Tragedia aeriană de la Smolensk: Noul raport publicat de Polonia menţionează două explozii la bord înainte de prăbuşirea avionului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Jaroslaw Kaczynski, la un eveniment de comemorare a tragediei aeriene de la Smolensk FOTO EPA-EFE
Jaroslaw Kaczynski, la un eveniment de comemorare a tragediei aeriene de la Smolensk FOTO EPA-EFE

Tragedia aeriană de la Smolensk, un oraş din vestul Rusiei, în care şi-a pierdut viaţa preşedintele polonez Lech Kaczynski s-a produs în urma a două explozii la bordul avionului, arată un raport publicat marţi de Varşovia.

„Adevărata cauză a catastrofei de la Smolensk au fost două explozii în faza finală a zborului”, se menţionează în acest raport întocmit de o comisie de anchetă din Polonia şi care a fost publicat la două zile după ce liderul Partidului Lege şi Justiţie (PiS, Jaroslaw Kaczynski, fratele geamăn al preşedintelui defunct, a vorbit despre furnizarea unor probe cu privire la un atentat rus.

Jaroslaw Kaczynski susţine de ani de zile teza unei explozii în tragedia aeriană aeriană de la Smolensk, care a avut loc pe 10 aprilie 2010.

Avionul, un Tupolev Tu-154M, s-a prăbuşit la 1,5 kilometri de pista de aterizare. În total, 96 de persoane au murit: preşedintele Lech Kaczynski, soţia sa, oficialităţi politice, responsabili militari, reprezentanţi proeminenţei ai societăţii civile din Polonia şi opt membri ai echipajului. Este vorba de o delegaţie poloneză care se deplasa la Smolensk pentru a participa la evenimentele de comemorare a 70 de ani de la Masacrul de la Katyn.

Comisia precedentă, înfiinţată de fostul guvern liberal al lui Donald Tusk, a exclus pista unei explozii, stabilind drept cauze ale prăbuşirii condiţiile meteorologice nefavorabile, precum şi erorilor piloţilor polonezi şi ale controlorilor de trafic aerian.

Noul raport, care se întinde pe 300 de pagini, dă de înţeles că este posibil ca dispozitive explozive să fi fost introduse la bord în timpul reviziei făcute aparatului de zbor în Rusia, cu puţin timp înainte de zborul către Smolensk.

Revizia, precizează noua comisie, a avut loc la uzinele Aviakor din Samara „deţinute pe atunci de oligarhul rus Oleg Deripaska, un amic al premierului de la acea vreme Vladimir Putin”.

Autorii raportului evocă „posibilităţi” de plasare a unor explozibili şi de provocare a unei deflagraţii „la momentul şi locul dorit printr-un mesaj radio codificat”.

Ei afirmă că urme de explozibili au fost găsite pe fragmente de avion. De asemenea, citează înregistrarea ultimelor secunde ale zborului, în care se aude un zgomot puternic urmat apoi de exclamaţii ale echipajului. Acest zgomot este interpretat ca fiind prima explozie. Şi autorii primei anchete au remarcat acest zgomot, dar l-au pus pe seama ciocnirii aparatului de un copac.

Noul raport îi acuză pe controlorii de trafic aerian că au transmis „cu bună ştiinţă” informaţii false piloţilor polonezi.

Încercând să identifice eventuali comanditari ai operaţiunii, autorii raportului evocă o „ingerinţă ilegală” împotriva preşedintelui Lech Kaczynski din cauza politicii sale opuse intereselor Moscovei.

Totuşi, ei nu se referă la un „atentat”, aşa cum a declarat duminică Jaroslaw Kaczynski, la împlinirea a 12 ani de la tragedie.

Rusia refuză în continuare să returneze epava avionului, cerută de ani de zile de Polonia, sub pretextul că trebuie mai întâi să-şi finalizeze propria anchetă. Totuşi, rezultatele finale oficiale ale anchetei efectuate în Rusia au fost făcute publice încă în 2011, transmite AFP.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite