UE vrea limitatoare de viteză care să nu permită maşinilor să depăşească 112 km/oră. Transportator român: „Aş vrea să văd o Dacie dotată cu aşa ceva!”

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Limitatoarele ar urma să frâneze automat în cazul în care şoferul depăşeşte limita legală de viteză
Limitatoarele ar urma să frâneze automat în cazul în care şoferul depăşeşte limita legală de viteză

O iniţiativă de directivă europeană prevede dotarea din fabrică a fiecărui autoturism cu un sistem video care nu doar să facă imposibilă circularea cu peste 112 km/oră, dar care să adapteze automat viteza de deplasare în funcţie de limitările afişate pe fiecare porţiune de drum. Posesorii de autoturisme vechi, fără acest dispozitiv, ar putea fi obligaţi să monteze sistemul în service.

Noile propuneri luate în calcul de Bruxelles preved dotarea autoturismelor cu aparatură video care poate identifica şi procesa semnele rutiere prin care este anunţată limita legală de viteză. Şoferii ar putea fi mai întâi avertizaţi asupra faptului că depăşesc limita legală şi, dacă nu se conformează, sistemul ar adapta automat viteza maşinii în funcţie de indicatoarele din fiecare zonă, apăsând pedala de frână în cazul în care limita este depăşită.

O alternativă la astfel de camere video, deja contestate de societatea civilă din cauza posibilei intruziuni în viaţa privată, există deja şi funcţionează pe baza sateliţilor. Practic, aceştia ar transmite în timp real informaţii privind limitele de viteză din zonele în care rulează maşinile, fiind dublat de accelaşi sistem automat care să le pună în aplicare. Aceste tehnologii sunt numite ISA - adaptare inteligentă a vitezei, iar câteva modele de automobile sunt dotate deja de producători cu astfel de sisteme. 

Măsurile au fost anunţate de Direcţia Generală pentru Mobilitate şi Transporturi a UE ca parte a eforturilor de a reduce numărul victimelor înregistrate în accidente rutiere. Anual, în UE se înregistrează peste 1,5 milioane de victime în astfel de accidente, în urma cărora aproximativ 30.000 de persoane îşi pierd vieţile, iar alte 150.000 rămân cu dizabilităţi fizice permanente. 

„În prezent au loc dezbateri care se concentrează pe tehnologia pentru limitarea vitezei folosită deja la autobuze şi vehicule pentru transportul mărfurilor. Pe baza acestor rezultate, Comisia va publica în toamnă un document elaborat de experţii săi tehnici, care vor aborda fără îndoială sistemele ISA”, a declarat un purtător de cuvânt al Comisiei Europene. 

Propunerile nu sunt primite însă cu entuziasm. Miniştrii Transporturilor din UE ar fi fost deja consultaţi neoficial cu privire la iniţiativă, iar Marea Britanie a anunţat că se opune categoric. „A fi forţat să ai în maşină controale automate înseamnă o monitorizare de tip Big Brother de către birocraţii UE”, a declarat o sursă apropiată ministrului britanic al Transporturilor. 

Asociaţia Automobiliştilor din Marea Britanie este una dintre cele mai puternice voci împotriva propunerii şi susţine că aceasta este chiar periculoasă. „Ar putea răpi oamenilor posibilitatea de a ieşi dintr-o situaţie periculoasă prin accelerare, cum ar fi atunci când apasă pedala de viteză pentru a evita o coliziune frontală”, transmite Asociaţia. 

 Comisia se apără: „Face parte din îndatoririle Comisiei - pentru că aceasta a primit mandat să facă asta din partea mai multor state membre, inlcusiv Marea Britanie, să caute, să promoveze cercetărea în acest domeniu şi să-i consulte pe cei implicaţi asupra noilor tehnologii pentru siguranţa rutieră care, până la urmă, ar putea salva vieţi”, a declarat un purtător de cuvânt al Executivului UE. 

Hagiu: „Cel mai bun limitator de viteză este şoferul”

 Pentru a reduce riscurile de accident pe şosele ar trebui ca drumurile naţionale din Europa să nu treacă prin localităţi. Cea mai bună măsură de limitare a vitezei este conduita la volan, iar personajul de la volan este cel mai bun limitator de viteză. Astfel de sisteme sunt făcute să mai aducă nişte bani în buzunarele celor care controlează Europa şi veţi vedea că vor apărea hackeri gata să spargă acele reţele. Chiar aş vrea să văd cum arată o Dacie dotată cu aşa ceva”, a declarat pentru „Adevărul” Augustin Hagiu, consultant în domeniul transporturilor rutiere şi fost lider patronal. 

El a mai spus că „aşa cum au apărut sistemele antiradar, vor apărea şi dispozitive prin care şoferii vor eluda limitatoarele de viteză” preconizate în proiectul de directivă europeană. „Dacă avem de gând să limităm viteza la 112 km/h, atunci hai să nu mai proiectăm autostrăzi pentru 130 km/h”, a mai spus consultantul.

Poliţia română salută iniţiativa

Iniţiativa despre care vorbiţi, în momentul în care ea va fi aplicată, va aduce  mari beneficii  în planul siguranţei rutiere. Şi la nivel european viteza rămâne principala cauză a accidentelor rutiere, iar aceste limitatoare de viteză montate pe autoturisme vor avea scopul de a limita şi reducere viteza. Bine, vor fi şi şoferi nemulţumiţi care nu vor fi de acord să aibă limită de viteză pe maşina lor de nu ştiu câţi cai putere... Dar, cu siguranţă, va mai trece  până când această iniţiativă va avea  aplicabilitate şi în ţara noastră,  pentru că trebuie să se ia în discuţie mai mulţi factori“, au declarat surse din cadrul Direcţiei Rutiere. 

Surse din cadrul Registrului Auto Român (RAR) susţin că, în ţara noastră maşinile de transport marfă şi cele de transport persoane sunt dotate cu limitatoare de viteză încă din 2006. 

„În ţara noastră, din 1 octombrie 2006, toate vehiculele de transport marfă cu masa maximă autorizată de peste 3,5 tone şi cele de transport persoane cu mai mult de 9 locuri sunt dotate cu tahografe şi limitatoare de viteză“, au precizat sursele citate. 

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite