acuzatul are mijloace financiare şi o reţea vastă în străinătate. A fost floare la ureche să fugă”, spun ei.

Carlos Ghosn a fost eliberat pe cauţiune în martie 2019. „Sunt nevinovat şi complet determinat să mă apăr într-un proces corect, faţă de aceste acuzaţii nemeritate şi incorecte”, a declarat el după eliberare.

Ghosn este acuzat că nu a declarat compensaţii în valoare de 44 de milioane de dolari în ultimii cinci ani şi că a a folosit fonduri ale grupului Nissan-Renault pentru a-şi cumpăra reşedinţe la Rio de Janeiro şi Beirut.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite