Discuţie realizată de Andrej Matisak pentru Defence Matters
 
Francesco Strazzari, Senior Research Fellow, Norwegian Institute of International Affairs:
 
ISIS este un proiect politic cu rădăcini locale, bazat pe victimizare ideologică, pe mobilizarea transnaţională a luptătorilor şi care are propriul loc în sfera globală a jihadismului. Aşadar, nu este un invadator militar care vine de pe o altă planetă.
Diminuarea capacităţii sale militare convenţionale prin lovituri aeriene nu va distruge rădăcina sa politică, nici potenţialul său terorist de a acţiona ca un grup insurgent.
ISIS poate trăi cu bombe, prin exploatarea - ca un parazit – a cinismului strategic de sumă negativă al diferitelor puteri regionale şi globale care luptă pentru hegemonie prin actori locali intermediari.
 
Dar nu poate rezista în faţa a două lucruri: în faţa obiectivului comun care uneşte multitudinea de adversari locali, regionali şi internaţionali; în faţa societăţilor care se dovedesc rezistente la atacuri teroriste şi care nu cedează sub presiune renunţând la libertăţile fundamentale şi la garanţiile care le protejează, atunci când sunt loviţi.
 
Deşi inspiră groază, ISIS este mai degrabă simptomul unor greşeli decât o cauză în sine. Prima lecţie ar fi că ameninţarea ISIS ar trebui contrabalansată prin mai multă loialitate faţă de principii în politica externă şi prin renunţarea la realpolitik-ul cu standarde duble.
 
Rodger Shanahan, Nonresident Fellow, Lowy Institute for International Policy:
 
În retrospectivă cred că ne vom uita înapoi la 2015 ca fiind apogeul influenţei Statului Islamic. Cheia pentru a distruge popularitatea ideologică a ISIS ţine de capacitatea de a provoca o înfrângere a sa pe câmpul de luptă în Siria şi Irak. La începutul lui 2016, ISIS se află sub o imensă presiune militară în ambele teatre. A pierdut teren, iar presiunea este în creştere. Ramadi este cel mai recent centru major unde ISIS ar putea să piardă controlul şi unde în ultimele luni i-au fost eliminaţi mai mulţi comandanţi importanţi. Sursele sale de finanţare sunt sub asalt şi pe fondul campaniei aeriene a devenit tot mai greu să-şi mişte resursele pe câmpul de luptă.
 
Ameninţarea principală de securitate pentru 2016 este reprezentată de foştii luptători care vor să atace ţinte occidentale soft. Ei sunt foarte greu de oprit fiind nevoie de o formulă de cooperare bine structurată a agenţiilor de securitate din întreaga lume pentru a-i opri.
 
James M. Dorsey, Senior Fellow, S. Rajaratnam School of International Studies, Nanyang Technological University:
 
Lecţia este aceea că soluţiile pur militare şi de law enforcement (aplicare a legii - n.r.) au efecte pe termen scurt şi, în ultimă instanţă, sfârşesc prin agravarea problemei.
 
Soluţiile militare şi de law enforcement vor funcţiona eficient doar dacă sunt parte dintr-o formulă mai largă economică, politică şi socială capabilă să raspundă cauzelor primare luând în calcul faptul că Statul Islamic targetează segmente diferite de public.
 
Aceste politici trebuie să contracareze punctual atracţia pe care o exercită asupra fiecărui segment de public în loc să puncteze spre categorii vagi, imprecise chiar inexacte precum Islam, radicalizare sau social media drept cauze primare.