A fost vorba despre discuţii de politică financiară, de data asta în prezenţa premierului, ministrului Finanţelor şi guvernatorului Băncii Naţionale a Ucrainei. Cei trei aparent râd de capacităţile de a înţelege finanţele publice ale Preşedintelui Ucrainei, Volodimir Zelenski- fost actor de comedie într-un serial de televiziune unde juca rolul preşedintelui, dar care a câştigat fără probleme, la distanţă, alegerile prezidenţiale.
 

Un scandal cu înregistrări contrafăcute

Scandalul a izbucnit după ce, pe reţelele de socializare, a circulat un clip audio cu înregistrarea vocii care părea a fi a premierului Oleksi Honcearuk, care îl critica pe preşedintele Volodimir Zelenski pentru că nu ar avea suficiente cunoştinţe economice. Premierul Honcearuk a declarat că înregistrarea este rezultatul punerii cap la cap a unor fragmente aduse din condei, pentru a părea o critică la adresa preşedintelui - o manifestare de lipsă de respect. Rezultatul a fost înaintarea scrisă a demisiei către preşedinte şi numeroase declaraţii de sprijin şi respect faţă de acesta, imediat după aceea.
 
Până la urmă, înregistrarea era făcută în reuniuni guvernamentale, are trei părţi lipite evident – despre care Honcearuk susţine că sunt făcute în momente distincte – dar în care apare chiar vocea premierului, care face remarcile nepoliticoase în cauză. Pe de altă parte, această publicare a unor fragmente din întâlniri guvernamentale nepublice, la acest nivel, ridică semne mari de întrebare asupra integrităţii actului guvernării şi al protejării deciziilor şi poziţiilor ucrainene din spatele uşilor închise.
 
Deznodământul a apărut în cursul serii; preşedintele şi premierul au apărut într-o imagine televizată unul lângă celălalt. Preşedintele Zelenski i-a spus premierului Honcearuk că îi oferă o nouă şansă acestuia şi guvernului, dar a adăugat că guvernul trebuie să îndeplinească nişte cerinţe, cum ar fi aceea de a schimba miniştri care nu au dat rezultate. Preşedintele a spus că atât el, cât şi publicul ucrainean au investit încredere în Honcearuk, iar acesta încă nu şi-a plătit datoria faţă de societate. De asemenea, preşedintele a cerut structurilor de forţă să găsească, în cel mult două săptămâni, sursa înregistrărilor şi montajului făcute publice.
 

Discuţii guvernamentale şi decizii economice înregistrate şi folosite la compromiterea publică

Dincolo de epicul şi aparenţa de farsă şi glumă nepotrivită a acestui episod – oricum un moment jenant pentru premier – dar şi pentru preşedinte – trebuie să realizăm că Ucraina a traversat – şi încă traversează, indiferent de respingerea demisiei - o criză reală. Substratul poate fi extern, cu avertismente din partea unor servicii ruse privind citirea completă a deciziilor şi dezbaterilor din cadrul şedinţelor guvernului şi din întâlnirile unde se iau decizii în Ucraina, dar cel mai probabil motivul este unul intern.
 
Cel mai probabil, există rivalităţi şi nemulţumiri ale unor potentaţi sau oligarhi în Ucraina care sunt legate de reforme, în special de cele din domeniul economic, cu precădere energetic, care afectează un număr mare de oligarhi şi veniturile lor din circuitul relaţiilor cu statul ucrainean, iar perspectiva de a pierde afacerile prrofitabile sunt un motiv pentru ca, iată, să avem asemenea episoade. Nu este primul, este al doilea asemenea episod; am mai avut anterior un episod tot cu un alt oficial ucrainean, tot la fel, înregistrat, pe ascuns, nu se ştie în ce condiţii. Deci, e o practică, pare-se, a modului de a submina acest guvern.
 
Un alt resort al explicării acestui episod – şi al crizei care se va încheia odată expuşi autorii înregistrării şi mobilul expunerii publice a discuţiei – ar putea proveni din demiterea similară la Moscova, a premierului Dmitri Medvedev şi a întregului său guvern - care a fost acoperită şi prezentată de către Vladimir Putin într-o schimbare mai amplă de raport de putere, schimbare constituţională. Astfel că demiterea guvernului rus aproape nu s-a văzut, ca şi numirea iediată a unui nou premier, la nivel de o oră - două diferenţă, deşi modificările constituţionale vor fi aplicabile din 2024, la încheierea actualului mandate al lui Vladimir Putin. De ce să fie linişte la Kiev şi turbulenţe la Moscova?
 
Or, iată că la nici două zile, avem o aparentă criză, de aceeaşi factură, o criză de guvern cu demisia guvernului şi în Ucraina. O demisie reală, înregistrată ca atare, dar faţă de care Preşedintele ucrainean s-a poziţionat diferit, a anunţat că aşteaptă două săptămâni ancheta care priveşte din partea serviciilor de securitate vizând protecţia internă şi de unde vine această înregistrare, din bucăţi, cum s-a făcut o înregistrare într-o şedinţă de guvern sau într-o şedinţă restrânsă. A fost o formula de fandare a Preşedintelui Zelenski şi un mesaj că nu e acceptată o criză în oglindă la Kiev, o formulă de antrenare şi a Ucrainei vecine în scandal şi criză şi în acoperirea episodului de la Moscova, de lovire indirectă a Kievului cu această ocazie. Şi acest motiv poate fi unul viabil, dacă sursa scăpării publice a înregistrării sunt serviciile ruse.
 

Guvernul se demite la Kiev la momentul şi dorinţa Preşedintelui, nu a Rusiei sau oligarhilor ucraineni

Ei bine, reacţia de vineri ne comunică foarte clar că preşedintele Zelenski nu este dispus în acest moment să purceadă la o demitere a guvernului, deşi nu a discutat nici despre substanţa discuţiei, veridicitatea afirmaţiilor şi impoliteţea din înregistrare. A acordat doar a doua şansă guvernului. O revenire asupra situaţiei ar putea să aibă loc, în viitor dar, în orice caz, dacă va avea loc o schimbare de guvern sigur se va face la momentul ales de către preşedintele Zelenski, în niciun caz nu în forme din acestea intempestive, în momente în care alţii ar forţa diferite schimbări - de miniştri sau de premieri, iară, în cazul de faţă.
 
Din discursul preşedintelui, apar presiuni evidente asupra Guvernului pentru accelerarea reformelor şi chiar se pune însă problema unei remanieri, pentru că a fost vorba de miniştri care nu au rezultate. Şi poate de aici să ne vom putea da seama care a fost mişcarea, să zicem, subterană, cine e vinovat de întârzieri şi cine a fost, în mod real, responsabil de înregistrarea şi de difuzarea afirmaţiilor premierului. Ieşirea în declaraţie a Preşedintelui alături de Premier este un element de comunicare publică a preşedintelui, dar este şi o presiune asupra membrilor guvernului, în sensul de a folosi măcar acest moment pentru într-adevăr a produce schimbările şi reforma, de a da o probă de eficienţă din interiorul guvernului,
 
După afirmaţiile preşedintelui Zelenski, se anunţă clar şi faptul că Guvernul, premierul şi miniştrii nu sunt cauţionaţi fără niciun fel de control şi supervizare, că există şi nemulţumiri ale preşedintelui. Remanierea rămâne pentru viitor, ca rezultat al unei evaluări interne, în primul rând a premierului, apoi pe baza evaluărilor preşedintelui. Iar lucrurile acestea probabil că se desfăşoară deja în spatele uşilor închise, într-o perioadă de timp, în aşa fel încât, la finalul acestei discuţii şi evaluări, vom avea şi concluziile preşedintelui, şi actul de remaniere.
   
Pe de altă parte, a fost foarte interesant faptul că premierul şi-a înaintat demisia către preşedinte, mai mult un gest de loialitate şi de respect, pentru că, în mod normal, guvernul trebuie să îşi înainteze demisia faţă de parlament. Parlamentul este cel care, în cazul Ucrainei, validează şi demite premierul prin vot majoritar. De altfel, au existat deja critici la nivelul Radei Supreme în legătură cu acest gest, demisia înaintată preşedintelui Zelenski şi nu către Parlament, gest care nu are relevanţă juridică, dar are o relevanţă de imagine şi politică importantă, în relaţiile dintre cei doi actori politici - preşedintele Zelenski şi premierul Honcearuk.
 

Presiune şi ultimatum pentru reforme rapide la Kiev

Premierul Honcearuk a pus episodul pe o manipulare şi elemente de război informaţional, acoperind aici problemele de securizare a discuţiilor şi deciziilor din interiorul guvernului şi a puterii ucrainene, un element mult mai periculos şi mai grav. El a mai vorbit despre numeroase grupuri de influenţă neprecizate care încearcă să acceadă la fluxuri financiare, să beneficieze din aflarea conţinutului discuţiilor de la acest nivel.

Premierul Honcearuk – un tânăr avocat de 35 de ani, şef al unui ONG specializat în reforme economice şi fost consilier al Ministrului Mediului – alături de guvernul său, ca şi Preşedintele Zelenski, au fost aleşi pentru a produce reforme solide în Ucraina răvăşită de costurile anexării Crimeii şi a războiului din Donbas cu forţele ruse şi pro-ruse. Pe lista de presiuni mai era combaterea corupţiei şi eliminarea multitudinii de oligarhi regionali dar şi a relaţiilor lor cu diferite ministere pe care le căpuşează.

Până acum, Zelenski şi guvernul Honcearuk au început un proces de înlocuire a elitelor, de schimbare a sistemului de luare a deciziilor, au intrat în conflict cu dorinţele unui număr de grupuri oligarhice din Ucraina. Dar au şi propriile cedări pe alte direcţii, probleme ridicându-le ministrul de Interne Arsen Avakov – moştenit din Guvernul Groissman al Preşedintelui Poroshenko – şi de oligarhul Igor Kolomoiski, patronul televiziunii unde a avut serialul Zelenski, care sunt simboluri ale limitelor capacităţii de acţiune a noii puteri instalate la Kiev.

Pe de altă parte, noua putere ucraineană nu a reuşit să transforme sistemic ţara, nici să înceapă reforme la nivelul aşteptat de către public, în timp ce Ucraina a înregistrat recesiune industrială, scăderea PIB-ului şi inflaţie, deficit comercial şi bugetar şi reducerea investiţiilor străine. E adevărat, noua putere nu a avut la dispoziţie funcţionarea timp de un an complet în formula preşedinte-Premier-Majoritate ale Partidului Servitorul Poporului. Dar cetăţenii ucraineni nu au timp să aştepte.