Avion doborât în Ucraina. Cine, unde, de ce: cum ajung avioanele să zboare deasupra zonelor de conflict?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Toţi cei 298 de oameni de la bordul avionului doborât în Ucraina au murit. FOTO Reuters
Toţi cei 298 de oameni de la bordul avionului doborât în Ucraina au murit. FOTO Reuters

„Cine dracului i-a pus să zboare? Ei nu ştiu că este război?”, se întreabă cinic un comandant rus într-o convorbire cu un lider separatist din Ucraina, a cărei interceptare a fost publicată de serviciul ucrainean de informaţii. După tragedia aviatică din Ucraina, companiile aeriene şi-au deviat rutele pentru a ocoli ţara. Unele companii făcuseră deja asta de câteva săptămâni. Cum trimit companiile aeriene avioane deasupra zonelor de conflict?

Un avion comercial cu 298 de oameni la bord a fost doborât joi seară deasupra estului separatist al Ucrainei. Toţi pasagerii au murit. Tragedia ridică însă numeroase semne de întrebare, mai ales după ce s-a aflat că unele dintre marile companii aeriene ocoleau de câteva săptămâni Ucraina, tocmai pentru că au considerat că există un astfel de risc. 

Conform datelor furnizate de serviciul Flight Radar 24, care monitorizează rutele de bor ale companiilor aeriene, un avion Malaysian Airlines a tranzitat astăzi spaţiul aerian al Siriei, considerat singurul cu adevărat închis şi evitat de toate aparatele de zbor. 

Operatorii aerieni ajung să zboare pe deasupra unora dintre cele mai problematice zone de conflict, spune Mikael Robertsson, cofondator al Flight Radar 24. Avioanele trebuie să ajungă din punctul „A” în punctul „B” în cel mai eficient mod posibil. Siria are probabil singurul spaţiu aerian pe care, într-adevăr, îl evită toată lumea, spune Robertsson.  Alte zone cu probleme, precum Coreea de Nord şi Somalia, sunt tranzitate de avioanele companiilor aeriene comerciale, spune Robertsson, adăugând că este foarte greu de verificat cât de des fac asta. 

Cele mai multe decizii privind rutele zborurilor sunt luate de compania aeriană, însă acestea trebuie să evite spaţiile aeriene închise, altfel riscă să fie doborâte, notează BBC. Zona în care s-a prăbuşit zborul MH17 al companiei Malaysian Airlines, care decolase de la Amsterdam cu destinaţia finală Kuala Lumpur, făcea parte dintr-un spaţiu aerian închis, însă restricţia se aplica numai pentru altitutini de până la 9.754 de metri. Zborurile la altitudini mai mari erau permise. Atunci când a fost doborât, avionul zbura la 10.058 de metri înălţime. 

Şi autorităţile naţionale de aviaţie au un cuvânt de spus atunci când vine vorba de stabilirea rutelor de zbor ale avioanelor comerciale. Spre exemplu, în aprilie, Administraţia Federală pentru Aviaţie din SUA a interzis companiilor aeriene americane să zboare deaspra Peninsulei Crimeea şi în apropierea acestei, în zone deasupra Mării Negre şi a Mării Azov. După doborârea zborului MH17, autoritatea a extins această interdicţie pentru a acoperi toată Ucraina. 

Însă multe companii aeriene continuă să tranziteze spaţiul aerian al Ucrainei. Potrivit serviciului Flight Raadar 24, care monitorizează avioanele care traversează spaţiile aeriene, companiile aeriene care au tranzitat cel mai des spaţiul aerian ucrainean în ultima săptămână sunt:

Aeroflot - 86 zboruri

Singapore Airlines - 75

Ukraine International Airlines - 62

Lufthansa - 56

Malaysian Airlines - 48

Companiile aeriene îşi aleg ruta în funcţie de o mulţime dee factori - sfaturi de la Ministerele de Externe, avertismente internaţionale, condiţiile meteo, navigatori, greve şi programul aeroporturilor. În general, ele vor alege rutele cele mai scurte - un ocol lung din cauza unei zone de conflict va genera întârzieri şi costuri adiţionale cu combustibilul. 

„Deseori, evitam zonele unde exista conflict aer-aer, însă zburam deasupra Irakului şi a Afganistanului când forţele armate britanice şi americane erau mobilizate acolo pentru că doar una dintre părţile implicate în conflict folosea avioane de luptă”, a declarat un pilot de linie pentru cotidianul britanic „The Guardian”. 

Companiile aeriene au tendinţa să fie secretoase atunci când vine vorba despre detaliile operaţionale, poate din motive de securitate. 

Atenţie, imagini şocante! Ploaie de rămăşiţe umane în urma tragediei aviatice din Ucraina

Citeşte mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Tragedia aviatică din Ucraina: un student clujean şi prietena sa, nemţoaică, se numără printre victime. Colegii spun că ar fi ajuns un medic bun

Avion doborât în Ucraina. Comandantul SBU: „Prioritatea noastră este să aflăm care comandant rus a dat ordin ca avionul să fie atacat”

 

VIDEO Avion doborât în Ucraina. Mărturia unei femei care a ratat „cursa morţii“

Presa din Rusia: Ucrainenii au vrut să doboare avionul lui Putin, dar au greşit ţinta şi au nimerit în avionul de linie Malaysia Airlines

 

Mulţi dintre pasagerii avionului malaysian mergeau la o conferinţă despre SIDA, în Australia

 

MH17. Vicepreşedintele SUA, Joe Biden: Avionul prăbuşit în estul Ucrainei a fost aruncat în aer în timpul zborului

 FOTO VIDEO Avion malaysian cu 298 de pasageri, doborât lângă Doneţk. Nu există supravieţuitori

Reacţiile liderilor politici după tragedia aviatică din Ucraina

Avion doborât în Ucraina. Putin: Tragedia nu ar fi avut loc dacă Kievul nu demara ofensiva asupra separatiştilor

29 iunie: rebelii din Doneţk se lăudau pe Twitter că au pus mâna pe un lansator de rachete Buk. Tweet-ul a fost şters azi

Ruşii, fără milă pe timpul războiului rece: cum au doborât un avion sud-coreean cu 269 de pasageri

FOTO Malaysia Airlines MH17 doborât în Ucraina: olandezul care şi-a anticipat moartea pe Facebook

VIDEO Istoria se repetă: Boeing doborât în Ucraina. Americanii au făcut la fel cu un Airbus cu 290 de civili. SUA le-a dat criminalilor medalii pentru curaj

Malaysia Airlines MH17, doborât peste Ucraina: cine este vinovat?

Cum arată şi ce poate face sistemul sol-aer Buk, care ar fi provocat prăbuşirea avionului Malaysia Airlines în Ucraina

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite