Penuria de carburanţi îi irită pe şoferii britanici. Cozi şi claxoane la benzinării: „Nu mai suntem british” în vremuri de criză. Probleme în lanţ

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cozi la benzinarie in Anglia FOTO EPA-EFE

Penuria de carburaţi continuă în Regatul Unit, iar premierul Boris Johnson a cerut armatei să fie pregătită să intervină pentru a ajuta în soluţionarea crizei.

„A trebuit să mă duc la cinci staţii. Rezervorul este aproape gol”, spune Lisa Wood pentru AFP în timp ce aşteaptă de peste o oră o staţie de alimentare cu carburanţi în apropiere de celebrul London Bridge, în centrul Londrei.

„Întoarce-te la coadă! Eşti aici de abia cinci minute!”, i-a strigat ea unui şofer care voia să se bage în faţa tuturor.

Printre claxoane, Lisa recunoaşte că „nu e prea britanic” să te enervezi, dar „atunci când există o criză, nu mai suntem «british»”.

La altă staţie, la est de Londra, o coadă de 50 de maşini s-a format de la ora locală 6.00, iar clienţii au petrecut o parte a nopţii de duminică spre luni în benzinărie, transmite AFP, potrivit news.ro.

În toată ţara, panouri cu mesajul „s-a terminat benzina” sau „închis” sunt afişate la pompe. Aproximativ 30% dintre staţiile British Petroleum (BP) sunt afectate de penuria de carburanţi.

Unele publicaţii britanice au postat înregistrări video cu şoferi iritaţi, la pompă, îngroziţi să nu rămână în drum.

Asociaţiile medicale trag semnale de alarmă cu privire la dificultăţile întâmpinate de personalul medical în a se deplasa la pacienţi, iar unele şcoli se gândesc să revină la învăţământul online în cazul în care problema persistă.

Potrivit PRA, o asociaţie a distribuitorilor de carburanţi, până la două treimi dintre staţiile independente din ţară - 5.500 dintre cele 8.000 - au rămas fără carburanţi duminică, „iar celelalte erau aproape goale”.

Însă asociaţia se aşteaptă „la o posibilă relaxare a cererii şi la o normalizare a stocurilor în zilele următoare”.

Reprezentanţi ai sectorului au dat din nou asigurări luni că există „sufcient carburant în rafinăriile britanice”.

Această situaţie aminteşte de raţionalizarea benzinei în timpul crizei energetice din anii '70 sau de blocarea rafinăriilor la începutul anilor 2000, care a paralizat activitatea ţării timp de mai multe săptămâni.

Criza a izbucnit la mijlocul săptămânii trecute, după divulgarea în presă a unui raport confidenţial al British Petroleum (BP) adresat guvernului britanic. Acest raport se referă la închiderea a câteva zeci de staţii din cauza lipsei carburanţilor. Prin urmare, britanicii au intrat în panică şi au luat cu asalt benzinăriile.

Confruntat cu această situaţie, premierul Boris Johnson a cerut armatei să fie pregătită să intervină pentru a-i oferi ajutor.

Penuriile de benzină şi motorină au fost cauzate iniţial de lipsa şoferilor de TIR care să le ducă de la terminale de depozitare la pompă.

Această problemă afectează şi aprovizionările pentru supermarketuri, fast-food-uri, puburi, care se plâng de întârzieri în livrări şi de o epuizare a stocurilor la anumite produse.

Brexitul si pandemia golesc rafturile magazinelor in Marea Britanie FOTO EPA-EFE

Brexitul şi pandemia golesc rafturile magazinelor în Marea Britanie FOTO EPA-EFE

Lipsa şoferilor de TIR durează de mai multe luni, atât din cauza pandemiei de COVID-19, cât şi din cauza ieşirii din Uniunea Europeană. Partidul Laburist, aflat în opoziţie, a acuzat guvernul conservator al lui Boris Johnson de faptul că a „adormit la volan” şi că nu a intervenit.

Din cauza COVID-19, numeroşi şoferi europeni s-au întors în ţările lor. Alte zeci de mii de şoferi nu şi-au putut da examenul de permis de TIR, din cauza închiderii centrelor de examinare timp de luni de zile. În plus, Brexitul complică procedurile de continuare a muncii, în condiţiile în care europeni circulau anterior în mod liber în Marea Britanie.

Guvernul britanic neagă, însă, că Brexitul ar avea vreun impact în criza actuală şi susţine că statele membre UE se confruntă la rândul lor cu penurii de şoferi.

Însă Federaţia britanică a transportatorilor rutieri prezintă Brexitul drept una dintre principalele cauze ale problemei, potrivit unui raport publicat luna trecută.

Londra, în căutarea unor soluţii, s-a hotătât sâmbătă să-şi amendeze politica imigraţiei post-Brexit şi să acorde până la 10.500 de vize de muncă pe o perioadă de trei luni pentru a acoperi lipsa şoferilor de TIR, dar şi de personal în sectoare-cheie ale economiei britanice, precum creşterea păsărilor.

British Poultry Council a salutat aceste măsuri, însă şi-a exprimat speranţa să nu fie „prea puţin” şi „prea târziu”. „25.000 de şoferi au părăsit ţara şi nu s-au mai întors. De ce guvernul a acordat doar 5.000 de vize şi nu 25.000”, s-a întrebat un patron.

Camera de Comerţ a Marii Britanii acuză guvernul că nu a fost pregătit de impactul Brexitului. „Unele dintre companiile noastre nu îşi pot livra la timp dovleceii pentru Halloween. În unele supermarketuri nu mai există pâine. Şi toate acestea sunt legate de absenţa totală a unui plan de tranziţie între libera circulaţie şi situaţia noastră actuală”, explică organismul britanic.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite