#DemocraCE project este o platformă care reuneşte persoane şi entităţi ce beneficiază de influenţă în comunităţile lor, astfel încât să-şi poată împărtăşi şi promova cunoştinţele pe cuprinsul Europei Centrale şi de Est. Scopul acestui proiect este de a oferi articole de presă, video şi analize care să combată fake news-urile, cele mai frecvente de factură rusească. Contributorii acestei platforme sunt: Edit Zgut (expert politic, Ungaria), Marcin Zaborowski (Senior Associat al Visegrad Insight, Polonia), Aro Velmet (editorialist al publicaţiei Vikerkaar, profestor de istorie în cadrul Southern California University, Estonia), Jan Klesla (coautor al National Artificial Intelligence Strategy, Republica Cehă), Aliaksei Kazharski (cercetător al Institute of European Studies and International Relations of the Comenius University, Bratislava, Slovacia), Zuzana Kepplová (jurnalistă,Slovacia), Ruslanas Iržikevičius (fondatorul şi editorialistul Lithuania Tribune, Lituania), Spasimir Domaradzki (expert ştiinţe politice, Lazarski University, Varşovia, Polonia), Juraj Čorba (responsabil cu Programmes and Strategic Partnerships, Central European Foundation, Bratislava, Slovacia), Bence Bámer (editorialist independent, Ungaria). Echipa editorială este compusă din: Wojciech Przybylski (redactor-şef al Visegrad Insight, preşedinte al comitetului de conducre al Res Publica Foundation), Quincy Cloet (Deputy Managing Editor al Visegrad Insight, Belgia), Gabriela Rogowska (editorialist al Res Publica şi Visegrad Insight, Polonia). Sponsorul acestui proiect este National Endowment for Democracy/NED (1983), din Wasington DC, preşedinte Carl Gershman.

Visegrad Insight este principala platformă de dezbatere şi analiză din Europa Centrală, care trasează viitoarele direcţii pentru Europa şi partenerii transatlantici şi a fost înfiinţată în 2012, de către Res Publica Foundation (think tank independent din Varşovia) cu publicaţia emblematică de limbă poloneză Res Publica Nowa şi New Europe 100 – o reţea a viitorilor lideri.

În Europa Centrală şi de Est, media proguvernamentale sunt adesea principala sursă de dezinformare, întrucât, în loc să responsabilizeze guvernul, acestea reprezintă un instrument de influenţare a publicului, de lansare a unor atacuri asupra adversarilor politici şi de propagare a ştirilor false - media ungare sunt un exemplu în acest sens.  

În ediţia din 2019 a Global Inventory of Organised Social Media Manipulation (Inventarul Global al manipulării organizate din social media), realizat sub egida a Oxford Internet Institute subliniază că ”media ungare constituie un spaţiu al manipulării coordonat de stat”, în acest scop, atât oamenii, cât şi roboţii sunt folosiţi pentru a ataca opoziţia internă, pentru a distrage publicul larg de la problemele legate de guvern şi pentru a exploata divizările de la nivelul societăţii. Aşadar, după ce a construit un regim autoritar competitiv, Guvernul Orbán abuzează de puterea sa la toate nivelurile pentru a-şi submina adversarii.

În timpul recentelor alegeri locale din octombrie 2019, exponentul media proguvernamentale Magyar Nemzet (03.10.2019) a diseminat o ”teorie a conspiraţiei” potrivit căreia Karácsony Gergely, candidatul Opoziţiei unite din Ungaria la funcţia de primar general al Budapestei, a făcut o înţelegere cu Frans Timmermans, prim-vicepreşedintele Comisiei Europene, privind soluţionarea problemei musulmanilor migranţi din Budapesta şi din alte oraşe, publicaţia afirmând că aceasta este condiţia principală pentru primirea fondurilor UE pe viitor. În context, Magyar Nemzet îl citează pe europarlamentarul Fidesz, Deutsch Tamás, care a declarat că: ”Karácsony Gergely era total nepotrivit pentru funcţia de primar al Budapestei, deoarece, cu 10 zile înainte de alegeri, el a făcut lobby la Bruxelles pentru a lua fondurile UE pentru dezvoltare de la poporul ungar, de la municipalităţile ungare şi de la locuitorii Budapestei, aspecte ce ar fi trebuit să fie decise în Ungaria, cu implicarea organizaţiilor profesionale şi sociale, nu la Bruxelles, în baza unor considerente pro-migranţi”. Potrivit oficialului ungar, banii destinaţi Ungariei vor fi pierduţi şi numai municipalităţile care susţin migraţia ar putea beneficia de fondurile UE.

Guvernul Orbán a avut la dispoziţie circa un deceniu pentru a-şi consolida imperiul, în prezent, peste 500 de entităţi media controlate de guvern se asigură că discursul politic al Fidesz este dominat de retorica anti-Occident, anti-migraţie, bazată pe fake news-uri şi teoria consiraţiei, încadrând Opoziţia şi ONG-urile independente la categoria inamici ai statului.

Manipularea ştirilor din mediul Internet

Aservirea sferei media este doar o parte a monedei. Războiul dezinformărilor ruseşti şi  chinezeşti reprezintă un alt pericol, la care guvernele din grupul Vişegrad IV au reacţionat diferit. De pildă, Guvernul Orbán nu a încercat să contracareze dezinformarea venită din străinătate.

Conform studiului intitulat Computational Propaganda Research Project, publicat de Universitatea Oxford, manipularea ştirilor pe Internet a fost dominată de Federaţia Rusă până în 2014, dar apoi a fost preluată de către imperiul ştirilor false din Ungaria, în colaborare cu media oficiale proguvernamentale. Acest ecosistem (întruchipat în principal din operatori umani individuali) este independent de Kremlin, din punct de vedere tehnic, răspândind în mod voluntar narativul rusesc cu privire la atitudinea anti-UE şi anti-Occident, exploatând panica morală generalizată în ceea ce priveşte migranţii şi demonizându-l pe Soros.

În context, potrivit 2019 Reuters Digital News Report, care prezintă informaţii recente privind consumul de ştiri digitale în baza unui sondaj realizat de YouGov în rândul a peste 75.000 de consumatori de ştiri online, din 38 de ţări, în Ungaria, proporţia consumatorilor de ştiri, în funcţie de mediul de provenienţă a ştirilor, se prezintă după cum urmează: 65% - se informează prin canale de televiziune şi 85% - din mediul online, respectiv 63% - prin intermediul computerelor şi 59% - prin intermediul telefoanelor mobile. Raportul specifică faptul că climatul politic a afectat în mod negativ încrederea în ştiri, care, în prezent, este foarte scăzută (28%), prin urmare, posturile de ştiri online şi reţelele de socializare sunt utilizate pe scară largă pentru a accesa ştiri, respectiv circa 62% dintre ungurii chestionaţi au declarat că accesează ştiri prin intermediul platformei Facebook.

Propagandă şi dezinformare prin intermediul platformei Facebook

Biroul unui „colaborator virtual” („virtuális munkatárs”/VM). Sursa: 4cdn.hu.

Premierul Orbán a devenit vizibil pe platforma Facebook în februarie 2010, respectiv echipa sa cu competenţe pe linie de comunicare a decis că Orbán trebuie să adune adepţi, iar în decursul unui an a strâns circa 60.000 de fani.

Sub acest aspect, există o diferenţă între Orbán Viktor şi Vladimir Putin, primul nefiind atât de generos în ceea ce priveşte propagandiştii pe Internet ai Fidesz, acoliţii săi făcându-şi treaba, aparent, gratuit, inspiraţi de liderul lor şi de un sentiment patriotic, precum agenţii de poliţie secretă din perioada Rákosi şi Kádár, care şi-au oferit serviciile Ministerului de Interne din patriotism.

Surse din interiorul Fidesz au dezvăluit că armata de pe Internet a acestui partid este foarte bine organizată şi disciplinată. Cei implicaţi sunt numiţi ”virtuális munkatárs”/VM/colaboratori virtuali şi trebuie să încarce cu promptitudine paginile de Facebook, deoarece răspund pentru orice material trimis de la centru.

Fiecare parlamentar Fidesz are un VM care menţine pagina sa Facebook şi o alimentează cu materiale de propagandă.

Kubatov Gábor, fost parlamentar Fidesz, vicepreşedinte şi director al partidului FIDESZ (2006-prezent), preşedinte al clubului ungar de fotbal ”Ferencvárosi Torna Club”/”Fradi”, este responsabil cu acest program de ”colaboratori virtuali”, care a fost lansat în mai 2017. Fiecare VM este instruit timp de o zi cu privire la modul în care funcţionează Facebook, precum şi despre sistemul pe care Kubatov şi reţeaua acoliţilor Fidesz l-au conceput pentru partajarea materialelor care vin de la Budapesta.

În afară de parlamentari, reţeaua Fidesz include organizaţii locale de partid ale Fidesz şi anumite grupuri cu prezenţă online care încearcă să treacă drept organizaţii civice locale, existente în toată Ungaria, cele mai active fiind în: Szeged, Csepel, Komárom şi Pécs. De asemenea, pe Facebook mai activează şi grupul numit ELÉG (Destul), care reprezintă mina de aur a propagandei proguvernamentale, format din studenţi - Hallgatói Önkormányzat/HÖK, din rândul cărora sunt aleşi viitorii lideri ai organizaţiei de tineret a Fidesz.

Uniformitatea paginilor Facebook ale adepţilor Fidesz este izbitoare: postări zilnice, mesaje antrenante, declaraţiile lui Orbán cu imagini însoţitoare, aproape niciun comentariu, etc, în schimb, paginile de Facebook ale candidaţilor Opoziţiei ungare au nenumărate comentarii critice.

În ansamblu, conturile Facebook ale parlamentarilor Fidesz arată mai ales uzura anilor de guvernare decât o guvernare de succes.

Modus operandi

Kubatov Gábor a vizitalat centrul IT din Szeged (în mai 2019). Sursa. 24.hu.

 

Media ungare au prezentat două înregistrări video (din 2010 şi 2013), în care Kubatov Gábor vorbeşte despre crearea şi gestionarea unei liste care conţine date despre preferinţele partidului Fidesz, presupunându-se că Fidesz foloseşte această listă pentru a activa alegătorii în perioadele electorale. Într-o înregistrare postată pe Youtube, Kubatov Gábor a recunoscut că Fidesz cunoaşte deja numele, vârsta, numărul de telefon, adresa de mail şi nivelul sprijinului oferit de alegătorii din bazele de date electorale, încă din 2009.

De asemenea, conform unui material diseminat de 24.hu (16.09.2019), Kubatov Gábor a vizitat centrul IT din Szeged (în mai 2019), unde, de obicei, activiştii de partid încurajează alegătorii, din evidenţele digitale, să voteze în timpul alegerilor.

Centrul IT de la Szeged. Sursa: FB.

 

Referitor la acest aspect, 444.hu titra ”Amerikában regisztrált címről működik az online "Kubatov-lista"/ Lista online a lui Kubatov operează de la o adresă înregistrată în America” (16.09.2019), argumentând cu un videoclip postat pe Facebook (06.04.2018) de preşedintele Fidesz din Szeged, Csaba Bartók, în care acesta din urmă şi Georg Spöttle (utilizator media al Fidesz, cu dublă cetăţenie germano-ungară) stau în spatele computerelor şi apelează alegătorii prin telefon, încurajându-i să susţină Fidesz pe toată durata campaniei. O parte din adresa site-ului, prin care Csaba Bartók şi Georg Spöttle dialogau cu electoratul Fidesz din Ungaria, a fost lăsată vizibilă, din greşeală, aceasta fiind fdszkt.com.

În articolul 444.hu (16.09.2019) se susţine că site-ul fdszkt.com funcţionează ”pe servere din SUA” şi nu este exclus ca baza de date a susţinătorilor şi alegătorilor Fidesz din Ungaria să fie stocată pe servere străine.

Conform datelor publice existente pe Threat Intelligence Platform (platformă ce oferă servicii de detectare a ameninţărilor cibernetice), site-ul fdszkt.com, pe care se află ”lista lui Kubatov”, a fost înregistrat în data de 19.01.2017, prin intermediul Namecheap Inc (companie din Phoenix, Arizona, furnizoare de adrese web), proprietarul domeniului fiind compania WhoisGuard Inc., cu sediul offshore: Panama, P.O. Box 0823-03411 şi care oferă servicii de înregistrări domenii, de confidenţialitate şi protecţie a datelor.

 

Fake news vizând UE pe pagina de Facebook a Guvernului ungar care au generat reacţii ale unor oficiali europeni

În 2018, pe pagina de Facebook a Guvernului ungar a fost postat un videoclip, sub forma unui atac la persoană, în limba engleză, la adresa lui Guy Verhofstadt, negociatorul-şef al Brexitului din partea Parlamentului European, în care au fost utilizate declaraţii şi imagini din 2014. În ciuda reclamaţiilor oficiale, Facebook nu a eliminat videoclipul. The Guardian a sugerat, cu această ocazie, că alegerea limbii engleze (cu accent american) indica faptul că acest videoclip nu viza cititorii unguri.

În decembrie 2018, întrucât liderii tuturor statelor membre ale UE au convenit să crească bugetul serviciului online al UE de monitorizare a dezinformării, European External Action Service/EEAS, de la 1,9 milioane euro, în 2018, la 5 milioane euro în 2019, Jean-Claude Junker l-a catalogat pe Orbán drept ”originea ştirilor false” din Ungaria. În mai 2019, Orbán a fost criticat pentru răspândirea unor ştiri false prin Facebook, respectiv Guvernul ungar a postat afişe de campanie pe Facebook, care îl reprezentau pe Jean-Claude Junker, preşedintele Comisiei Europene, cu George Soros şi Karácsony Gergely, sub titlul ”Şi tu ai dreptul să ştii ce pregăteşte Bruxelles-ul”, posterul vizând în special schema Comisiei Europene de redistribuire a solicitanţilor de azil, pe care au criticat-o guvernele Ungariei, Poloniei şi Republicii Cehe ca fiind o ”ameninţare la adresa culturii creştine”.

Exportul tacticii fake news şi pericolele sale în regiune

Liderii politici ai Visegrad-ului, Jaroslaw Kaczynski (Polonia) şi Viktor Orban (Ungaria). Sursa: ft.com.

Această strategie alarmantă este atât de simplă şi atractivă pentru adepţii lui Orbán, încât încercări de acest gen au fost observate deja de mai multe ori în Polonia. Premierul polonez, Mateusz Morawiecki, după un rezultat nesatisfăcător la alegerile locale din noiembrie 2018, a anunţat schimbări pe piaţa mass media, care ar denatura simţul suveranităţii informaţionale.

Experţii în domeniu au remarcat că pluralismul din media poloneze se află într-o situaţie mai bună decât în Ungaria, deşi preluările media din această ţară sunt însoţite de mesaje ideologice formulate de instrumentele de informare ale Moscovei.

Această situaţie a devenit alarmantă la nivelul NATO, iar interesele de securitate ale SUA definesc aceste demersuri drept aspiraţii revizioniste ale Rusiei.

Ca şi societăţi ale Europei Centrale şi de Est, suntem în prima linie a luptei pentru suveranitatea informaţională – un pilon al statului democratic – iar acesta nu este un război doar al cuvintelor, ci al cuvintelor şi al faptelor, care ar putea neutraliza regimurile care îşi menţin existenţa prin minciuni, concluzionează experţii.

Deşi aservirea entităţilor media este un fenomen global, situaţia din această parte a Europei ridică un semn de avertizare pentru Occident, deoarece un nivel scăzut de încredere în instituţiile democratice şi în mass media face ca societăţile să fie mai vulnerabile la manipulare. În timp ce media independente se luptă să expună perturbatoarea propagandă pro-rusă şi anti-occidentală, este destul de dificil să li se ofere soluţii moderne unor astfel de probleme post-moderne.

În Europa Centrală şi de Est există o strategie sistemică, pe care autocraţii se bazează şi care acţionează pe trei direcţii: subminarea instituţiilor democratice, marginalizarea jucătorilor cheie, folosind resursele statului împotriva lor şi, în final, rescrierea regulilor pentru a crea terenul unei confruntări politice inegale.

Recentele evoluţii din Ungaria şi din alte ţări dovedesc că este necesară o abordare holistică a problemei din partea UE. Părerea specialiştilor în domeniu este că următoarea Comisiei Europeană ar trebui să abordeze această problemă sistemic şi eficient prin crearea unui cadru etic şi legal de contracarare a acestei activităţi anti-democratice.

*Articol de C. Ioana, expert LARICS pe problematica maghiară şi masterandă în cadrul programului de Studii de Securitate al Universităţii din Bucureşti.