Tragedia de la Santiago ar putea costa industria feroviară spaniolă zeci de miliarde de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Spania are cea mai extinsă reţea feroviară pentru trenuri de mare viteză din lume, după China. Din 1992 şi până de curând, pe liniile de mare viteză nu s-a înregistrat niciun accident mortal. Pe asta se bazau companiile spaniole când îşi adjudecau contracte feroviare în toată lumea. Acum, însă, după tragedia de la Santiago de Compostela, soldată cu 79 de morţi, spaniolii se luptă să nu piardă contracte de zeci de miliarde de euro.

Companiile private şi guvernanţii s-au mobilizat în ultimele zile să convingă autorităţile din Brazilia, Rusia, Statele Unite şi Kazahstan că produsele industriei feroviare spaniole continuă să fie sigure, în ciuda accidentului de săptămâna trecută.

Preşedintele Adif, compania care gestionează infrastructura feroviară, a explicat încă de vineri, la o zi de la producerea accidentului, că accidentul nu s-a produs „tehnic vorbind” pe o linie de mare viteză, ci pe una convenţională. Pe de altă parte, preşedintele Renfe, Julio Gomez Pomar, a ţinut să precizeze că linia nu era de mare viteză, accidentul nu s-a produs „cu un tren de mare viteză”, aşadar „nu e un accident al AVE(sistemul feroviar de mare viteză din Spania”. Într-adevăr, trenul care a deraiat nu era un AVE, ci un Talgo 250 Dual, un model hibrid care permite circulaţia pe linii de diferite lărgimi.

Surse din cadrul ministerului spaniol al Lucrărilor Publice şi al Transporturilor au dezvăluit luni pentru televiziunea publică TVE că se urmăreşte ca Uniunea Naţională Feroviară - autoritatea supremă în domeniu - să declare incidentul de la Santiago „un accident produs pe o linie convenţională îmbunătăţită”. Acest lucru ar ajuta companiile spaniole să avanseze cu licitaţia pentru linia de mare viteză din Brazilia, scrie TVE în ediţia online.

Faptul că a avut loc un accident în ultimii cinci ani poate depuncta ofertanţii sau poate duce chiar la excluderea lor din procesul de adjudecare a acestor proiecte de zeci de miliarde de euro.

Riscă să piardă 13 milioarde de euro dintr-un foc

Firmele spaniole feroviare participă într-un proiect de amploare din Brazilia, unde o linie de mare viteză va uni Rio de Janeiro de Sao Paulo şi Campinhas. Calea ferată va avea o lungime de 511 kilometri şi va face legătura între 40 de milioane de persoane.

Proiectul licitat depăşeşte 13 miliarde de euro, iar pentru câştigarea lui este nevoie ca ofertanţii să dovedească că pe produsele administrate nu s-a produs niciun accident mortal în ultimii cinci ani. Momentul adevărului vine la jumătatea lui august, când consorţiul spaniol, formate din firme precum Renfe, Adif, Bombardier, Thales şi Talgo, va prezenta Agenţiei Naţionale pentru Transport Terestru din Brazilia un document care să ateste că nu s-a produs „niciun accident mortal” în ultimii cinci ani.

O mină de aur şi pe timp de criză

Indiferent de cine a fost la guvernare, în ultimii 20 de ani s-a investit foarte mult în liniile de mare viteză din Spania. Din 1992, când s-a deschis prima rută - Madrid-Sevilla -, industria feroviară a raportat anual profituri în valoare de cinci miliarde de euro. Chiar şi în plină criză, industria feroviară s-a clasat pe locul doi în topul exporturilor din Spania.

Multe ţări au renunţat, pe timp de criză, la proiecte ambiţioase de linii de mare viteză din cauza rentabilităţii. Franţa a ales liniile convenţionale, iar Portugalia a renunţat la un proiect care urma să unească sistemul său feroviar de cel spaniol.

Brandul AVE a devenit unul internaţional, iar în timp companiile spaniole şi-au exportat „know-how”-ul şi tehnologia peste mări şi ţări. În Arabia Saudită, un consorţiu iberic a câştigat 6,7 miliarde de euro după ce a realizat un proiect feroviar care lega Medina de Mecca.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite