
După episodul straniu consumat în Parlament când şedinţa de investire a guvernului Grosu nu a putut avea loc din cauza lipsei cvorumului, preşedinta Maia Sandu a urmat întocmai paşii prevăzuţi de Constituţie.
A chemat partidele politice la
consultări - fără a ţine cont de opiniile exprimate, din moment ce avea doar
obligaţia constituţională de a organiza aceste consultări - şi ulterior a cerut
Curţii Constituţionale să se pronunţe dacă sunt întrunite condiţiile pentru
dizolvarea Parlamentului.
Nu putem decât specula pe
marginea verdictului final al Curţii dar un fapt este cert: de la începutul
acestei crize constituţionale Curtea a demonstrat că este un actor responsabil,
neinfluenţat politic, iar actorii politici i-au respectat deciziile. Chiar şi
doamna Maia Sandu a acceptat într-un final să se supună obligaţiei de a avea
consultări cu partidele reprezentate în Parlament înainte de a înainta un nou candidat
pentru poziţia de prim - ministru, după ce i s-a atras atenţia că ignorarea
Curţii este un atac la adresa statului de drept. Faptul că deciziile CCM sunt
respectate va impulsiona Curtea să ofere o decizie echilibrată şi bine
întemeiată pe prevederile constituţionale.
Există mai multe argumente
care justifică un răspuns pozitiv la întrebarea dacă se va aproba dizolvarea
Parlamentului. Lipsa cvorumului pentru investirea guvernului Grosu nu poate fi
imputată desigur actorului politic care a propus acest candidat. Întrebarea
majoră la care CCM va trebui să răspundă (dacă o va formula ca atare, ceea ce ar
fi de sperat) este dacă, de la începutul crizei, odată cu demisia guvernului
Chicu, actorii politici implicaţi au acţionat cu bună credinţă. Răspunsul nu
este deloc simplu. Doamna Maia Sandu a propus un prim candidat jocandi causa, cu scopul declarat de a
nu obţine investitura. A doua oară a fost mai bine sfătuită şi a lăsat să
existe o oarecare ambiguitate asupra dorinţei de a avea sau nu un vot favorabil
în Parlament pentru guvernul Grosu. De cealaltă parte, PSRM a oscilat şi încă
mai oscilează dacă doreşte sau nu alegeri anticipate. Prima dată, la investirea
guvernului Gavriliţă, PSRM a acţionat aşa cum a anunţat. A doua oară, la
investirea guvernului Grosu, absenţa parlamentarilor PSRM poate fi interpretată
în diferite modalităţi dar un fapt este cert: nu a existat bună credinţă în
folosirea mecanismelor constituţionale. Existenţa unei majorităţi parlamentare
capabile să sprijine un alt candidat, domnul Golovatiuc, a fost întotdeauna
problematică: forţele politice din Parlament în afară de PAS nu au reuşit să
aibă un punct de vedere comun. Drept urmare, aprecierea existenţei sau absenţei
bunei credinţe a tuturor actorilor politici cu putere de decizie implicaţi, pe
toată durata care a debutat cu demisia guvernului Chicu, va trebui să stea la
baza analizei CCM. Orice altă modalitate de a construi argumentaţia în această
speţă ar fi viciată. Actorii politici au încercat până acum să interpreteze
mecanismele constituţionale într-un alt sens decât cel pentru care acestea au
fost proiectate. Indiferent de verdictul Curţii, alegerile anticipate nu ar
trebui să reprezinte decât o opţiune cu totul excepţională, atunci când nu
poate fi asigurată o majoritate parlamentară pentru niciuna dintre posibilele
opţiuni la îndemâna şefului statului, iar toţi actorii politici acţionează cu
bună credinţă.
Dacă CCM va agrea ideea
alegerilor anticipate, se va crea un precedent: un partid politic minoritar în
Parlament ar reuşi dizolvarea Parlamentului. Pe baza acestui precedent, se pot
crea premisele unei instabilităţi foarte uşor de instaurat şi perpetuat: şeful
statului va putea oricând să dizolve Parlamentul atunci când un guvern în
funcţie demsionează, iar respectivul şef de stat doreşte schimbarea majorităţii
din Parlament. CCM ar trebui să cântărească din acest motiv cu mare atenţie
toate posibilele consecinţe ale deciziei sale.
Presupunând că se va da undă
verde alegerilor anticipate şi că acest mecanism va fi declanşat, alegerile nu
se pot organiza mai devreme de luna august. Sondajele de opinie arată bine
pentru PAS şi nu denotă o scădere semnificativă a PSRM. Până la aceste
eventuale alegeri, opţiunile se pot schimba. În decurs de câteva luni, situaţia
pandemiei din Republica Moldova nu se va îmbunătăţi, ci dimpotrivă, există toate
premisele unei înrăutăţiri. În toată această perioadă de timp, efectul pozitiv
al declanşării alegerilor anticipate asupra PAS nu va mai fi atât de vizibil.
Este foarte posibil ca rezultatul alegerilor anticipate să fie acelaşi cu al
alegerilor din care a rezultat acest Parlament. Alegerile anticipate nu vor
avea decât eventual rolul de a asigura mai multe voturi pentru PAS şi PSRM, în
detrimentul PDM, PDA sau Partidului Şor. Cum va arăta în acest caz o viitoare
alianţă de guvernare? O întrebare deschisă la care niciun partid nu are în
prezent un răspuns dar întotdeauna un partid situat pe locul unu sau doi în
preferinţele electoratului ar trebui să mizeze pe potenţiali parteneri de
guvernare cu mai puţine voturi dar cu un potenţial de coaliţie ridicat.
Viitorul Republicii Moldova
arată foarte incert. Perspectiva prelungirii unui guvern interimar, fără multe
prerogative, este singura certitudine din prezent. Ce va decide Curtea
Constituţională este greu de anticipat dar soluţia care va fi adoptată nu va
putea oferi decât, eventual, o foaie de parcurs de ieşire din instabilitatea
politică.