Şi, deşi aceste măsuri necesită doar o soluţie extrem de ieftină şi cel mai puţin eficientă – reparaţia softului, problema nu va fi finalizată în următorii doi ani, arată analizele noilor date ale UE. Reţeaua Transport & Mediu (T&E), care a analizat datele, a anunţat că Comisia Europeană şi guvernele UE trebuie să accelereze actualizările de software pe întreaga Piaţă Unică, dar şi să le combine cu echipamentele hardware mai eficiente, acolo unde este fezabil din punct de vedere tehnic.

„Ritmul de melc în a curăţa automobilele diesel din Europa este inacceptabil. Industria a avut patru ani de la scandalul diesel, dar nu şi-a îndeplinit angajamentele de a repara automobilele manipulate. Este timpul ca guvernele să facă rechemări obligatorii în întreaga UE. Acest lucru nu necesită noi legi, ci doar voinţă politică“, spune Florent Grelier, inginer de vehicule curate la T&E.

Situaţia este şi mai gravă pentru consumatori şi pentru sănătatea publică din Europa Centrală şi de Est, unde doar 55% din automobilele grupului Volkswagen au fost retrase, comparativ cu 83% în Europa de Vest.

De altfel, dieselurile extreme poluante şi nereparate sunt livrate chiar în aceste ţări estice, precum România, deoarece sunt din ce în ce mai mult supuse interdicţiilor în oraşe occidentale precum Paris, Madrid şi Hamburg. Peste 350 000 de maşini diesel second-hand extreme de poluante, în principal din Germania, au fost exportate în România numai în 2017.

T&E şi 2Celsius consideră că guvernele UE trebuie să se asigure că retragerile vor fi efectuate în mod coerent şi transparent pe întreaga piaţă unică a UE şi că autovehiculele nereparate nu ar trebui să fie exportate spre România ori alte state membre din Europa Centrală şi de Est decât dacă sunt în prealabil rechemate.

În prezent, automobilele pot fi vândute pe piaţa unică a UE odată ce au fost omologate într-un stat membru, dar nu există un sistem european care să asigure o retragere uniformă a autoturismelor. Noile norme care permit retrageri la nivelul UE se vor aplica doar autoturismelor noi vândute începând cu septembrie 2020 – deci Europa va rămâne cu flota de maşini diesel poluante care rezultă direct din Dieselgate. Multe dintre acestea iau drumul estului.

Florent Grelier spune că „piaţa unică a UE nu există atunci când vine vorba de emisiile de la automobile. Ea funcţionează doar pentru vânzarea de autoturisme, dar nu pentru a le rechema atunci când lucrurile merg prost. Nu trebuie să existe cetăţeni de mâna a doua în Europa. Fiecare european are dreptul egal la aer curat. Recenta «foaie de parcurs a UE privind vehiculele curate» arată că guvernele şi industria ştiu exact ce trebuie făcut, trebuie doar să înceapă implementarea“.

Protejarea cetăţenilor de efectele nocive ale emisiilor de la diesel-urile poluante nu trebuie să o facă doar UE; statele membre est-europene şi în special România au obligaţia să ia măsuri urgente la nivel guvernamental: imporţi maşină diesel la mâna a doua numai dacă a fost în prealabil rechemată. Mai mult, a sosit timpul ca oraşele mari din România, precum Bucureşti, Braşov, Iaşi, Cluj sau Timişoara, să ia măsuri locale drastice: stabilirea de zone cu emisii zero (sau emisii scăzute) sau chiar, mai radical, interzicerea accesului diesel-urilor poluante pe teritoriul oraşului. E timpul ca primarii să fie mai preocupaţi de incidenţa bolilor respiratorii şi a cancerului pulmonar în comunităţile lor decât de falsul confort al unui număr restrâns de şoferi.