Alegeri cu piraţi şi berze antinaziste

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Neonaziştii ironizaţi de tinerii social-democraţi riscă să nu mai intre în legislativele din două landuri estice . Partidul Piraţilor are şanse mari să intre în Camera Reprezentaţilor din Berlin, la alegerile din 18 septembrie.

Jusos, organizaţia de tineret a Partidului Social-Democrat, a venit, în campania pentru alegerile locale din Mecklenburg-Vorpommern, cu o găselniţă care pare a da rezultate. Tinerii social-democraţi au adoptat ironia şi umorul pentru a lupta împotriva neo-naziştilor (NPD), partid ce deţine şase locuri în parlamentul local, şi au recurs la Storch Heinar, barza anti-nazistă. Initiaţiva tinerilor a fost îmbrăţişată şi de mai marii partidului, astfel că landul a fost împânzit de la începutul campaniei electorale - alegerile vor avea loc duminică - de peste 5.000 de postere şi afişe cu mascota.

„Puterea berzei în loc de nazişti" este sloganul cu care social democraţii speră să ridiculizeze imaginea NPD, astfel încât formaţiunea să nu mai intre în Parlamentul local. De altfel, sondajele îi plasează pe neo-nazişti sub limita de accedere (NPD are 4,5, iar limita este de 5%) atât în Mecklenburg-Vorpommern, cât şi în Saxonia, dar în general simpatizanţii lor îşi ascund intenţiile de vot.

Alergie la broaşte

Iniţial, mascota a fost creată pentru a ironiza linia vestimentară Thor Steiner, preferată de neo-nazişti şi de grupurile de skinheads. Barza, „dotată" cu o mustaţă à la Hitler, i-a scos din minţi pe cei de la Mediatex, firma care produce Thor Steiner, care s-au adresat justiţiei. O instanţă bavareză a respins anul trecut plângerea, argumentând că nu există motive rezonabile pentru interzicerea mascotei. De atunci, popularitatea lui Storch Heinar a crescut în întreaga ţară.

Mascota şi-a înfiinţat propria trupă rock, „Storchkraft" (Puterea berzei) şi a scos bani frumoşi din vânzarea de tricouri şi insigne cu imaginea sa. Mai mult, barza cu atitudine politică a scris şi o carte. „Mein Krampf" (Cârcelul meu), aluzie la „Mein Kampf" (cartea lui Hitler), care s-a bucurat de un succes uriaş, mai ales că Storch Heinar şi-a luat în serios rolul de scriitor şi a plecat în turneu prin întreaga Germania pentru a-şi promova autobiografia. În „Mein Krampf", barza mărturiseşte că are alergie la carnea de broaşte, în schimb adoră lichiorul de ou. De asemenea, are o slăbiciune pentru casca militară din oţel.

Sprijinul cetăţenilor

Mascota creată la un pahar de vin a prins şi la cetăţenii din Mecklenburg-Vorpommern care nu privesc cu ochi buni activitatea neo-naziştilor din landul lor. Benjamin Weiss, proprietarul unui hotel din Rostock, s-a alăturat iniţiativei Jusos şi a strâns în jurul lui mai mulţi voluntari, cu ajutorul cărora a lipit peste 300 de afişe în jurul hotelului său.

„Sunt sătul ca oaspeţii mei să fie întâmpinaţi cu slogane precum: turiştii sunt bineveniţi, străinii - nu". Unele postere au şi patru metri înălţime pentru ca simpatizanţii neo-nazişti să nu le poată distruge. Cum era şi normal, Storch Heinar i-a înfuriat pe neo-nazişti. NPD a încercat interzicerea posterelor, pe motiv că este vorba de o campanie cu scopuri comerciale, întrucât există produse cu imaginea berzei care se vând.

Ministerul local de Interne a respins cererea extremiştilor de dreapta, explicându-le că instituţia nu se poate amesteca într-o simplă bătălie electorală. „Extrema-dreaptă e deranjată în mod special de initiaţivele pline de umor, deoarece nu ştie cum să le contracareze", explică Gudrun Heinrich profesor la Universitatea din Rostock. Dacă neo-naziştii nu se tem pentru locurile din Parlament, social-democraţii sunt cotaţi în sondaje cu 34-37% din intenţiile de vot, departe de Uniunea Creştin-Democrată, 24-26%.

Berlinezii, dezamăgiţi de liberali

Alegeri locale vor avea loc şi la Berlin, la 18 septembrie. Partidul Piraţilor vrea să profite de săptămânile rămase pentru a intra în Camera Reprezentanţilor. Potrivit ultimului sondaj, piraţii sunt foarte aproape de atingerea pragului de 5%. Liberalii, în schimb, riscă să nu mai intre în Legislativul local, cu 3,5% din intenţiile de vot.

Partidul Piraţilor, care candidează pentru prima dată la Berlin, are doar 1.000 de membri în capitala germană şi un buget minuscul - 35.000 de euro - în comparaţia cu social-democraţii primarului Klaus Wowereit - 1,7 milioane de euro. Până acum, formaţiunea nu a acces în niciun legislativ de land, dar are câteva locuri în consilii locale. 

"Extrema-dreaptă e deranjată în mod special de iniţiativele pline de umor, deoarece nu ştie cum să le contracareze."
Gudrun Heinrich
profesor

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite