Operaţiunea secretă a Rusiei pentru a-i aduce victoria lui Igor Dodon la alegerile prezidenţiale din Republica Moldova: Câţi bani a investit Putin

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vladimir Putin (stânga) discutând cu Igor Dodon FOTO Arhivă
Vladimir Putin (stânga) discutând cu Igor Dodon FOTO Arhivă

„Cât de departe va merge Putin să obţină un rezultat care îi este favorabil în viitoarele alegeri generale?” din Germania, se întreabă ziarul german „Bild” într-un articol în care dezvăluie că Rusia a cheltuit anul trecut aproape 11,5 milioane de euro pentru a-l menţine pe pro-rusul Igor Dodon în postul de preşedinte în Republica Moldova. Alegerile au fost câştigate la final de pro-europeana Maia Sandu.

Potrivit unui document prezentat de „Bild”, Rusia a investit 11,453 de milioane de euro în campania lui Igor Dodon pentru alegerile prezidenţiale din noiembrie anul trecut din Republica Moldova.

„Bild” scrie, potrivit g4media.ro, că acelaşi traseu ar putea fi urmat şi în Germania, care se pregăteşte de alegeri parlamentare pentru 26 septembrie.

„Cu doar câteva săptămâni în urmă, Oficiul Federal pentru Protecţia Constituţiei a avertizat că alegerile federale ar putea trece în centrul spionajului şi al influenţei Rusiei”, notează „Bild”, potrivit g4media.ro.

Un document intern al Ministerului german de Interne, ajuns în posesia „Bild”, arată că „activităţile actuale” ale Rusiei reprezintă „o ameninţare serioasă”.

Ministerul de Interne avertizează că Rusia fură în prezent date sensibile pentru a efectua „operaţiuni de influenţare şi campanii de dezinformare” înainte de alegerile din Germania, conform sursei citate.

„Bild” publică în acest sens un document al Serviciului de Informaţii şi Securitate (SIS) al Republicii Moldova care analizează în detaliu campania dusă de ruşi pentru a influenţa alegerile prezidenţiale de peste Prut.

Kremlinul a investit în total 11,453 milioane de euro în candidatura lui Igor Dodon. Patru milioane de euro  erau destinaţi ca mită pentru „candidaţii prietenoşi” care trebuiau să implementeze politica Kremlinului în Republica Moldova după alegeri, 528.000 de euro urmau să meargă la „proiecte media” de propagandă, 393.000 de euro către observatorii electorali străini care trebuiau să afirme că alegerile au fost curate, precizează ziarul german. În plus, după cum observă g4media.ro, jumătate de milion de euro fuseseră alocaţi pentru „procesarea rezultatelor de către comisia electorală” , acesta fiind ultimul as din mâneca Kremlinului, în cazul în care Igor Dodon era aproape să piardă.

În vara anului trecut, SIS a identificat numeroase „proiecte” pe care Kremlinul le începea sau intenţiona să le implementeze pentru a influenţa alegătorii, notează sursa citată.

Proiectul „ADOLF” presupunea crearea unui personaj „pro-Moldova” şi „pro-Sandu”. Un „anti-erou” care, cu „personalitatea sa scandaloasă anti-rusă”, ar fi mimat simpatia pentru tabăra pro-europeană. Personajul ar fi trebuit să fie un „extremist de dreapta” care „să critice extrem de mult toţi candidaţii, cu excepţia Maiei Sandu”, atât pe reţelele de socializare, cât şi pe diferite canale TV. Patru videoclipuri pe lună, în care se adresează socialiştilor (pro-ruşi) şi alegătorilor lor, urmau să fie produse pe parcursul a trei luni şi distribuite pe Facebook. Simpatizanţii Kremlinului ar fi trebuit să fie descrişi ca „bolnavi de coronavirus”, „negri” şi „pitici”. Scopul era crearea dezgustului pentru tabăra pro-europeană. Kremlinul a dorit să ofere 10.000 de euro pe lună pentru actori, echipe de filmare şi costuri de producţie. Actorul cu numele de cod „ADOLF” urma să primească 1.000 de euro pentru rolul său.

„Proiectul plictisitor” prevedea ca un actor „binecunoscut, pro-european”, plasat în talk-show-uri naţionale, „poate proprietar de club de noapte”, să pună la îndoială moderat şi politicos obiectivele partidelor pro-occidentale şi să recunoască contradicţiile din ce în ce mai mari. „Ar trebui să critice toţi politicienii, dar se concentrează pe Maia Sandu”, se arată în analiza SIS. „Îndemnul era că nu are rost să mergi la urne, deoarece niciunul dintre candidaţi nu îşi va ţine promisiunile”. Scopul acestui scenariu era să descurajeze votanţii partidelor de dreapta unioniste să meargă la urne şi să voteze împotriva lui Dodon. Pentru acest proiect media a fost alocată suma de 10.000 de euro.

Proiectul „Moldova spumoasă” trebuia să producă un canal Telegram vizibil, care, „cu 80% ştiri adevărate şi 20% ştiri false”, ar fi trebuit să zdruncine încrederea cetăţenilor în politică şi astfel să îi împiedice să iasă la vot.

Proiectul „Moldova dependentă” urma să folosească un alt canal Telegram pentru a expune „canalele de Telegram populare pro-occidentale ca dependente politic şi pentru a scoate la lumină adevăratele motive ale autorilor”.

Pentru fiecare canal Telegram, serviciile secrete ruse ar fi planificat un director (1.000 de euro pe lună) şi doi „jurnalişti” (fiecare 400 de euro pe lună).

Proiectul „Ziarul-Zoo” trebuia să ia forma unei reviste săptămânale de satiră care să îi descrie pe toţi candidaţii la preşedinţie drept animale şi să „îşi bată joc de calităţile negative ale unor candidaţi şi de calităţile pozitive ale altor candidaţi într-un mod absurd şi uşor mod de înţeles”.

Proiectul „Maidan”, numit după Piaţa Independenţei din Kiev, a fost destinat recrutării a numeroşi manifestanţi anti-ruşi în vestul Ucrainei cu puţin înainte de alegerile din noiembrie şi organizarea de excursii cu autobuzul în Moldova pentru ei. 

În alte zece „proiecte”, scrie „Bild”, Kremlinul a planificat acţiuni de influenţare, de la aplicarea în masă a autocolantelor printr-un canal „horoscop politic” de pe YouTube până la ameninţările cu bombă împotriva numărării buletinelor de vot, acolo unde candidatul Moscovei pierdea, între timp să poată fi schimbate buletinele de vot. 

„Ceea ce am experimentat în Moldova ar putea fi un plan pentru viitoarele alegeri federale din Germania. Kremlinul poate fi creativ atunci când vine vorba de sabotarea alegerilor democratice”, avertizează „Bild”, potrivit g4media.ro.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite